For lav OG - Hvilke faktorer spiller inn?

AudunWS

Dommer
I dag var en ny bryggedag, det 3. brygget i nytt bryggeri. Alt gikk som smurt i dag, full kontroll på temp og tider. Allikevel så bommer jeg grovt på OG!

Hvilke faktorer har størst betydning på effektiviteten? Jeg selv begynner å misstenke malningsgraden på malten.
Setter stor pris på tips om dette så jeg kan justere meg inn neste gang

Mash Eff i BeerSmith sier 74%. Dette er en del under det en skulle estimert som er 79%. Jeg har "tre-kjele" oppsett
 
Personlig så er jeg ikke så veldig opptatt av effektivitet. 70-75% er ikke så værst. Det aller viktigste er at du har samme effektivitet hele tiden. Har også et nytt bryggeri å det tar litt tid å bli kjent med dette. Ting begynner nå å flaske seg. Med boilermakeren har jeg jevnt over 80-83% stabilt å er glad for stabilitet. Om du på død å liv ønsker å forbedre effektiviteten kan selvfølgelig kvernings graden gi en endring i utbytte.
For oss hjemme bryggere betyr 5%kansje 10 kroner, ikke noe å bry seg om i mine øyne. Jeg byttet bryggeri for å lette brygge dagen å gi flere muligheter. Effektiviteten var kun en bonus.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg mesker også i en Boiler Maker, har lest en del om slike oppsett og forventet høyere utbytte av den grunn. Om det koster noen få kroner ekstra i malt på lavt utbytte opptar meg ikke mye.

Jeg brygget en øl hvor BeerSmitch sa OG på 1.074, mens jeg havnet opp på 1.064. Jeg endte forasåvidt opp med noe mer vørter til gjæring, pre boil var rimelig riktig. Men lav OG der også så klart
 
Tror OG målinger ikke nødvendigvis så veldig nøyaktige uansett, har hatt tildels store forskjeller mellom refraktometer og hydrometer selvom begge viser 1000 på rent vann..
 
AudunWS skrev:
Jeg mesker også i en Boiler Maker, har lest en del om slike oppsett og forventet høyere utbytte av den grunn. Om det koster noen få kroner ekstra i malt på lavt utbytte opptar meg ikke mye.

Jeg brygget en øl hvor BeerSmitch sa OG på 1.074, mens jeg havnet opp på 1.064. Jeg endte forasåvidt opp med noe mer vørter til gjæring, pre boil var rimelig riktig. Men lav OG der også så klart

Jeg har jevnt over ca. 85 % utbytte med min Boilermaker. Hvor grovt maler du maltet? Bruker du kontinuerlig eller partiskylling?
 
Jeg maler på ca 1,2mm på en Kina-mølle fra vin&bar. Denne gangen prøvde jeg meg på kontinuerlig skylling, forrige gang ca 15min i starten og når jeg skylla på slutten.

Lurer litt på om vannmengdene i BeerSmith lurer meg også. Syntes 37l til 12kg malt var mye. Tror det var pga at de beregner så mye vann igjen i mesketanken. Bruker en profil på 3-kjele oppsett som lå inne
 
Gir ikke opp (men snart!) , prøver igjen. I dag traff jeg på preboil OG, men bomma på OG.
Eff Mash ble 75%, årsaken til at den ble lav i dag er at BeerSmith sa 51L før kok, jeg hadde 47L

OG gikk ikke opp mer enn ca 4 "poeng" under koking. Kan det være at jeg koker bort for lite vørter?

:help: :help: :help:
 
Flere spørsmål og tanker...
Brygget i helgen og traff dårlig på OG, igjen.. Har hatt et brygg som traff alle spådommer 100%, men i helgen var jeg tilbake til start igjen.
Det jeg lurer på nå er skyllingen, om det kan være der jeg får dårlig utbytte.

Slik gjorde jeg nå:

- Mesket i 60min på 67 grader
- Resirkulerte hele tiden (kanskje feil flow? Tips?) Tenkte kanskje å meske inn med mer vann for å få et jevnt lag med væske over meskesengen
- Varmet til 75,5 °C over 10 min og holdt temp og skyllet i 15min til
- Startet skylling med vann på 75 °C samtidig med tapping til kokekjele. Det tok ca 55min

Jeg har Blichmann autosparge som står for resirk og skylling
 
Hvis du treffer på preboil men ikke på post boil kan du jo endre dette i Beersmith. Skru ned avdampingen.

Samt, hvor fint maler du maltet? Kanskje du maler for grovt?
 
Jeg har jo som nevnt tidligere en Kina-mølle fra Vin&Bar, mulig den ikke maler som den skal. Men den er justert til 1,2mm. Tenkte å spørre en kompis med en helt ny MonsterMill om å få låne den til neste brygg.

Det som faktisk går veldig bra er at vørteren blir dønn klar! Og det liker jeg
 
AudunWS skrev:
Jeg har jo som nevnt tidligere en Kina-mølle fra Vin&Bar, mulig den ikke maler som den skal. Men den er justert til 1,2mm. Tenkte å spørre en kompis med en helt ny MonsterMill om å få låne den til neste brygg.

Kjør malten gjennom mølla 2 ganger neste gang du brygger og se om det hjelper.
 
Ny bryggedag i dag, bomma igjen. Hvor vanskelig kan det være?  :help:

Kjøpte litt mer en 50% av malten ferdig knust fra bryggselv for å se om det hjelp. Det gjorde det ikke
PreBoil Gravity skulle vært 1.051, den ble 1.047.
Mesket hele tiden med kontinuerlig resirkulering på 66-67 °C, MashOut, og skylte med 75 °C vann

Endringer i dag i forhold til forrige gang var en god de ferdig knust malt, i tillegg så brukte jeg 5 liter ekstra vann til meskingen for å få en fin vannseng over masken pga skylling og forhåpentligvis jevnere temperatur i hele mesken. Tempen ble i alle fall bedre
 
Litt usikker. Kjelen skal være 15G, men tror ikke den rommer så mye. Så tipper jeg hadde rett over 50L før kok, den ble nesten smekk full. Har ikke tappet til gjæringsspann så jeg vet ikke batch størrelsen enda. Ser ut til at OG blir ca 1.052, skulle vært 1.059.

Det virker som om jeg bommer mest på brygg med mye hvete. Spiller det noen rolle?
 
Update:
45 liter vørter til gjæring og minst 5 liter trub. I tillegg kokte det bort 5-6 liter, da er nok kjelen større enn antatt. Mystisk!
Er det rett og slett vannmengdene som jeg bommer på?

Det gikk helt fint i dag siden jeg tok høyde for et i oppskriften, men jeg vil jo ikke ha det sånn. Vil treffe spot on!
 
Ok, det høres ut som at du bør få litt mer kontroll på vannvolumene dine :) Det er klart at hvis du får et annet volum enn det du hadde regnet med i utgangspunktet, så vil planlagt OG ikke bli den samme som målt OG, selv med likt utbytte. :)

Du kan jo merke av en sleiv e.l med litersmerker, slik at du lett kan stikke den ned i vørteren og se hvor stort volum du har (obs, på 100C har du ca. 4% større volum enn ved 20C pga. varmeutvidelse).

For å måle av på sleiva eller målepinnen kan du fylle opp X liter og merke av, eller regne det ut teoretisk på denne måten:

Volum kjele [liter]= Areal grunnflate [dm]* høyde [dm]

Så hvis din kjele har en diameter på 50cm vil 1 liter vann på 20C gi en væskehøyde i kjelen din på:

h=1/(pi*(5/2)^2)
h=0,0509 dm = 0,51cm

40 liter vil på 20C gi en væskehøyde på:

h=40*0,509 = 20,4 cm

På 100C vil vannet eller vørteren ha utvidet seg med ca. 4%, så pr. 10L kokende vørter som du måler må du trekke fra 0,4 liter for å vite hvor mange liter det blir når du kjøler det ned til 20C.
 
AudunWS skrev:
Det gikk helt fint i dag siden jeg tok høyde for et i oppskriften, men jeg vil jo ikke ha det sånn. Vil treffe spot on!
Forskjellen mellom 1052 og 1059 er ikke forferdelig, å treffe spot on krever at beersmith eller bryggesoftwaren er nøyaktig konfigurert, maltprofilene korrekt, og nøyaktig måling av mengde malt, vann osv.
Det er likevell vanskelig å treffe helt nøyaktig, jeg pleier å si at beregningen i bryggesoftwaren tillsvarer å beregne hvor lang tid du bruker på å kjøre trondheim oslo :)
Er forskjellen konstant og stor er det nok noe feil i softwareberegning, eller bryggeforløp/måling.
 
Bjarte H skrev:
Ok, det høres ut som at du bør få litt mer kontroll på vannvolumene dine :)

Der tror jeg du har et poeng! :) Takk for godt utfyllende og forklarende svar! Jeg traff spot on en gang med en pale ale hvor jeg var veldig nøye med vann, varmet kun det jeg trengte. I dag hadde jeg litt mer i mesken fra starten og bomma nok på skyllevannet siden jeg trodde kjelen bare var på drøye 50 liter, sånn går det når man ikke husker barneskole matten :roedme:

magne1972 skrev:
Forskjellen mellom 1052 og 1059 er ikke forferdelig, å treffe spot on krever at Beersmith eller bryggesoftwaren er nøyaktig konfigurert, maltprofilene korrekt, og nøyaktig måling av mengde malt, vann osv.
Det er likevell vanskelig å treffe helt nøyaktig, jeg pleier å si at beregningen i bryggesoftwaren tillsvarer å beregne hvor lang tid du bruker på å kjøre trondheim Oslo :)
Er forskjellen konstant og stor er det nok noe feil i softwareberegning, eller bryggeforløp/måling.

Tar poenget ditt. Men jeg mener 8 "streker" er litt skivebom når en brygger, selv om jeg ikke er så opptatt av spot on som det jeg skrev over. I nærheten hadde vært bedre å si, noen ganger over og andre ganger litt under. Skulle brygge en Imperial Proter, endte opp med en porter her for noen uker siden... Men godt ble det, det skal sies!
 
Jeg pleide å bomme mye på både utbytte, mengde og OG. Etter å ha banna mye over dette ble jeg veldig nøye med vannmengden. Jeg målte hvor mye avdamping jeg fikk når jeg kokte , og la dette inn i brygge-softwaren. Jeg knuste malten finere/mer riktig for mitt utstyr og fikk målt utbytte. Etter å ha fått et forhold til disse variablene og fått de med i beregningene, treffer jeg stort sett på mengde og OG nå.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp