Forslag til 2 x Pils

AudunWS

Dommer
Neste brygg blir en lys lager, fortrinnsvis en Tsjekkisk pils (Urquell) Men tanken har slått meg om å prøve ut kapasiteten av meskekaret og håper på å ende opp med ca 35L vørter før kok. Dette skal da brygges i 2 kjeler, 20L og 30L. Det jeg da ønsker hjelp til er forlag på hvordan jeg får 2 ulike brygg på en mesking. Kan det feks brukes Ale-gjær på den ene batchen?

Det er ikke noe problem å ta de første 10-15 literne som renner av til en kraftig øl først og så bruke second runnings til en lettere øl. Da kan du jo få en IPA (om enn ganske lys) som du humler godt og gjærer med ale gjær, og en pils i samme slengen.

Søk på parti-gyle brewing så finner du nok masse info.

igniztion skrev:
Det er ikke noe problem å ta de første 10-15 literne som renner av til en kraftig øl først og så bruke second runnings til en lettere øl. Da kan du jo få en IPA (om enn ganske lys) som du humler godt og gjærer med ale gjær, og en pils i samme slengen.

Søk på parti-gyle brewing så finner du nok masse info.

Må prøve noe annet enn IPA altså... ;D Av seks brygg så har tre blitt IPA, de to siste skulle ikke vært det, men ble det mens jeg lærer meg å kjenne meskekaret og dets kapasiteter. (Skulle vært en IIPA og en APA) Elsker IPA og det var det som førte meg inn i denne deilige hobbyen.

Siden jeg kan meske alt på en gang så kan godt OG være lik på begge brygge, og de kan godt havne på ABV på rundt 5% Jeg tror ikke det er plass til to gjæringsspann i kjøleskapet, det var derfor ale-gjær dukket opp i tankene.

Hva med å gjære den ene med en lager gjær og den andre men en Alt gjær(tysk ale, kald 16-17*C ale gjæring og kald lagering) da kan du bare trekke noe spesial malt i den ene kjelen for å justere farge og smak og humle bryggene forskjellig. eventuelt gjøre som igniztion fåreslo gjør en parti gyle, hva med en helles/mai bock og en annen lys lager som Munich helles foreksempel. da justerer du bare det tynne skylle vannet med litt fra den stærke delen for å justere O.G (feks: helles bock= 1068 og munich helles=1048) disse kan tilogmed gjæres med samme gjær og bli ganske forskjellige, særlig med forskjelig humle tilsettning.

Takk, gode forslag. Selv om jeg ikke kjenner eller har smakt ølsortene du foreslår.

I utgangspunktet så er jeg ute etter lette friske lagerøl som "alle" liker. Det blir 2x40-årslag til sommeren og da må jeg ha noe for enhver smak. En Urquell-lignende pils er pri1, det andre kan gjerne være en frisk ale med noe sitrus humlepreg. Litt som sommerøl med lime.. :bank2: Det skal drikkes mye av duggfriske glass mens grillen gløder. De siste bryggene har blitt kraftige IPA og må gå for noe lettere (les til fruen)

Så utgangspunktet bør være et meskeskjema som passer til en Tsjekkisk pils (er det det samme som Bohemian lager?) og at jeg justerer opp mengder for å få nok til ca 15 liter mer enn jeg pleier å brygge. 

Spørsmålet kan da omformuleres til hva jeg kan brygge på samme utgangsvørter som en Tsjekker.

Ta og kjør en steam beer.  Samme vørter, men med Whitelabs 810 San Fransisco eller Wyeast 2112 California Lager på 16-17 grader.  Du kan i tillegg trekke litt mørk karamellmalt i varmt vann til steamen. Humle pilsen med Saaz og steamen med Northern Brewer humle.  Eller gi beng i alle kotymer, og lag en helt lys steam med amerikanske citrushumler og litt appelsinskall i tillegg. 

Den hadde jeg sansen for, Trygve! Digger Steam beer selv.

Meskeskjema jeg har for lys lager ser slik ut:

Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 1 82,7 %
Vienna Malt (6,9 EBC)                 Grain        2 13,5 %
Munich Malt (17,7 EBC)         Grain 3   3,8 %

Så kan jeg trekke litt caramalt til ønsket farge på steam beer'n

Blir det bra?

Det ser veldig bra ut.  Selv bruker jeg en tøtsj med lys caramalt også på pils - ikke mye - 3-4%, og så mesker jeg på 63-64 grader.

Tilbake
Topp