For gammelt til å flaske?

Hei, jeg har en ipa som var klar til flasking i begynnelsen av januar, men som fremdeles ikke er flasket pga. flytting og generelt surr og forsinkelser. Det har altså stått over to måneder for lenge på gjæringskaret.

Er dette tapt sak? Hvordan vil det være hvis jeg flasker det? Det lukter fremdeles godt..
 
Viss det smakar godt i tillegg, ville eg gjort eit forsøk, men eg har ingen praktisk erfaring med noko slikt. Viss det er ein gjær med høg flokkulasjon, kan det hende det er lurt å tilsetje ny gjær for karbonering.
 
Ville tilsatt litt ekstra gjær ved flasking selv om det kan gå greit uten. Bruk i såfall 1gram tørrgjær pr 20 liter øl.
 
Interessant. Hvor har du det med 1g pr 20 liter fra kintil?
Har lurt på det samme selv. Spurte faktisk Jikiun hos NØ om hvordan de gjør det. Fikk et laaaangt svar tilbake. Det var litt vel avansert for meg og mine batcher på 20 liter.
 
1g tørrgjær pr 20 liter er vel ca. det samme som sierra nevada bruker. Står vel i boka 'Yeast' og div. andre kilder.
 
Interessant. Hvor har du det med 1g pr 20 liter fra kintil?
Har lurt på det samme selv. Spurte faktisk Jikiun hos NØ om hvordan de gjør det. Fikk et laaaangt svar tilbake. Det var litt vel avansert for meg og mine batcher på 20 liter.

Gahr ;)
 
Tusen takk for svar og tips! Men dere mener at jeg kan tilsette 1 g tørrgjær per 20 liter i gjæringskaret og deretter flaske med en gang? Det starter ikke noen ny gjæringsprosess og fyrverkeri i flaskene? :eek::)
 
Ble den ferdig gjæret i januar er det nok ikke så mye mer å spise på nå utover det du primer med.
 
Har du smakt på ølet? I en øl-apokalyptisk scenario kan vannlåsen gå tørr pga fordamping etter så lenge og du kan ende opp med oksidert øl.
 
Tilbake
Topp