Flaskekonkurransen NM 2016

Stusser litt over resultatene som er lagt ut på lys lager:

Flight 1: 7 øl, 2 videre til finale
Flight 2: 10 øl, 2 videre til finale
Flight 3: 7 øl, 2 videre til finale
Flight 4: 7 øl, 1 videre til finale

Hvorfor går ikke 2 øl til finalen fra siste flight?
(og forsåvidt: hvorfor ikke spre de 3 "ekstra" ølene fra flight 2 utover de andre flightene?)
 
Kan ikke svare på spørsmålene dine, men jeg har sett at det er 1 eller 2 øl som går videre. Jeg gjetter på at man i hovedsak sender 1 videre, men tillatter 2 hvis det er 2 som er spesielt gode, eller får omtrent samme score. Ren gjetning fra min side.
 
Jeg vet heller ikke, derfor spørsmålet. Om øllet er spesielt godt bør det jo gjenspeiles i karakteren.

Selv om det ikke skal sammenlignes mellom flighter er det litt fristende å iallefall se litt nærmere på dem.
Det nest beste ølet i flight #4 fikk 101 poeng, og gikk altså ikke videre. Totalt er det kun ett øl som har høyere poeng i klassen, nemlig 117. Det er en slags delt "andreplass" mellom 3 øl som alle har 101 poeng.
Alle går til finalen, bortsett fra den ene ølen med 101 poeng i flight 4.

Det sendes jo flere enn de tre ølene til finalen, den laveste poengsummen for finalebedømming er 69..

Skrivefeil kanskje?
 
Hvorfor går ikke 2 øl til finalen fra siste flight?
(og forsåvidt: hvorfor ikke spre de 3 "ekstra" ølene fra flight 2 utover de andre flightene?)

Fordi dommerne der har vurdert at det ikke er to øl i flighten som er gode nok til å hevde seg i en finale. Det sendes videre et øl fra hver flight, og flere hvis dommerne mener det er flere øl som har mulighet til å hevde seg i finalen.
 
Jeg vet heller ikke, derfor spørsmålet. Om øllet er spesielt godt bør det jo gjenspeiles i karakteren.

Selv om det ikke skal sammenlignes mellom flighter er det litt fristende å iallefall se litt nærmere på dem.
Det nest beste ølet i flight #4 fikk 101 poeng, og gikk altså ikke videre. Totalt er det kun ett øl som har høyere poeng i klassen, nemlig 117. Det er en slags delt "andreplass" mellom 3 øl som alle har 101 poeng.
Alle går til finalen, bortsett fra den ene ølen med 101 poeng i flight 4.

Det sendes jo flere enn de tre ølene til finalen, den laveste poengsummen for finalebedømming er 69..

Skrivefeil kanskje?

Du ser på totalt antall poeng. Det blir feil. Dersom du ønsker å sammenligne flightene (som du i utgangspunktet ikke kan), så må du i hvert fall se på snittet. Det er ikke oppgitt - men du kan gjette deg frem til hvor mange dommere det er i hver flight ved å se på poengsummene. . Når det er sagt så hadde øl nummer to i flight fire ett snitt på 33, 67 - samme som de to ølene fra flight 2 som gikk videre.
 
Om man merker en Imp stout som surøl og en surøl som imp stout, så får en ganske dårlig med poeng.
Det er bra noen innrømmer det. Det hender, som øldommer, at man mistenker at slikt skjer.

Husk at dersom du ønsker en tilbakemelding på ølet kan du sende det inn til bedømming utenfor konkuranser. Send en e-post til smaking@norbrygg.no så får du kontaktinformasjonen til den nærmeste dommeren som kan hjelpe deg.
 
Når blir dommerne for Lys Ale såpass edru at de kan rapportere sine funn? :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp