Flasking og flytting av gjærkar trenger noe råd..

Hei skal flaske ett brygg i kveld og har det stående i ett trangt kjøleskap, så jeg ikke får plass til autoheverten i er vandt med og ha gjærkaret stående på et bord i rommet jeg flasker i men nå er det kjøleskap og stc 1000.

1. Hvilke måte er lurest og gjøre det på?

2. Kan jeg bare løfte det forsiktig ut av kjøleskapet og sette det på toppen og tappe det med autoheverten i karboneringsbøtta,  eller vil det komme mye uønsket gjær i karboneringskaret/ flaskene på den måten?

3. Bør jeg åpne lokket litt så ikke heverten suger tilbake vannet i gjærlåsen?

1 og2 , løft det forsiktig ut og plasser det der du vil ha det.

3, jepp meget lurt

Bernts skrev:
1 og2 , løft det forsiktig ut og plasser det der du vil ha det.

3, jepp meget lurt

Vil det ha noe utfall på smaken av ølet eller blir det bare mere bunnfall i flaskene, når jeg tapper ølet rett på karboneringskaret etter og ha flyttet det ut av gjærskapet?

Hvis du flytter karet litt forsiktig vil du ikke få med særlig mye mer bunnfall.

Hvis det blir mye bevegelse og det virvles opp en del bunnfall går det vel an å la bøtta stå i ro en stund før tapping slik at det verste får lagt seg igjen, og eventuelt skippe den siste slanten før gjærkaka

Gahr skrev:
Hvis du flytter karet litt forsiktig vil du ikke få med særlig mye mer bunnfall.

Vil det hjelpe om jeg setter ned temperaturen på stc fra 19 grader til 16 grader etter gjæringen er over i 2 døgn, vil da gjæren sette seg ennå bedre i bunnen av gjærkaret og blir det ennå mindre sjanse for og virvle opp gjæren ved flytting av gjærkaret?

Med så liten temperaturendring vil det bety lite. Skal ting sette seg skikkekig er tiden det viktigste. Bare flytt dunken litt forsiktig, så går alt helt strålende. Du vil alltid få med litt gjær uansett, men det er snakk om bagateller.

om du har latt ølet gjære i 2 uker (noe jeg bruker å gjøre uansett) så bruker gjærkaka å være såpass kompakt, at det aldri er noe problem for meg å flytte gjæringskaret fra kjelleren til kjøkkenet. :)

Bærer dunken opp en etasje før tapping. Hvor forsiktig jeg er med heverten har langt mer å si enn flyttingen. Det samme gjelder flokkuleringstablett i kok, det å ikkevære for gjerrig når det tappes fra kok til dunk og klaringsmiddel et par dager før tapping.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp