Forbedre utbytte Speidel

Krieri skrev:
Har en maltmølle fra Schmidling. Er det noen som vet hva den bør stilles inn på. Fra fabrikken er den 1.143 mm, men jeg syntes det blir veldg mye pulver. Dette er til Speidel, det er grunnen til at jeg spør under denne tråden.

Mvh,
Kristian Eriksen

Fukter du malten litt før du kjører den igjennom mølla, så er ca 1 mm en fin løsning.
 
Terje W skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg bruker patenten til BjarneHB, et kobberrør som kobles til pumpeutløpet når maltrøret er hevet. Du kan se bilder og forklaring her  :)

Hei, får ikke denne linken til å virke jeg :(

Hei hei, nei det gjør ikke jeg heller. Jeg har ikke Speidel lenger så jeg kan ikke ta bilde av patenten, men det var en enkel greie som også kan gjøres manuelt med et litermål.

Det var et kobberør med noen albuer som så ut som en L og som kunne settes på plass i utløpet til pumpen og føre vørteren til toppen av maltrøret. Vørteren i en speidel blir ganske uklar når man løfter opp maltrøret, så poenget med denne løsningen var å resirkulere "riktig vei" for å filtrere ut partikler :)
 
Bjarte H skrev:
Thomas O, mesket du kun med ett steg på 90min og 65 grader? Jeg har jevnt over 87-90% utbytte på 20l Speidelen med feks.

38 °C  0 min - innmesking
65 °C 70 min
72 °C 10 min
78 °C 15 min
+ ca. 5l  80 °C skyllevann

Det er ikke sikkert at det er meskeprogrammet det står på, men et triks som kan hjelpe er å pause et par ganger under meskingen og røre.

Jeg snur også sirkulasjonen til å gå ovenfra og ned på 78 °C steget, det hjelper litt på utbyttet, men jeg gjør det mest fordi jeg har inntrykk av at det gir bedre skumfasthet (skallene blir orientert slik at de filtrerer samme vei som skyllevannet skal renne).

Hvor mye malt bruker du når du kjører dette skjemaet?
 
Så vidt jeg husker brukte jeg opp til 6,5kg malt, men dette var bare et eksempel. Brukte mange forskjellige meskeskjema iløpet av de årene jeg brukte Speidel.
 
Ole Mørkved skrev:
Krieri skrev:
Har en maltmølle fra Schmidling. Er det noen som vet hva den bør stilles inn på. Fra fabrikken er den 1.143 mm, men jeg syntes det blir veldg mye pulver. Dette er til Speidel, det er grunnen til at jeg spør under denne tråden.

Mvh,
Kristian Eriksen

Fukter du malten litt før du kjører den igjennom mølla, så er ca 1 mm en fin løsning.
Fukte med en spruteflaske for eksempel?
 
Krieri skrev:
Fukte med en spruteflaske for eksempel?

Jepp, spruteflaske er tingen. Bruker en plastkasse fra Ikea (hva skulle man ha gjort uten dem?) dusjer, rører, dusjer, og mot slutten må jeg bruke lokk
og riste, for å ikke ødelegge sleiva. Bruker 2-3 dl til 12 kilo malt. Du finner fort ut av det når du har gjort det en gang, du kjenner det på malten når
den er fuktig nok. Har vel åpningen på 1.1 mm ca tror jeg. Får mye mer helt skal, og ingen uknuste korn, og en fordel til, mye mindre støv.
 
Ole Mørkved skrev:
Krieri skrev:
Fukte med en spruteflaske for eksempel?

Jepp, spruteflaske er tingen. Bruker en plastkasse fra Ikea (hva skulle man ha gjort uten dem?) dusjer, rører, dusjer, og mot slutten må jeg bruke lokk
og riste, for å ikke ødelegge sleiva. Bruker 2-3 dl til 12 kilo malt. Du finner fort ut av det når du har gjort det en gang, du kjenner det på malten når
den er fuktig nok. Har vel åpningen på 1.1 mm ca tror jeg. Får mye mer helt skal, og ingen uknuste korn, og en fordel til, mye mindre støv.
FLott, dette skal jeg gjøre ved neste brygg. Takk for hjelpen.
 
Tilbake
Topp