Flaskevask og steketid

Børge B

Dommer
Flaskedag her i dag.
Forhåpentligvis 3 brygg a 50 liter. (puh)

Vi steker flaskene i ovnen - 200C i 20 minutter.
Usikker på hvor jeg har disse tallene fra, men nå diskuterte vi om vi kunne gått ned på tiden - eventuelt økt temperaturen (for å effektivisere noe).

Noen med anbefalinger ?
 
Jeg har aldri brukt så varm ovn.  125 gr, og da står de inne i 10-15 min.  Kan ikke si at jeg noen gang har opplevd noen flasker har vært ødelagt.  Har også prøvd såvidt uten, dvs at jeg bare har vasket flaskene og så skylt de godt i reint vatn fra springen.  Gikk fint det og! Men ikke noe jeg vil anbefale som standard prosedyre.
 
Er det ikke slik at flaskene må kjøles ned ganske sakte for at de ikke skal sprekke? Isåfall er det neppe tidsbesparende å bruke høyere temperatur.
 
Måler dere ovnstemperaturen? Jeg mistenker at flaskene mine ikke når 100°C selv om ovnen sier 150°C.
 
Er det ikke lettere å skylle flaskene etter bruk og desinfisere de med star-san før tapping?
 
Etter at flaskene er vasket fyller jeg en liten skvett med vann i hver flaske, ca 1 cm med vann.  Lar flaskene stå inne i ovnen gjerne 20 min (ca 150 grader).  Når jeg tar flaskene ut av ovnen heller jeg av vannet som er igjen i flasken. Det som skjer da er en spontan fordamping av det vannet som er igjen, som bidrar til at tuten blir skoldet i tillegg til den varmen som har vært.  Dette ser form mge ut som å fungere greit.
 
@Trygve - høres betryggende ut. Senker tiden til 15 min.
@Kjetil S - lager opp alle flaskene først, og da har de første rukket å bli ganske kalde før vi begynner å tappe. Aldri opplevd at noen har sprukket.
@Nidveg - Nei, det gjør jeg ikke. Hva med å øke temperaturen til 200C ?
@Nydal - vi snakker om flasker som er "kjøpt" på butikken. Steker forøvrig også egne flasker - for sikkerhets skyld.
 
Børge B skrev:
Flaskedag her i dag.
Forhåpentligvis 3 brygg a 50 liter. (puh) - Vi steker flaskene i ovnen - 200C i 20 minutter.

Det der høres ut som ekstremsport. 150 liter øl krever 450 tomme flasker og å varmebehandle 450 flasker det tar tid........
Dere kan jo heller droppe hele varmebehandlingen fullstendig og kjøre samme opplegget som de gjør i Kristianiastudentenes Haandbryggerlaugs Flasch-o-Matic tråd

For å sikre mest mulig tid til det essensielle nemlig selve bryggingen så ser jeg det som et overordnet mål og automatiskere og eller forenkle så mange prosesser som overhodet mulig. Hvorfor brenne krutt og sløse tid på flaskevask?

Enkel desinfisering av flasker, en hel kasse tomflasker i slengen.
 
arve.thue skrev:
Børge B skrev:
Flaskedag her i dag.
Forhåpentligvis 3 brygg a 50 liter. (puh) - Vi steker flaskene i ovnen - 200C i 20 minutter.

Det der høres ut som ekstremsport. 150 liter øl krever 450 tomme flasker og å varmebehandle 450 flasker det tar tid........
Dere kan jo heller droppe hele varmebehandlingen fullstendig og kjøre samme opplegget som de gjør i Kristianiastudentenes Haandbryggerlaugs Flasch-o-Matic tråd

For å sikre mest mulig tid til det essensielle nemlig selve bryggingen så ser jeg det som et overordnet mål og automatisere og eller forenkle så mange prosesser som overhodet mulig. Hvorfor brenne krutt og sløse tid på flaskevask?

Enkel desinfisering av flasker, en hel kasse tomflasker i slengen.
 
arve.thue skrev:
Det der høres ut som ekstremsport.
Det overrasker meg ikke om vi er i nærheten av verdensrekorden :)

Jo - har sett, og lest på denne løsningen - og bakgrunnen for at vi ikke allerede har "konvertert" til flash-o-matic - er vel ene og alene at jeg føler meg tryggere med varmebehandling.
Det er kanskje bare tøys - og skal ikke se bort i fra at vi etter denne økten lar oss omvende :)

Edit: PS: Ble forøvrig bare to brygg. Kom over to kasser med "dårlige" flasker (som vi ikke fikk ordentlig rene), og manglet dermed flasker til siste brygg. Greit nok, for hadde blitt sent om vi skulle kjørt det siste også....
 
Tror nok du kan slappe helt av i forhold til flasch-o-matic. Disse gutta har brygget mange liter øl og når det virker for dem så vil det garantert virke for andre også. De bruker jo først Lut deretter 2 kar med Star San. Og Star San virker jo som en de-facto standard for hjemmebryggere. Feks gjæringskar desinfiseres med Star San. Og det er jo på akkurat det tidspunktet vørteren er som mest sårbar for urenheter.  Etter gjæringen vil jo blant annet alkoholen gjøre ølet mer robust.

Neste gang dere brygger kan dere jo heller bruke all tiden dere vanligvis bruker på flaskevask til noe langt hyggeligere, slik som å smake på tidligere brygg, samt evaluere oppskrifter og smake ennå mer  ;D

Her er forresten bilde av hønsenettingen de bruker på toppen av ølkassene.

 
Tilbake
Topp