forslag til øl med kraftig kornsmak? ekstrakt

hei!
en kraftig humlet APA står til gjæring og jeg kjenner på meg at i brygg nr. 3, i motsetning til de to første, vil jeg ha forsiktig humlesmak og kraftig smak av korn. Enkelt forklart så har det hendt seg at jeg har smakt gårdsbrygg som  smaker slik som det dufter når et nybakt byggbrød skjæres opp, og noe i den retningen hadde smakt godt utpå sommeren en gang (dvs egentlig har jeg lyst på det NU, men det lar seg jo ikke gjøre).

noen som har noen forslag til et brygg? eller er jeg på jakt etter noe som ikke lar seg gjøre med ekstrakt?
 
Nå er jeg ingen ekspert, men jeg har brygget med både ekstrakt og all grain. I dag brygger jeg bare på ekstrakt på grunn av plassmangel.

For å gi mitt syn på din problemstilling, vil jeg mimre litt: En kald og lys vinterdag i januar satte jeg mitt første brygg. Jeg hadde kjøpt inn byggmalt og var sikker på at maltmølle var oppskrytt. Kjevla ble forbannet, men malten ble omhyggelig knust og meskingen kunne begynne. Jeg stod med fortryllet nese på kjøkkenet og så sikkert ut som en alkymist på randen til å oppdage foredling av metall. For en duft! Jeg var helt henrykt og det flommet over av ideer om forskjellige ingredienser som skulle tilsettes heksegryta. Etter noen timer var ølet tappet på gjæringskaret.

Det var lørdags ettermiddag og jeg måtte ha en butikkøl (Tuborg) før det bar videre til fest. Èn slurk og jeg var tilbake i byggmaltaromahimmelen! Det var en vanlig, kjedelig Tuborg som smakte helt fantastisk av byggmalt! Jeg måtte ta flere slurker og sniffe iherdig med nesen for å kjenne på denne smaken jeg aldri før hadde smakt. Begestringen over å bli hjemmebrygger ble selvsagt ikke mindre av dette.

Omsider kommer jeg til poenget. Ved ekstraktbrygging opplever jeg ikke samme byggmaltaroma som ved brygging med all grain, og jeg kan vanskelig forestille meg at man får en rik maltsmak ved brygging med ekstrakt.
 
Hvis du ønsker et øl med tydelig maltkarakter, så kan du jo prøve deg på en dobbelbock, eller dobbelbock weizen.
Disse er fyldige og gode. :)
Skal da ikke være ett større problem når du er ekstraktbrygger. Mulig at du må mini-mashe litt. Men det er ikke stress.
 
ja du har et godt poeng der Yngve og jeg hiver meg nok på å meske selv etterhvert men holder meg til ekstrakt foreløpig.

Men det med en dobbelbock var jo ingen dum ide Alexander. Det er garasjeanlegg under bakken under huset mitt og der vil jeg tro det er riktig temperatur for å sette bokkøl (er en lager så vidt jeg forstår).

Så da blir det å sjekke litt oppskrifter fremover, noen gode forslag?
 
Bokkøl skal vel gjæres rundt 10 grader såvidt jeg har lest.

Har du muligheten i vinter bør du prøve deg på weizen eisbock. Det er ett øl med masse masse sødme og maltkarakter. Dog at det ligger på rundt 12-14 ABV.

Det er nok langt ifra enkelt å lage, men. :p
 
Hvis du leser om og lærer deg steeping/trekking av spesialmalter Kjetil, så har du et nytt hav av muligheter foran deg. Og hvis du i tillegg har en stor kjele kan du også prøve deg på BIB (Brew In Bag). Jeg vil anbefale deg å kjøpe How to Brew av John Palmer. Det er en kjempegod bok som du har glede av både som ekstraktbrygger, bryggeribygger og all grain brygger. Her finnes en 1.versjon av boka på nett, men papirversjonen er absolutt verdt å ha i bokhylla. Jeg ser at vinogbar.no er utsolgt for boka nå. Da er The Book Depository et godt og rimeligere alternativ. Brewing Classic Styles er også en bok som er absolutt verdt å ha. Den inneholder 80 prisvinnende oppskrifter, alle basert på ekstrakt med evt. trekking av spesialmalter, i tillegg til mye nyttig lesning :)
 
takk for tipset om boka! har kjøpt inn digital versjon og nileser på både iphone og ipad (til min kones store fortvilelse som eier iPaden).

Mye god lesning og den kan absolutt anbefales videre. Gleder meg til å ta steget videre fra ren ekstraktbrygging til å bruke litt spesialmalt.
 
liten update på denne. jeg gikk for pilsenerekstrakt og en minimesk av munchenermalt. Smakte på det nå etter en uke og der var jaggu den kornsmaken jeg var ute etter! og det er ikke tvil om hvor den kommer fra, for det er samme deilige smaken som var i minimesken. Så for de som ikke har utstyr til all-grain anbefales minimesk sammen med ekstrakt på det varmeste!
 
Tilbake
Topp