Flaskevasking

TorfinnS

Norbrygg-medlem
hvis det er dritt i flasker som man overser og bruker disse hva vil kunne skje? Flaskebomber, usmak?
Hva om man desinfiserer flaskene med kokende vann slik at alle bakterier og villgjær dør og rester ligger igjen i flaskene, vil det gå bra? Ikke det at man satser på å gjøre det men det kan jo være en glipp.

Det kan bli riktig så pinlig om du serverer til andre i et selskap og de oppdager "ubåter" av død mugg eller verre i brygget ditt. Tar alltid en visuell inspeksjon av hver eneste flaske selv om de er vasket og sterilisert, går den inspeksjonen igjennom ser jeg ingen betenkeligheter.

Kjøper jeg skitne flasker tar jeg en visuell inspeksjon først og panter/kaster de med inntørkete snegler og snus mm. som ikke lett skylles ut. Vaskes i kaustisk soda og steriliseres på 180 grader i stekeovn. Overkill men gir fred i sjelen.

Mine egne flasker skylles godt rett etter de er tømt + visuell inspeksjon og får kun starsan på bryggedagen som desinfeksjon.

Jeg kjører også alltid varmskylling og inspeksjon etter bruk. I tillegg en sprut StarSan på tut og i flaska før de lagres med brukte og rengjorte korker for å hindre støv og bakterier å komme inn under lagring. Disse bare kneppes på med fingrene.
Alle flasker jeg er usikker på bades i PBW noen timer først. Veldig møkkete flasker kastes.

De fleste gjør vel alt dette, men spørsmålet er hva vil skje dersom en flaske glipper?

Dette er etter min erfaring opphausa som så mye annet i bryggeparanoia rundtom. Tilsynelatende kan det virke som at noen tror at et støvkorn i én flaske kan ødelegge alle flaskene :p

Jeg har hatt noen tvilsomme flasker som jeg har regnet med ikke er perfekt rengjort for å teste grensene for "slurv", og jeg har fremdeles til gode å oppleve usmaker. Jeg har hatt noen flaskebomber, men det har kommet av ujevn fordeling av sukkerlake.

Det skal mer til for at flasken blir dårlig enn det man får inntrykk av etter man har surra rundtom på dette forumet er min konklusjon etter en del "glipper". Det er mange som ikke er på flaskebaking og flaksekoke-nivået av renslighet her inne som sikkert kan fortelle det samme.

Jeg kjører også alltid varmskylling og inspeksjon etter bruk. I tillegg en sprut StarSan på tut og i flaska før de lagres med brukte og rengjorte korker for å hindre støv og bakterier å komme inn under lagring. Disse bare kneppes på med fingrene.
Alle flasker jeg er usikker på bades i PBW noen timer først. Veldig møkkete flasker kastes.

Det med å kneppe på en brukt, ren kork var lurt. Takk for tipset!

Sendt via Tapatalk

Dette er etter min erfaring opphausa som så mye annet i bryggeparanoia rundtom. Tilsynelatende kan det virke som at noen tror at et støvkorn i én flaske kan ødelegge alle flaskene
Jeg mener det er et meget godt nybegynner-råd å være paranoid på renhold. Alle jenker prosessen over tid, slik at man finner sitt nivå.
Blir litt som å lære barna å kjøre bil. Jeg lærer ikke bort mitt kjøresett, men 'skoleeksempelet'. Når de sier at jeg gjør det annerledes, må jeg forklare det etter beste evne.

Etter vask lagres flaskene opp ned i kasser til flaskedag i garasjen,noen ganger kan di stå i over et år før bruk. To dusj med flaskespyler så e di klare til bruk.

Synes det er litt artig med alle de korkene jeg har jekket, og innholdet jeg har kost meg med. Vekker gode minner når de jekkes igjen :)
Men det er vel stort sett bare du som tar bilde av alle korkene og legger ut på "Hvilken øl har du..."-tråden.
Vi andre har ikke det kartoteket å slå opp i over gamle korker. [emoji12] [emoji481]

Sendt via Tapatalk

Jeg bruker en kombi av det du gjør.Skjyller med varmt vann og lar den stå på flasketre til de er tør,så setter e på kork og lagrer dem i kjellern.Men nu er det fat til det som jeg brygger.Før jeg fikk meg fat kjøpte jeg vel 4000 korker så jeg har nokk av dem

Brygger også til fat. Det er grunnen til at jeg knepper gamle korker på vaskede flasker. Det kan gå et år mellom hver gang de brukes...

Tok en grundig opprydding for noen uker siden og tok vare på et antall flasker i ulik valør (bruker kun fat til eget bruk, men en gang i året eller to tappes det fra fat til flasker for gaver, ta med steder, osv.). Alle flaskene ble vasket ned grundig, skyllet og står nå på hylle med alufolie over tuten. Da er det kun en kjapp spyling med Star-San på vaskedagen.

Men for å være ærlig er det mer fristende å kjøpe en kasse nye flasker de få gangene jeg har behov for flasker. Flaskevasking er ikke min nisje ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg mener det er et meget godt nybegynner-råd å være paranoid på renhold. Alle jenker prosessen over tid, slik at man finner sitt nivå.
Blir litt som å lære barna å kjøre bil. Jeg lærer ikke bort mitt kjøresett, men 'skoleeksempelet'. Når de sier at jeg gjør det annerledes, må jeg forklare det etter beste evne.

Å lære vekk paranoia er ikke bra uansett, det er derfor det heter paranoia, fordi det er irrasjonelt.
Man risikerer ikke liv med å servere én flaske med støv i, som fikk en antydning til usmak, og det er dette som gjør det hele sløvt! Folk hauser det som sagt opp. Vi kjører ikke bil, vi brygger øl. Slapp av, ta deg en øl, og prøv deg frem kan mange her inne si, samtidig som de sier "BAK FLASKENE", og noen kaster tydeligvis skitne flasker også, så gale er det.

Å si at flaskene må være rene sier seg selv. Skyller man med StarSan etterpå, så er det som regel nok. Om det fremdeles skaper usmaker hos noen, så er det som regel andre ting som gjør det, og ikke flaskene.

Tok en grundig opprydding for noen uker siden og tok vare på et antall flasker i ulik valør (bruker kun fat til eget bruk, men en gang i året eller to tappes det fra fat til flasker for gaver, ta med steder, osv.). Alle flaskene ble vasket ned grundig, skyllet og står nå på hylle med alufolie over tuten. Da er det kun en kjapp spyling med Star-San på vaskedagen.

Men for å være ærlig er det mer fristende å kjøpe en kasse nye flasker de få gangene jeg har behov for flasker. Flaskevasking er ikke min nisje ;)

Du kan sette de opp-ned i kassa de bor i så slipper du å bidra til klimakrisen med alufolien. Opp-ned og så en runde starsan med f.eks en flaskeskyller så er du i mål :)

Generelt. Etter at en flaske har gjort sin oppgave så skyll med varmt vann og så sett opp ned i kassa. Rengjøring starter så kort som mulig tid etter at flaska er tømt.

Du kan sette de opp-ned i kassa de bor i så slipper du å bidra til klimakrisen med alufolien. Opp-ned og så en runde starsan med f.eks en flaskeskyller så er du i mål :)

Generelt. Etter at en flaske har gjort sin oppgave så skyll med varmt vann og så sett opp ned i kassa. Rengjøring starter så kort som mulig tid etter at flaska er tømt.

Problem 1: flaskene bor i hylle, ikke i kasse
Problem 2: flasker benyttes ytterst sjelden, og når de gjør det hos meg er samsvarer det med rotbløyte, hvilket vil si at flaskene tidligst skylles dagen derpå. Tidligst. ;)

Å lære vekk paranoia er ikke bra uansett, det er derfor det heter paranoia, fordi det er irrasjonelt.
Man risikerer ikke liv med å servere én flaske med støv i, som fikk en antydning til usmak, og det er dette som gjør det hele sløvt! Folk hauser det som sagt opp. Vi kjører ikke bil, vi brygger øl. Slapp av, ta deg en øl, og prøv deg frem kan mange her inne si, samtidig som de sier "BAK FLASKENE", og noen kaster tydeligvis skitne flasker også, så gale er det.

Å si at flaskene må være rene sier seg selv. Skyller man med StarSan etterpå, så er det som regel nok. Om det fremdeles skaper usmaker hos noen, så er det som regel andre ting som gjør det, og ikke flaskene.

At jeg er paranoid betyr ikke at jeg ikke blir forfulgt:).

Har du først opplevd å bli plaget med en hardnakket infeksjon, får du et litt annet perspektiv på reinholdet. Jeg vasker nå hver eneste flaske med litt maskinoppvaskmiddel (har stående en flaske med oppløst middel) og børste. Hvis du virkelig inspiserer flaskene grundig, er det nifst hvor ofte det sitter igjen noe etter enkel skylling, og ikke nødvendigvis bare i bunnen, heller. Enkelte gjærtyper danner et temmelig tøft belegg. Så spruter jeg litt Starsan nedi dem som en ekstra sikring.

Men om det så skulle komme noe støv nedi dem under lagringen, bekymrer det meg mindre. Jeg skyller dem grundig med starsan igjen før bruk, og ser ikke for meg at eventuelle støvbårne mikroorganismer overlever det.

Tilbake
Topp