Før mitt første forsøk med Beer Brew 30 v. 3

Hei.

Har fått et komplett Beer Brew 30 v. 3 startsett i 30 års gave. Er helt "grønn" og prøver så godt jeg kan å forstå den vedlagte "bruksanvisningen", men sliter litt da den virker å være direkte oversatt gjennom google eller lignende. Den bruker også flere begreper jeg ikke nødvendigvis bruker i dagligtalen (enda).

Mitt spørsmål da er om noen vet om gode guider, videoer eller lignende som går igjennom bryggeprosessen med en Beer Brew 30 trinn for trinn?

Skaff deg en ølbok som forklarer steg for steg!
Ølbrygging : Fra Hånd Til Munn - gjennomgangen på ølbrygging er bra skrevet, selv for en klodrian som meg:)

Boken Naxi nevner er kanon og lærte i hvertfall meg "the basics". I tillegg er det bøtter og lass med med videoer på Youtube som kan hjelpe deg gjennom prosessen. Jeg startet selv med Brewolutions, og de har en hjemmeside med flere korte videosnutter som tar deg igjennom prosessen. Se på http://www.brewolution.com/index.php/brewster/vejledninger-dk
Ikke alt er identisk med Beer Brew 30, men prinsippene er de samme.
Lykke til :)

Denne var flott!

Men fortell gjerne mer om modifiseringen av sirkulasjonspumpe-slangen.

Jeg har dessverre ikke gjort det samme, men jeg har i alle fall gått helt vekk i fra å bruke sirkulasjonspumpefilteret. Telefonen min har vært på verksted og dumme meg glemte å laste opp bildene til Dropbox fra siste brygg.

om det hjelper deg så har jeg koblet fra krana en slange inn til sirkulasjonspumpen, derreter har jeg koblet på den åpneren som følger med for å justere hvor mye væske jeg vil skal komme opp. så har jeg festet denne fast med en strips på toppen, samtidig som jeg rører i 80 min eller no. Vet ikke om det er helt nødvendig heller. Har bare brygget 3 batcher.

Når det kommer til koblinger for kjøleren så har jeg brukt:

http://biltema.no/no/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/6-kantnippel-879838/ 1 stk må være til 1/2

http://www.clasohlson.com/no/Dusjslange/Pr407357000 2 stk

så har jeg kjøpt 2 ekstra ting, som jeg ikke finner på nett disse skal festet til kjøleren, men jeg vet at jeg fant det i dette forumet etter en del leting. om jeg finner det igjen skal jeg redigere her, men jeg ser at du har fått en del svar om dette et annet sted.

Sist redigert:
Jeg har dessverre ikke gjort det samme, men jeg har i alle fall gått helt vekk i fra å bruke sirkulasjonspumpefilteret. Telefonen min har vært på verksted og dumme meg glemte å laste opp bildene til Dropbox fra siste brygg.

om det hjelper deg så har jeg koblet fra krana en slange inn til sirkulasjonspumpen, derreter har jeg koblet på den åpneren som følger med for å justere hvor mye væske jeg vil skal komme opp. så har jeg festet denne fast med en strips på toppen, samtidig som jeg rører i 80 min eller no. Vet ikke om det er helt nødvendig heller. Har bare brygget 3 batcher.

Når det kommer til koblinger for kjøleren så har jeg brukt:

http://biltema.no/no/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/6-kantnippel-879838/ 1 stk må være til 1/2

http://www.clasohlson.com/no/Dusjslange/Pr407357000 2 stk

så har jeg kjøpt 2 ekstra ting, som jeg ikke finner på nett disse skal festet til kjøleren, men jeg vet at jeg fant det i dette forumet etter en del leting. om jeg finner det igjen skal jeg redigere her, men jeg ser at du har fått en del svar om dette et annet sted.

Aha, så du fester den med strips slik det er bilde av i bloggen?

Topp.

Men hvordan montere selve sirkulasjonspumpa?

Kommer stadig lengre gjennom alt som er med i pakka:) Har nå kommet til den, og også her er det svært mangelfullt hva gjeldet bruksanvisning.

Min ligger og slenger, kanskje med en strips for å holde den inntil tønna rett side opp.

Medfølgende kort slange fra kran på BB og til pumpe INN. Bruk da den ferdige koblingen til pumpa. Fest så den medfølgende kran på pumpe UT, og den lengre slangen derfra til toppen av BB. For at slangen ikke skal dette ned så lett tror jeg det er med et bånd i borrelås, men du må tenke ut en bedre måte på sikt.

Bare start brygging uten, og sirkuler med et litermål. Ta pumpa etterhvert.

Min ligger og slenger, kanskje med en strips for å holde den inntil tønna rett side opp.

Medfølgende kort slange fra kran på BB og til pumpe INN. Bruk da den ferdige koblingen til pumpa. Fest så den medfølgende kran på pumpe UT, og den lengre slangen derfra til toppen av BB. For at slangen ikke skal dette ned så lett tror jeg det er med et bånd i borrelås, men du må tenke ut en bedre måte på sikt.

Bare start brygging uten, og sirkuler med et litermål. Ta pumpa etterhvert.

Okai, hvis jeg skal bruke pumpa. Hvor kommer filteret inn i koblinga? Hvorfor bør man bruke det/ikke bruke det?

Filter før pumpa hvis du skal bruke det. jeg for min del bruker ikke filteret, hadde problemer med at det gikk seg tett og ble bare mye tull. har ikkje gjort någe hokkuspokkus me slangen heller eg ser ikkje at det e et problem sette den fast i klypå som e på den "greiå" som du setter slien på ved skylling.

Filter før pumpa hvis du skal bruke det. jeg for min del bruker ikke filteret, hadde problemer med at det gikk seg tett og ble bare mye tull. har ikkje gjort någe hokkuspokkus me slangen heller eg ser ikkje at det e et problem sette den fast i klypå som e på den "greiå" som du setter slien på ved skylling.

Hvordan koblet du det til? Har bare to slanger og filteret har ikke noe gjengefester. Bare sånne til å tre slangen på.

Koble den slangen som er på inn siden til pumpen på filteret fest me slangeklemme. du fikk sikkert med noen andre slanger som du kan bruke på den andre siden på filterhuset fest med slangeklemmer så festet jeg den siden igjen til tappekranen på bb'en med slangeklemme. men som sakt ikkje i brug siden problem me tett filter. skal prøve med det igjen bare for gøy men ser ikkje poenge egentligt. skulle tro filteret var der for å "spare" på pumpa men den klarer seg fint me de små partiklene/mengdene som kommer igjennom den.
Du fikk kansje ein heilt kvide epoxy slange kan være det var den eg tog ein liden bit av som ble brukt.

Tilbake
Topp