Flaske før tida og karbonere uten tilsatt sukker?

Dette er garantert ikke optimalt, men er det mulig?

Kan man tappe en flaske før gjæringen er ferdig og dermed fortsette gjæringen i flasken, men kun så mye at resultatet er at naturlig karbonering oppstår ?
ved hvilken FG burde man prøve dette på dersom man har slike intensjoner?

jeg har en umenneskelig trang om å få smakt på det som brygger så fort som mulig, selv om all rasjonalitet tilsier at det vil smake høgg så tidlig i prosessen.. :p

PET-flaske og hyppig klemming på flaska og så putte fort i kjøleskapet hvis det blir for høyt trykk?

Nå er jeg ingen ekspert men jeg tenkte at man flasker i det øyeblikket det er akkurat nok aktivitet videre til å karbonere ølet, men ikke noe lengre (eksplosjon).

Da tenkte jeg at en FG måling vil kunne gi en indikasjon, men det er upålitelig fordi gjæren kan ta kvelden før man er på 1.00 ?

Man flasker når det ikke er mer (målbar) aktivitet. Da er alt gjærbart sukker spist opp. Når man flasker tilsetter man sukker og gjæren blir igjen aktiv og spiser opp sukkeret.

Du kan ta en SG måling, men det vil egentlig ikke hjelpe deg noe med mindre du vet nøyaktig hva FGen lander på.

Så siden man ikke vet når det stopper så kan man heller ikke flaske på den måten`? Hadde man visst nøyaktig FG så kunne man på en viss SG flasket før alt var ferdig?

Du kan kjøre en forced fermentation test, ved å ta litt av vørteren og gjære den varmere (gjerne med magnetrører). Fra en slik test kan du finne ut en lower bound FG for kombinasjonen din av gjær og vørter. En slik test bør gå raskere enn hovedbatchen. Når SG i den er et par-tre poeng høyere enn målte LB FG er det isåfall på tide å flaske...

Lettere og sikrere å bare tilsette sukkerlake ved flasking.

Hva med å tilsette gjærstopp og tvangskarbonere på PET-flaske med karboneringskork? Hvis man er skikkelig utålmodig.

Dette er garantert ikke optimalt, men er det mulig?

Kan man tappe en flaske før gjæringen er ferdig og dermed fortsette gjæringen i flasken, men kun så mye at resultatet er at naturlig karbonering oppstår ?

Bygge opp kulldioksydtrykk uten tilsetting av sukker?
Dette gjøres av purister som overholder renhetsloven: Man tar av en passende mengde just ferdigkokt vørter, oppbevarer den kjølig til gjæringen av hovedmengden av vørter er ferdig. Så tilsettes den ugjærede vørteren til den øvrige vørter før flasking. Et voila!

Husker ikke hva teknikken heter nå, men en ting som er mulig er å sette til side litt av vørteren før du har i gjær, og sette denne i fryseren. Så lar du resten av vørteren gjære ut som vanlig, og ser hva FG blir til slutt. Så kan du regne ut hvor mye av den ugjæra vørteren fra fryseren du må tilsette for å få rett karbonering.

Dette er jo mer jobb enn å bare bruke litt sukkerlake, ikke mindre, men jeg har litt lyst til å prøve for moro skyld, kanskje på neste brygg :)

Sist redigert:
Hvis det bare er snakk om én flaske, så kan du gjøre hva du vil. Da er det bare å tappe på en flaske og korke, og åpne den før den eksploderer.

Etter en stund med denne hobbyen blir man litt mer tålmodig, og gidder ikke styre ekstra med slikt. Det hjelper å ha en bod som er fullt av annet øl!

Hvis det bare er snakk om én flaske, så kan du gjøre hva du vil. Da er det bare å tappe på en flaske og korke, og åpne den før den eksploderer.

Etter en stund med denne hobbyen blir man litt mer tålmodig, og gidder ikke styre ekstra med slikt. Det hjelper å ha en bod som er fullt av annet øl!

Veldig sant. Jeg kjenner suget etter hjemmebrygget øl er helt hensides all fornuft og tålmodigheten deretter. Hjelper når denne batchen blir ferdig og jeg har noe å drikke på mens jeg venter på neste batch ;)

Tenkte å teste på en flaske ja , men nå er FG nede i 1,014 så må vel snart gjøre det hvis jeg har tenkt å teste det;P

Husker ikke hva teknikken heter nå, men en ting som er mulig er å sette til side litt av vørteren før du har i gjær, og sette denne i fryseren. Så lar du resten av vørteren gjære ut som vanlig, og ser hva FG blir til slutt. Så kan du regne ut hvor mye av den ugjæra vørteren fra fryseren du må tilsette for å få rett karbonering.
Mener det er dette som tradisjonelt kalles mit speise.

Tilbake
Topp