Hei. Er ganske ny i ølbryggingen og er nå på mitt fjerde ekstraktbrygg. Har tidligere fulgt oppskriftene og brukt gjær som medfølger og tilsatt sukker. Alkoholprosenten har blitt som forventet og smaken helt ok. Fikk så tips om å bytte ut sukker med spraymalt og bytte ut gjær. Satte da en scottish export fra europris og tilsatte ca 1,2kg spraymalt + 100g strøsukker i håp om litt høyere alkoholprosent. OG målte til 1037, noe jeg synes var lavt, men tenkte jeg skulle la gå å se. Etter det var ferdiggjæret og det ikke var noe liv i gjærlåsen i 4 dager, målte FG til 1022, og alkoholprosenten ble da bare 2%. Det har vært stabil gjæringstemperatur på ca. 20 grader, og det har stått mørkt på vaskerommet. Gjæren jeg brukte var en mangrove jack’s empire ale yeast m15. Lurer på om jeg har gjort noe galt, om gjæren er feil, eller om jeg rett og slett må ha mer spraymalt/sukker i neste gang? Og nå som dette ølet er ferdiggjæret, kan jeg da ha mer spraymalt/sukker i og mer gjær og på den måten få høyere alkoholprosent, eller vil det gjøre vondt verre? Og om jeg kan, hvordan måler jeg da OG og FG om igjen for å få riktig bedømmelse av alkoholinnholdet?