Marius K.
Norbrygg-medlem
Etter å ha anskaffet magnetrører, kjøleskap med temperaturstyring, og til slutt utstyr for å tilsette ren O2, er jeg nå klar for å oppgradere "meskeutstyret" for å få en bedre kontroll med mesketemperatur etc. I den anledning har jeg bestemt meg for å gå til anskaffelse av en Speidel 20. Jeg har lest en del, og sett litt videoer, men det dukker jo stadig opp ting man lurer på. Kanskje noen av dere drevne "Speidel-brukere" kan hjelpe meg med å svare på noe av det jeg lurer på:
- Hvor stort kokevolum kan man ha i en Speidel 20 og fortsatt ha en bra rullende kok og god nok avdampning? Hvor høy OG vil man typisk kunne få med 6 kilo malt og opp mot fult kokevolum?
- Hva ligger typisk meskeutbytte på i en Speidel 20 uten å røre i mesken underveis, og med et øl med en OG rundt 1,055?
- Hvordan tenker man i forhold til beregning av meskevann/skyllevann ved bruk av en Speidel 20? La oss si jeg brygger 22 liters batcher (22 liter etter kokeslutt), og koker i 90 minutter med 10 % avdampning (har også tatt hensyn til at vørteren krymper ca. 4 % når den blir kjølt ned til 20 grader). Da vil jeg starte med snaue 27 liter vørter hver gang ved kokestart. Bruker dere et fast antall liter vann til mesking uansett antall kilo malt, og skyller til ønsket kokevolum, her 27 liter? Eller bruker dere et fast antall liter vann per kilo malt, og skyller med resten til ønsket kokevolum?
- Er det noe spesielt tilleggsutstyr utover selve Speidelen som er et «must have»?
- Jeg har forstått det slik at krana bør byttes. Har noen en link til en knall kran man bør bytte til?