1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Flaskekonkurransen NM 2016

En tråd i 'NM i hjemmebrygging' startet av Mr.Baggins, 12 Jan 2016.

1. kruud

kruud
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Romtemperatur hos Bryggeland. Men det er bare snakk om noen få dager, så det bør ikke ha noe å si. Viktigere er det at ølet ikke blir kastet rundt eller oppbevart i alle mulige positurer.
    Endelig mottak i Oslo lagrer ølet i kjøleskap frem til smaking. Regner med at øldommerne de fleste steder foretrekker noe avkjølt øl.

Einar Michelsen liker dette.
  2. Owe

Owe
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har sendt spørsmålet vidre til NM-komiteen. Alternativt er det jo bare å melde seg inn i Norbrygg så er deltagelse gratis.

Robert W og Einar Michelsen liker dette.
  3. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det har da ikke kosta ekstra å delta de tidligere åra

4. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Det er gratis å delta for Norbrygg-medlemmer. For de som ikke er medlemmer har det vært deltageravgift.

5. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er mange år jeg ikke har vært medlem og kan ikke huske å ha betalt ekstra for det

6. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Loophole avdekket, kan man vel si om det :)

7. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan man stille med et kloneøl, eller må det være en selvkomponert oppskrift?

8. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, hvis du har no morro av det så

9. kruud

kruud
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dommerne har ikke oppskrift tilgjengelig ved dømming, og det blir heller ikke dømt opp mot at ølet skal tilsvare oppskriften. Typeriktighet er kriteriene, og håndverket er det som skiller gode øl fra dårlige. Meget sjelden oppskriften. Så kjør på. Meld på det du har brygget uansett om du eller noen andre har laget oppskriften.

Armas og Marius K. liker dette.
  10. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jepp, det har man. Dersom det er det eneste man har for tiden, og det smaker godt, og man har lyst til å være med i NM.

11. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Isåfall må du oppdatere signaturen din ;)

12. Owe

Owe
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

13. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, 1 flaske saison, og 3 flasker stout, så det går nok ikke å hive de med, og Kølsch'en er langt fra klar ;)

EDIT: men de er alle hjemmesnekret, så får sende inn en klone i år og heller planlegge bedre til neste år :)

loebrygg liker dette.
  14. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Humlehelvete (Two Captains) var jo i utgangspunktet ei klone, så det kan gå helt til topps om det et velbrygget.

Marius K. liker dette.
  15. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oppskriften er strengt tatt det minst interesse aspektet ved et øl. Gjennomføringen er så mye viktigere. Uansett, om man brygger f.eks en av de mange øltypene som stort sett er 90-100% pilsner og beskjedne mengder humle, så vil jo selv noe du finner på sjøl teknisk sett være samme oppskrift som ett eller annet kommersielt bryggeri bruker. Helt uinteressant, det viktige er om ølet er godt eller ei.

gustavf liker dette.
  16. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Imperial IPA'n jeg leverte idag var "inspirert" av Pliny,
    men jeg ville aldri sent inn en ren klone

17. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeje, da har jeg børsta støv av noen notater fra 2014 og meldt meg på NM for første gang. Blir spennende!

ærefrykt og loebrygg liker dette.
  18. Geir Ove

Geir Ove
    Expand Collapse
    Dommer

Om du vil ha tilbakemelding på øl, kan du få det av Norbrygg sine dommere hele året. Så dermed trenger du ikke vente til neste år med å få en bedømmelse / vurdering av øl som du mener er bra.

19. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg vet man kan få tilbakemelding av Norbryggs øldommere året rundt. Jeg melder meg ikke på for å få en tilbakemelding, men fordi jeg har lyst til å være med i NM.

Einar Michelsen og gustavf liker dette.
  20. Salte

Salte
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har meldt på både saison og imp stout og ser disse skal sendes til bryggselv Sofiemyr. Kan disse sendes i samme pakke eller må de sendes hver for seg?

Del denne siden