flasking vs fat

har vel 5 brygg på samvittigheten nå, det går i pils, som stort sett blir bra pils.

Når jeg flasker ølet, og tilsetter sukkerlake, da mener jeg at ølet smaker renere enn når det har stått 3-4 uker til kaldlagring.
Kan dette skyldes sukkerlaken og høy temp(22-23C)?

kan det samme ølet ved kunstig karbonering på fat bli et "renere" øl?

Tja, den eneste forskjellen er at det blir noe mere gjærbunnfall når du karbonerer med sukker.
Ellers så vil alle smaker i ølet dempes ved lagring, og slik sett vil et øl med lite malt og humlesmak være bedre ved 2 uker mens det vil bli tamt etter 3 måneder. Motsatt vil et veldig kraftig øl være nesten udrikkelig etter 2 uker, men veldig godt etter 6 måneder...
Men den eneste forskjellen du vil oppleve mellom kunstig/naturlig karbonering er mengden bunnfall.

Det er vel også slik at høy temperatur framskynder en del prosesser. Med fat og kunstig karbonering hopper du over steget med karbonering i romtemperatur+.

Hvor lenge karbonerer du? Hvor lenge kaldlagrer du? Hvilke temperaturer på de to stegene?

I bunn og grunn vil vel ølet bli likt om du tapper på flaske og karbonerer varmt eller om du tapper på fat og karbonerer i samme steg som kaldlagring - men på fat vil det bare ta lengre tid.

Jeg kan tenke meg at oksidering er synderen. Oksidering gjør ølet mindre krispi og mer ufriskt og skjer 2-3 ganger raskere per 10C økning i temperatur. Så på 23C vil ølet, rent teoretisk, oksidere 4-6 ganger raskere enn på 3 grader.

Fat hjelper på den måten at du sparer ølet for 2 uker i romtemperatur og i tillegg kan redusere eksponeringen mot luft ved overføringer. Hvis du bruker flasker, så prøv å unngå så mye plasking som du kan. Lagergjær klarer nok fint å karbonere på for eksempel 15 grader, i stedet for 23. Husk å oppbevar flaskene mørkt.

mulig det er greit å ha lavere temp på karboniseringa, skal prøve det.

Smakte nettopp  mitt første brygg igjen, en god stund siden sist,  det er en tsjekkisk pils, som har vært lagret i drøye 2 mnd.
Det var knallbra!  :skitbra:

Da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet på de senere bryggene og.......

Tilbake
Topp