Flytende gjær fra E.C Dahls Bryggeri

Hei folkens

Var å kjøpte flytende gjær på E.C Dahls i dag, kjøpte 3 syltetøyglass og har no satt disse i kjøleskapet og skal brygge nå til lørdag om humla kommer i posten.

Har sett  rundt på forumet på mengde gjær man skal bruke uten å finne noe å bli klok på..  :jaha:  skal sette  25 liter øl, Bruker 8 kg pilsnermalt denne gangen.
Er det feil å bruke litt mye gjær ? tengte å bruke 4 dl av gjæra  kansje dette er mye ?
Kan slik gjær stå lenge på glass med lokk på før den er ubrukelig ?

Mvh Marius
 
Hei,
du kan bruke denne kalkulatoren for å beregne gjærmengde.
Hvis du brygger et lagerøl (f.eks pils) med OG på 1.050, og har 3 dager gammel gjærslurry, blir man anbefalt ca 3dl.
Ved bruk av for mye gjær, kan man risikere at gjæren blir "lat" og ikke jobber optimalt, blant annet med tanke på utgjæring.
Det er uansett ikke så lett å beregne mengden nøyaktig, så 2,5-3,5dl med såpass fersk Dahlsgjær høres bra ut.

Hva betalte du for gjæren?

Det anbefales å bruke den så raskt som mulig, og som du kan se ved å flytte på høstedatoen i kalkulatoren, vil mengde levedyktig gjær synke etterhvert, og det anbefales helst å bruke gjæren innen et par uker.

Antar at du holder til i Trondheim eller omegn, og anbefaler deg å bli med på fellestur til NM i hjemmebrygging i april, og å melde deg inn i Norbrygg. :)
 
Å dra på Dahls var en fryd ;D jeg tok med 3 stk 540 grams syltetøyglass som ble fylt til randen og det betalte jeg 20 kr for  :skitbra:
Så det blir å handle dær fran no av om dette blir bra...
He He ølkonkuranse ja  :jaha: må se an om dette jeg lager er noe å skryte av da. men tror jeg skal ha en sjanse å få til noe bra
 
Det er flere som skal være med nedover på bussturen selv om de ikke tenker å delta i NM hverken i flaskekonkurransen eller publikumsfavoritt (PF), da det er garantert en sosial tur hvor du vil treffe horder med andre hjemmebryggere, og få smakt og diskutert eget og andres brygg. Men har du mulighet, må du selvfølgelig veldig gjerne delta i konkurransene også!

Du har vel ikke tapt all verdens med penger på overskuddsgjæren, da. :laugh:
 
Hva slags gjær er det? Altså, ale eller lager? Jeg tipper lager, siden Dahls såvidt jeg vet ikke lager noe ale?
Vet du andre detaljer om gjæren?
Uansett fint å vite at man kan gå ned dit og kjøpe billig (og sikkert bra) gjær! :)
 
Det er definitivt en lagergjær, sannsynligvis av tysk eller dansk avstamning. Dahls mente 10-14 grader var ideelt.
Jeg har enda ikke vært inne der enda, men blir stas når dagen kommer.
Vi hadde besøk av en eldre brygger fra Dahls på Norbrygg-standen under Trøndersk Matfestival i fjorsommer, men han kunne ikke svare på noe om gjæring, for det hadde han ikke noe med. Litt større og andre forhold...
 
Jasså? Dere er der også? Da skal jeg passe på å være i byen når den tid kommer hvis dere skal være der i år også.
 
HE HE HE ja Lars da e vi i rute igjen sjø, vi tol malten og miksa den i foodprossessoren, sukkernivået spratt til så si riktig nivå, driver å kjører den opp til 78 grader akurat no. litt grumsete men man får sile det bra når det skal på stampen, E.C Dahl sitter og hopper i glasset nå og venter på å få noe å spise  :fyflate:

Tror dette kan bli bra jeg ::)
 
Ole Mørkved skrev:
Jasså? Dere er der også? Da skal jeg passe på å være i byen når den tid kommer hvis dere skal være der i år også.

Jeg hadde ansvaret for det meste som hadde med lokalbrygget øl i fjor, og syntes det da også var på sin plass med en Norbryggstand.
Der brygget 2 samtidige hver dag (3 dager) på Speidel og kjøleboks, i tillegg til å informere og diskutere hjemmebrygging, og å bli kjent med andre hjemmebryggere på stand.
Jeg har ikke hørt fra arrangørene i år, så jeg vet ikke hvordan det blir, men hvis noen har lyst til å være med på å stå (og gjerne også ta ansvar for) Norbryggstand, skal jeg absolutt være støttespiller for å få det til! :)
 
Marius Hegglund skrev:
HE HE HE ja Lars da e vi i rute igjen sjø, vi tol malten og miksa den i foodprossessoren, sukkernivået spratt til så si riktig nivå, driver å kjører den opp til 78 grader akurat no. litt grumsete men man får sile det bra når det skal på stampen, E.C Dahl sitter og hopper i glasset nå og venter på å få noe å spise  :fyflate:

Tror dette kan bli bra jeg ::)

Flott å høre!! :)
Dere trenger i utgangspunktet ikke styre med å sile vekk grums, dette vil etterhvert legge seg både i kokekaret etter kjøling, og i gjæringskaret etter startet gjæring.
Det er også mulig å klarne øl senere i prosessen (med Isinglass).
 
Skal gjæra foresten ha romtempratur eller minst 10 grader når jeg hiver den i ?
Det gjør ikke noe om den har høyere temp en brygget når jeg hiver den i ? gjæra står å venter på benken no sjø
 
Det går sikkert fint, selv om gjæren trives aller best uten for brå temperaturforandringer.
 
Hjemmebryggerne får gratis gjær fra Dahls, avtalen har eksistert i mange år. Tror ikke de har lov til å ta 20kr.
Avtalen har ingen tidsbegrensning, (så vidt jeg husker). Man må ta med syltetøyglass selv.
 
Hmmmmm det var da som F... da he he, jeg måtte ut med 20 kr for 3 glass ( ikke at det var noe pris for god gjær akurat da )
Men det kan sikkert stemme det du sier, har hør både gratis og 10 kr for en "dose"
 
Tilbake
Topp