For lite sukker til karbonering

For en uke siden ble det flasket juleale fra petit. Blandet i sukkerlake når jeg stakk om vørteren.
Etter jeg hadde flasket så jeg derimot at sukkerlaken nok hadde vært for tjukk og det lå igjen sukkerlake i bunnen av gjæringskaret. Prøvde en flaske i dag etter en uke og ølet er nesten helt uten kullsyre.

Noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre?

Vurderer å åpne alle flaskene og tilsette mer sukkerlake, men jeg vet jo ikke hvor mye sukker som faktisk kom med sist og hvor mye jeg evt. skal tilsette(?).

Det enkleste hadde kanskje vært karboneringsdrops, men jeg er usikker på om dette innebærer en fare for infeksjon?

Smaken virker å være veldig god, så det hadde vært veldig kjedelig hvis alt skal bli "ødelagt" på grunn av kullsyremangel...

Dette lurer jeg også på.
Hadde 200 gram sukker, oppløst i lake, i gjæringsbøtten. Ventent til etter middag med å flaske. Ble fort et par timer. Maks tre timer. Min en time.
Har ikke stukket om så, i hovedgjæringsbøten dette.
Ser ikke noe "liv" inni flaskene når jeg ser på dem.
Får sove på det, forhåpentligsvis viser det noe ALE gjær på toppen langs kanten i morgen.

Til ditt spørsmål.
Dersom temperaturen har vært ca 20+ C og det er ALE gjær det er snakk om, så brude det vell ha vært noe mer fres etter en uke.
Har sett mange snakke om 6 g sukker pr liter øl. Hvor mye hadde du?

Kan du ikke bare åpne dem opp og tilsette litt mer?

"Har sett mange snakke om 6 g sukker pr liter øl. Hvor mye hadde du?"
- Ca 7.5 gr per liter øl (fra oppskrift), men som sagt lå det igjen sukkerlake i bunnen av gjæringskaret etterpå, så usikkert hvor mye som faktisk er på hver flaske.

"Kan du ikke bare åpne dem opp og tilsette litt mer?"
- Det er det jeg selv håper å få svar på om noen har erfaring med.

Vanskelig å gi gode råd når det blir slik. Mine tanker, men ingen fasit.
Først, la det stå lenge at du er sikker på at karboneringssukkeret er spist opp. Gir du det en uke til i romtemperatur så har det nok fått den kullsyren sukkeret kan gi.
Sett det kaldt, gjerne ned mot null. La det stå tre-fire dager så ølet får samme temperatur.
Kok sukker i vann slik at du vet hvor my sukker det er i f eks 1ml lake.
Tilsett ny lake i flaskene. Hvor mye er det vanskelige, men med 7,5g/l i utgangspunktet så tror jeg ikke jeg hadde gått over 4g/l. Tenker da på hvor mye trykk bjørnunger toler. Mener å ha lest at noen karbonerer slike opp mot 11g/l. Har aldri gått så høyt selv så jeg har ikke erfaring med så mye.
Karboneringsdrops har jeg aldri brukt men ser for meg øket infeksjonsfare når man skal kutte til nøyaktig vekt på slike.

Flasket en gang med 5g/l og det ble litt lite. Kjølte ned og tilsatte 3g/l sukker ekstra. Tror det i 1,5ml lake var 1g sukker. Passet da med 1,5ml pr 0,33l flaske. De siste flaskene ble nok 8-10mnd gamle. Opplevde ingen flaskebomber men så var trolig også karboneringen jevn fra starten av.
Doseringssprøyte koster noen få kroner på apoteket.

Bruk forrige talers tips eller ett drops pr. flaske, de som evt. sprekker er alikevel bortkastet.
Neste gang, bruk nok vann, ikke vær redd for det, det ødelegger ikke ølet, bruker selv opp mot 2-3 liter pr. corneliusfat.

Takk for tips! Det var noe i den duren jeg hadde sett for meg. Gir det en uke til og sjekker om det har kommet seg, har jo tross alt bare stått halve tiden.

Hva er hensikten med å kjøle det ned før man tilsetter mer sukker?

Hvis det blir aktuelt å tilsette mer sukker, hvis jeg åpner en flaske og det viser seg å "fizze" når jeg åpner. Kan jeg bare sette på ny kork igjen, eller vil kullsyren da forsvinne? Mest sannsynlig er det jo hvertfall noen flasker som sikkert har fått litt sukker i seg.

Oddvar, det skal jeg gjøre. Problemet denne gangen var at det ble stående litt lenge og "stivnet til". Neste gang tenker jeg også å fylle noen liter vørter før jeg heller oppi laken.

Takk for tips! Det var noe i den duren jeg hadde sett for meg. Gir det en uke til og sjekker om det har kommet seg, har jo tross alt bare stått halve tiden.

Hva er hensikten med å kjøle det ned før man tilsetter mer sukker?

Hvis det blir aktuelt å tilsette mer sukker, hvis jeg åpner en flaske og det viser seg å "fizze" når jeg åpner. Kan jeg bare sette på ny kork igjen, eller vil kullsyren da forsvinne? Mest sannsynlig er det jo hvertfall noen flasker som sikkert har fått litt sukker i seg.

Oddvar, det skal jeg gjøre. Problemet denne gangen var at det ble stående litt lenge og "stivnet til". Neste gang tenker jeg også å fylle noen liter vørter før jeg heller oppi laken.

Kjøler du ned mister du ikke så mye kullsyre.
Og fizzer det bra ville jeg satt på kork igjen, du mister ikke så mye kullsyre siden ølet er kaldt.

Har bestilt coopers drops fra bryggselv. Hvert drops skal veie 3 gr. Oppskriften sier opprinnelig 7,5 gr pr liter.
Hvor mye vil det ha å si at det allerede er bittelitt kullsyre i det fra før?

Hvis du regner med at det er 1 vol enhet etter gjæring og du vil ha 2,5 (typisk pils) må du da øke med 1,5 vol, til det trenger du 1,5 x 4 gram liter = 6 gram/liter ( du trenger 4 gr./liter for og øke 1 vol.) på en 0,33 flaske trenger du 2 gram, siden det neppe er 1 vol igjen i ølet (typisk 0,8) ville jeg prøvd 1 drops pr 0,33 flaske. La det deretter stå i ro en sund så blir det bra.

Ikkje for å ødelegge stemninga mellom alle tablettane, men eg ville nok satsa på at noko sukker vart teke opp i ølet - og heller satt flaskene i romtemperatur nokre fleire veker framover.

Siden det virker som "de lærde strides" tenker jeg at jeg prøver med mer sukker i ca halvparten av flaskene slik som beskrevet og lar alle sammen stå noen uker i romtemp. før jeg sammenligner om det har blitt noen forskjell. Takk for tips!

Det er noe tid siden sist innlegg og ølet er formodentlig konsumert eller kastet. Hva endte du opp med å gjøre og hvordan gikk det? (Jeg har samme problemstilling nå)

Det er ingen som sier hvor mye vann som ble brukt for å blande inn sukkeret. Jeg vil si at 1-2 dl, som ofte er anbefalt, er for lite. Erfaring fra 25 batcher og 5 dl vann med sukker og ikke en eneste flaske uten bra karbonering vil tilsi at det er en bra blanding.

Jeg lager små batcher (ca 12 liter ferdig flasket). Jeg blander som regel 80gram sukker i 5 dl kokende vann for karboneringen. Blander denne laken varmt i et rustfritt litermål og lar den stå klar til omstikkingen, der jeg tapper ølet fra gæringskaret med hevert til flaskebøtta. Legger slangen i kveil og tilsetter sukkerlaken nesten umiddelbart.

Hvis du vil spare litt tid, tar du den (nylig) kokende sukkerlaken i omstikkingskaret, kjører på med ølet i kveil og tapper like etterpå. Det har ingenting å si om laken er varm eller ikke, ei heller trenger du vente for å få bra blanding. Det er ihvertfall min erfaring... :)

Tilbake
Topp