Flaskekarbonering av oksygeneksponert øl...

Som enkelte muligens har fått med seg i tråden Grusomme Bilder" hadde jeg et serøst museangrep i ølkjelleren. Siden jeg grunnet elgjakt og etterfølgende omgangsjuke ikke har vært der nede siden fredag kveld har jeg ingen iden om når musa omsider knakk gjærlåsene og ølet begynte å bli eksponert for oksygen.

Jeg fik karene opp av kjelleren og fikk åpna dem og sjekka skadeomfanget. Ene karet mener jeg bestemt jeg så museskit flyte i så det ble en gedigen fest på dodraugen.
Andre karet både så og lukta helt ok, så der valgte jeg å sette på nytt lokk og gjærlås. Karene har stått i 25døgn ved 9-10grader.

Karet er nå satt på diacetylrast på 16-17 grader og spørsmålstillingen blir da:

Vil gjærens aktivitet under DA-rast og senere flaskekarbonering spise opp det oksygenet ølet har vært utsatt for?

Jeg har null erfaring med den problemstillinga og dersom noen har det blir jeg takknemlig for innspill.
Det vil uansett være et interessant exbeeriment..DSC_0045.JPG
 
Hvis det "bare" er gjærlåsen som er spist opp er ikke oksygen det jeg ville bekymret meg mest for
Nei...infeksjonsfaren er jo der den og... Tenkte imidlertid å la den stå på 16-17 over helga, siden jeg likevel skal på elgjakt, og da er det jo en god sjanse for at en evt. infeksjon har begynt å vise seg... Ser alt greit ut da så får en jo bare flaske og se...
 
Tilbake
Topp