Forbedre utbytte Speidel

Nettopp satt en Kolsch ala Gahr fra denne linken: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5264.msg43186.html#msg43186
Dette ble mitt brygg nummer to. I begge bryggene har jeg hatt lav utnyttelsesgrad. Denne gangen kom jeg til slutt på 67% som jeg vel ikke kan være fornøyd med. Første brygg kom enda dårligere ut.

Denne gangen ble det mesket 90 min på 65 grader.

Noen som har noen tanker/erfaringer på hvordan utbyttet med Speidel kan forbedres?

Jeg knuser maltet med en crankandstein 2a på default bredde.
 
Jeg ligger vanligvis på 80+ med min 50L med kort maltrør. Jeg erfarer dog at når jeg fyller mye malt blir det  trangt å få øverste sil på plass - må da presse den ned for å få skruen på og skrudd til så røret ligger an mot bunnen. Malten blir da altså presset sammen. Det har gitt meg utbytte ned mot 65% før jeg skjønte sammenhengen. Og så skylle godt da - selv om jeg bare skyller vanligvis med 5 liter vann. Ellers rører jeg ikke i malten underveis - men jeg har lest her at noen bruker å gjøre det for å få bedre utbytte.  Kan jeg holde meg på ca. 85% er jeg svært godt fornøyd.

mvh

FredT
 
Det har jeg ikke noe mål på. Her en maltmølle fra amerikanske Jack Schmidling? - hatt den i mange år. Bare to faste ruller - ingen justeringsmulighet - fungerer perfekt etter minn bedømmelse.
 
Kanskje dere også skal fortelle hvordan dere måler utbytteprosenten deres, bare så det ikke er noen forvirringer ute og går.. Jeg har litt problemer med å få til det der, så jeg har rett og slett begynt å gi f... i hva % blir.Det blir det det blir :)
 
Jeg måler utbytteprosenten etter den vørteren  jeg får i gjæringskaret. Refractometermålt. Regner altså ikke med eventuelll starter. Og så blir det jo litt liggende igjen etter kegging - men det tar jeg ikke høyde for når jeg beregner eff%.

FredT

Edit:  Jeg bruker det danske Beercalc :
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
Enkel, gratis og greit  etter mitt syn. Masse oppskrifter også - f.eks. kan man søke på "rating" og få frem øl som bevislig har gjort det godt i komkurranser - et brukbart sted å starte antar jeg.
 
Samme her,måler etter koking, rett fra kjelen.  Plotter inn i programvaren (BeerAlchemy) og får ut en beregnet effektivitetsgrad basert på mengde og type malt.
 
Det korrekte er å bruke vørtervolumet man har etter koking, før man tapper i gjæringskaret (minus volum av humle). Hvor mye vørter som ligger igjen etter avtapping og omstikking har jo strengt tatt ingenting med effektiviteten på meskingen å gjøre.
 
Aha - så da kan jeg (man) legge til den literen (eller hva det nå gugga er) og havne enda høyere?  Kjekt å vite.
 
Thomas O, mesket du kun med ett steg på 90min og 65 grader? Jeg har jevnt over 87-90% utbytte på 20l Speidelen med feks.

38 °C  0 min - innmesking
65 °C 70 min
72 °C 10 min
78 °C 15 min
+ ca. 5l  80 °C skyllevann

Det er ikke sikkert at det er meskeprogrammet det står på, men et triks som kan hjelpe er å pause et par ganger under meskingen og røre.

Jeg snur også sirkulasjonen til å gå ovenfra og ned på 78 °C steget, det hjelper litt på utbyttet, men jeg gjør det mest fordi jeg har inntrykk av at det gir bedre skumfasthet (skallene blir orientert slik at de filtrerer samme vei som skyllevannet skal renne).
 
Bjarte: Stemmer, jeg mesket kun på 65 grader. Har enda ikke helt oversikt over sammenhengen mellom smak/mesketemp, men forståelsen så langt er at man får med flere ugjærbare sukkerarter ved høyere temperatur og følgelig mer gjennværende sukker/smak etter gjæring. Siden dette var et forsøk på en kolsch kjørte jeg derfor kun på 65 grader.
Tror du ditt meskeskjema ville gitt merkbar smaksforskjell? fristet til å prøve det neste gang.


Når du sier at du snur sirkulasjonen, hva mener du da? Speidelen min pumper vørter fra utsiden av røret til under rører og følgelig underfra og opp. Hvordan klarer du å snu dette?
 
Jeg bruker patenten til BjarneHB, et kobberrør som kobles til pumpeutløpet når maltrøret er hevet. Du kan se bilder og forklaring her  :)
 
Gahr skrev:
Det korrekte er å bruke vørtervolumet man har etter koking, før man tapper i gjæringskaret (minus volum av humle). Hvor mye vørter som ligger igjen etter avtapping og omstikking har jo strengt tatt ingenting med effektiviteten på meskingen å gjøre.

Eller før koking? Så slipper man å ta høyde for humlevolumet.
 
Når man rører i mesken på speidelen, ved vilket meskeprogram vil det ha størst effekt å gjøre dette?, tenker det ikke noe poeng å røre før ting konverteres, antar de siste, saccar.. noe ?
 
Jeg rører helst ved hovedsteget og kanskje en gang ved 72C. Etter det lar jeg den få være i fred slik at den får tid til å filtrere godt igjen.

Når jeg gjør dette liker jeg best å starte programmet mens jeg rører. Da slår pumpa seg på og det blir lettere/bedre å røre i maltrøret når det er mer væske i det. Pass på å pause programmet igjen før det når toppen ;D
 
Mesketemp skal i prinsippet ikke ha noe å si for utbytte. Det er utgjæringen den er kritisk for. Mine beste triks er:
1. Ikke bruke for mye malt, da blir det alt for kompakt og lite væske/malt. Lagde en trippel på rundt 7 %, og det var helt grusomt å jobbe med mesken, det ble alt for tykt, og utbytte ble deretter. Lag heller mindre volum om det skal bli sterkt øl.
2. Skyll godt! Jeg pleier å koke opp ca. 5-7 l vann som jeg skyller med. Jeg rører godt i sylinderen for å få med mest mulig sukker, og det øker utbyttet betraktelig.

Gahr skrev:
Det korrekte er å bruke vørtervolumet man har etter koking, før man tapper i gjæringskaret (minus volum av humle). Hvor mye vørter som ligger igjen etter avtapping og omstikking har jo strengt tatt ingenting med effektiviteten på meskingen å gjøre.

Hva mener du med dette? Utbyttet er jo det samme før og etter koking, det er jo kun avhengig av hvor mye sukker du klarte å ta ut av malten. Ja, det er forskjellig OG før og etter koking, men det er jo ulikt volum også. Jeg sjekker OG før koking, bruker beercalc til å finne utbytte, og ser til slutt hva ny OG blir etter koking med nytt volum og samme utbytte.
 
Har en maltmølle fra Schmidling. Er det noen som vet hva den bør stilles inn på. Fra fabrikken er den 1.143 mm, men jeg syntes det blir veldg mye pulver. Dette er til Speidel, det er grunnen til at jeg spør under denne tråden.

Mvh,
Kristian Eriksen
 
Kjenner ikke din mølle, men jeg bruker 1,2 mm på min mm3. Da blir det knekte korn og lite mel. Kjør drill på lav hastighet, for travelt og du får mye mer mel!
 
Tilbake
Topp