Fly sparge eller batch sparge?

Jeg er rimelig fersk i gamet og brygger nå min #7 batch med øl. Vi brygger med en BB60.
Jeg har sett at det finnes 2 skyllemetoder som brukes, men har ikke forstått helt hva som skiller disse og hvilken jeg bruker selv.. :-S

Kort fortalt gjør jeg følgende etter mesking:
hever silkaret og fyller på med skyllevann med riktig temperatur og mengde over mesken. Påser at mesken er dekket med vann slik at den ikke går tørr på toppen. Når pre-boil volum er nådd, tar jeg silkaret ut og starter kokeperioden.

Slik jeg forstår tror jeg at dette er en form for "fly sparge", men ser at det finnes spesielt utstyr / spreder e.l for å sørge for at skyllevann blir jevnt fordelt i silkaret. I tillegg blir jeg usikker da det virker som man samtidig skal tappe vørter over i et annet fat i denne prosessen.
Når all vørter er tappet over så rengjøres bryggekjelen, vørter helles så tilbake og man starter koking!?

Kan noen hjelpe meg å forklare prosessen slik den bør være? Gjør jeg noe galt med den metoden jeg bruker?
 
Det finnes mange forskjellige bryggeoppsett. Du bruker en BB, og da gjør du det riktig som du nå gjør. Ved bruk av IGLO, eller ved brygging på tre kjeler, blir også prosessen annerledes, og får derfor egne navn. Du bedriver en form for fly-Sparge, men i samme kjele :)
Man kan si at navnene ble konstruert før bryggemaskiner kom på markedet, så ingen av dem passer perfekt
 
Sist redigert:
Men det er vel fremdeles nødvendig å sørge for å tilføre skyllevannet på en slik måte at man unngår at det graver kanaler i mesken og derfor renner gjennom uten å ta med seg sukkeret i mesken?
 
Prøvde silbunn på siste batch hvor jeg tappet av i samme hastighet som jeg fylte på. Jeg sørget for at dette ble gjort slik at prosessen tok ca 90 min. Jeg fylte på varmt vann 78-80 grader med målebeger hvor jeg prøvde å fordele dette jevnt på toppen, for å unngå å grave kanaler i mesken. Synes prosessen gikk greit men ser nå behovet for å kjøpe en stor kjele på 40l+ for å holde skyllevannet. Tenker da å montere tappekran på denne samt slange rett ned i meskekjelen når skylling skal starte. Trenger jeg en spreder e.l for å sørge for at skyllevannet blir jevnt fordelt? Noen som har anbefalinger på billige DIY løsninger? Hvor kan jeg få tak i en billig kjele?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du trenger noe, ja. Jeg mekket meg en slange med hull i i sirkel, hengt opp i et trekors med ståltråd. Korset hvilte på kanten av kjelen, og tilførselsslangen gikk gjennom et hull i den ene korsarmen, og så var tilførselsslangen koblet til sprederslangen med en T. Fungerte greit, også til å sirkulere underveis i meskingen. (Men batch sparging er enklere:).)
 
Du trenger noe, ja. Jeg mekket meg en slange med hull i i sirkel, hengt opp i et trekors med ståltråd. Korset hvilte på kanten av kjelen, og tilførselsslangen gikk gjennom et hull i den ene korsarmen, og så var tilførselsslangen koblet til sprederslangen med en T. Fungerte greit, også til å sirkulere underveis i meskingen. (Men batch sparging er enklere:).)
Ok, høres jo ut som en enkel løsning. Hvordan foregår batch sparge på en bb60?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du mesker på vanlig måte, og så tapper du ut alt. Bruk utmesk på 76-78. Så fyller du op med resten av den totale vannmengden. Beregn så temperaturen igjen ligger mellom 76 og 78, rør rgodt undt, la det stå 10-15 minutter, vorlauf. og tapp ut. Prosessen kan også gjentas en tredje gang - men det har jeg aldri gjort. Du bør beregne vannmengden sånn at du får mest vann i runde 2.
 
Til skylling kan du jo bare legge et lokk fra isboks e.l. på toppen av mesken. Når du heller oppi skyllevannet unngår du kanaler i mesken.
 
Til skylling kan du jo bare legge et lokk fra isboks e.l. på toppen av mesken. Når du heller oppi skyllevannet unngår du kanaler i mesken.

Hvis du gjør det der, får du ikke da dårlig utvasking av sukkeret i den delen av mesken som ligger under lokket?
 
Hvis du gjør det der, får du ikke da dårlig utvasking av sukkeret i den delen av mesken som ligger under lokket?
Ikke når lokket flyter, prøvde denne metoden sist jeg brygget en liten testbatch hvor jeg plutselig fant på å skylle kontinuerlig uten å ha rigget opp for dette. Brukte da litermål og plastlokk, det enkle er ofte det beste.

Når jeg automatiserer kontinuerlig skylling bruker jeg en silikonslange med små hull og en liten lett stålball i enden for å holde slangen flytende på toppen av mesken, sikkert ganske likt ditt oppsett.
 
Det er litt pes med å strømlinjeforme kontinuerlig skylling.

Jeg har en 25l hyttekasserolle fra Biltema for oppbevaring av skyllevannet. Videre har jegmontert en AutoSparge fra Blickman.
Dette fungerer bra, men neste problem var at krana på BB60 alltid tettet seg med småfragmenter under skyllingen. Løsningen
her var å montere bazookafilter, samt legge en silikonslange langs omkretsen av silbunnen for bedre tettning. Nå kan jeg sette
avtappingshastigheten, og la det gå av seg selv med minimal påpassing.

Har et par bilder i tråden her: https://forum.norbrygg.no/threads/bb60-og-autosparge.26712/#post-273081
IMG_0732_zps523a05ab.jpg
 
Du mesker på vanlig måte, og så tapper du ut alt. Bruk utmesk på 76-78. Så fyller du op med resten av den totale vannmengden. Beregn så temperaturen igjen ligger mellom 76 og 78, rør rgodt undt, la det stå 10-15 minutter, vorlauf. og tapp ut. Prosessen kan også gjentas en tredje gang - men det har jeg aldri gjort. Du bør beregne vannmengden sånn at du får mest vann i runde 2.
Hvilken fordeling har du på runde 1 og 2?
Runde 1 inneholder jo vann som "forblir" i malten etter tapping (1 l per kg?). Si du bruker 6 kg malt og skal ha kokevolum på 28 l, da trenges vel totalt 34 l vann. (Palmer har en mer avansert måte å beregne på, men dette funker vel greit nok?). Hvordan ville du da fordelt de 34 literne?
 
Jeg har selv et trekjelersoppsett. Har forsøkt begge metodene. Jeg har valgt å bruke batch sparge. Får faktisk noe bedre effektivitet i mitt oppsett og et mye mer forutsigbart resultat.

Måler opp volum i kokekjelen. Regner meg fram til hvor mye jeg skal ha for å nå kokvolum. Deler dette på to og fyller meskekjelen med første halvdel. Rører rund i mesken og resirkulerer i 10min med pumpe. Gjenntar på nytt.

Da bruker man bare akuratt den mengden vann man trenger. Jeg tror dette er med på å få et javnt resultat og høyere effektivitet.
 
Jeg opererer med en mellomting:
Etter første tapping, fyller vi på til vi dekker kornet, rører og lar det sette seg. Vorlauf, og tapper helt ned, så "kontinuerlig" skylling med aluminiumsfolie med masse hull på toppen av mesken (brukes under vorlauf også).
Prøver å ha lite vann i mesken under kontinuerlig skylling, så det ikke blir mye vørter igjen når vi har nådd planlagt pre-boil.

Aluminiumsfolien er en fin måte å spre vannet på! Og rører ikke for mye i maltsengen.
 
Hvilken fordeling har du på runde 1 og 2?
Runde 1 inneholder jo vann som "forblir" i malten etter tapping (1 l per kg?). Si du bruker 6 kg malt og skal ha kokevolum på 28 l, da trenges vel totalt 34 l vann. (Palmer har en mer avansert måte å beregne på, men dette funker vel greit nok?). Hvordan ville du da fordelt de 34 literne?

Du må vel beregne noe mer svinn. Jeg regner maltvekt + 2 (væske som blir igjen i kjelen) + 1 (det bruker å bli borte en liter av det vannet jeg bruker i runde 2). Så i ditt tilfelle ville det blitt 28 + 9 => 37 liter totalt.

Fordelingen min på de to rundene varierer litt, fordi jeg gjerne bruker en del meskesteg, og bruker kokende vann for å gå fra steg til steg - så langt det går, i alle fall.

Palmer regner at du bruker så mye på første runde at det du tapper ut, svarer til halvparten av det du skal ha i kjelen. I ditt tilfelle vil det da si at du mesker med 14 + 8 liter => 22 liter. Dermed har du 15 liter til runde 2. Det åpner for å meske med tynn mesk, som jeg stort sett foretrekker. (Men jeg starter gjerne med å meske inn på rundt 40 grader, og med 1:2 malt/vann. Dette steget gir litt bedring i effektivitet, og så får du blandet malten godt med vannet - du unngår "tørrballer" - når du har så lite vann.)
 
Trådstarter beskriver iallfall en ganske tidkrevende og arbeidsom meske-/skylle-prosess i siste batch. Hvis tidsbruk er relevant vil jeg anbefale å se på batchsparging.

Edit: Så ikke Thorgrim Skreosens post over her. Alle argumenter tiltredes; Bra effektivitet, forutsigbart - og etter hvert vet du på et gitt system akkurat hvor mye vann du trenger.
 
Sist redigert:
Det er litt pes med å strømlinjeforme kontinuerlig skylling.

Jeg har en 25l hyttekasserolle fra Biltema for oppbevaring av skyllevannet. Videre har jegmontert en AutoSparge fra Blickman.
Dette fungerer bra, men neste problem var at krana på BB60 alltid tettet seg med småfragmenter under skyllingen. Løsningen
her var å montere bazookafilter, samt legge en silikonslange langs omkretsen av silbunnen for bedre tettning. Nå kan jeg sette
avtappingshastigheten, og la det gå av seg selv med minimal påpassing.

Har et par bilder i tråden her: https://forum.norbrygg.no/threads/bb60-og-autosparge.26712/#post-273081
IMG_0732_zps523a05ab.jpg
Min silbunn virker et nummer for liten for min BB60, så jeg tenkte å bruke en silikonslange som pakning. Hvilken størrelse på slangen bruker du?
 
Kjører og 3 kjeler og fant ut det samme som Thorgrim Skreosens..
Vi skyller 3 ganger,sirkulerer 5 min mellom hver skylling..
Skyller til vi har rett nivå i koke kjelen..
 
For et år siden følte jeg meg alene når jeg framhevet fordelene med partiskylling, og sluttet med å kommentere det, siste posten min om det var vel her. Har også gått over til 3 kjele oppsett siden den gang.

Støtter de momentene som er framhevet av andre her, og et ekstra pluss er at du unngår å komme i fare for å ekstrahere for mye bitterstoffer/astrigens, ihvertfall hvis du holder deg til to omganger med partiskylling.

Jeg skyller kontinuerlig en sjelden gang når jeg kommer opp i OG på Imperial nivå, rundt 1100.
Men jeg kunne brukt mere malt og spart tid.
 
Fortsett med det du gjør i dag. Jeg pleier å ligge på 80% med samme prosess på BBen. Løft opp røret, la første vørteren renne av. Skyll til du er ett stykke over max merket. Selv pleier jeg å la mesteparten av en skylling renne igjennom før jeg har oppi mer. Ser ingen grunn for å strebe etter de siste 10% og risikere taniner.
 
Tilbake
Topp