For mye kullsyre..

Zanity

Norbrygg-medlem
Heisan medbryggere

Har fulgt med en stund i forumene her, men dette blir min første post.

Fikk i helgen endelig smakt på mitt første brygg som har fått stått en uke til karbonering.
Brygget, en Fueller's Famous ESP klone smaker allerede, etter min mening, bedre enn
orginalen (som allerede er veldig god i utgangspunktet).

Mitt eneste problem er at jeg nesten synes det er for mye kullsyre i den. Ikke plagsomt,
men dog. En liten regnefeil i fra min side gjorde at det ble 7 gram sukker pr. liter i stedet
for 6 som det stod i oppskriften.

Jeg har kikket litt rundt på forumet her og fant denne linken:
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?16606821#tag
Denne siden anbefaler 44 gram sukker for en engelsk special bitter. Hva er riktig
(for 25 liter, 20 grader, 1,3 CO2 Vol, Corn Sugar)?

På forhånd takk
 

Vedlegg

  • karbonering.png
    karbonering.png
    53,3 KB · Sett: 368
Hva som er riktig er avhengig av hvor mye kullsyre du vil ha. 5-6 g/L er som regel passe for de fleste øltyper. Ønsket mengde CO2 er derimot avhengig av øltype (lavt for typiske engelske cask ales, høyt for geueze, etc) og temperatur ved gjæring/flasking (påvirker løseligheten av CO2 i væske).

For å finne ut passelig mengde er det greit å bare bruke en kalkulator slik som du har vist. 44 g/L er mye mindre enn du har brukt, hva som er riktig er som sagt en smakssak.
 
Takk for svar Petter F.  :)

Tror jeg får putte denne under 'stol ikke blindt på oppskriften' i arkivet.

Zan
 
1,3 vol CO2? er ikke det veldig lavt? Det matcher jo ihvertfall ikke i det hele tatt med 6gram sukker pr liter

Her er en fin kalkulator med oversikt på hvor mye CO2 som er vanlig for forskjellige øltyper

http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Legg merke til at det du skal skrive inn er hvor mye CO2 du ønsker å ha TIL SLUTT, ikke hvor mye du har i ved flaskinga, det regner den ut automatisk ut fra temperaturen.
 
Jo helt enig TorsteinO, jeg syntes også 1,3 hørtes veldig lavt ut, men som du ser i fra bildet i det første
posten min, så mener i hvertfall den siden at en ESP skal ha mellom 0,75 og 1,3  Vol CO2.

Jeg har drukket orginalen endel ganger og jeg får ikke det til å stemme med det som er på flaske i hvertfall.
Ut i fra den linken du postet og velger man British Style Ales (bitter står ikke der..), så skulle jeg brukt 4,5
gram pr. liter, noe som virker mye mer fornuftig for min del.

Er fersk i gamet enda, det er derfor jeg setter sånn pris på forumet her :)
 
Begge de to kalkulatorene der gir (ca.) samme svar. Det du må gjøre nå er bare å bestemme hva du synes er riktig nivå CO2 i en ESB. 7 g/L sukker tilsvarer 2.6 vol CO2, og var åpenbart for mye :)
 
Tilbake
Topp