forslag til koblingsboks til PID

Noen som har et forslag til en boks som er enkel å få tak i?
Fikk PIDen og SSRen i posten i dag, og ser at boksen jeg hadde kjøpt på Claes (http://www.clasohlson.com/no/Koblingsboks/Pr327416000) blir en smule for lav.

Kjøleribba som fulgte med til SSRen var jo jobben høy nok så kjøleribbe og SSR bygger 74 mm og boksen jeg har er 70mm...
 
Den var jo passe, takker

Kunne vel hatt ribba på utsida, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det festa skikkelig. Med SSRen påmontert så er det noe rundt egentlig.
Kom og på at jeg kan sikkert montere den på en sidevegg. Regner med det vil kunne funke
 
Jeg festet ribba mi ved å drille hull mellom finnene og bruke en liten skrue med mutter på innsiden av boksen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
I hvilken grad trenger egentlig SSRen kjøling?

Skal montere 3xPID+SSR snart selv og har per nå ikke noen plan for kjøling.

Er det egentlig nevneverdig varmeutvikling i et slikt rele i det hele tatt? Det skal jo ikke være noe relevant effekttap på effektsiden av releet, så eventuell varmeutvikling må i så fall komme fra selve switchingen.
 
janmb skrev:
I hvilken grad trenger egentlig SSRen kjøling?

Skal montere 3xPID+SSR snart selv og har per nå ikke noen plan for kjøling.

Er det egentlig nevneverdig varmeutvikling i et slikt rele i det hele tatt? Det skal jo ikke være noe relevant effekttap på effektsiden av releet, så eventuell varmeutvikling må i så fall komme fra selve switchingen.
Jeg bruker en 25A SSR med kjøleribbe på et 2000W element, og det blir lunkent etterhvert. Ser for meg at det kan bli relativt varmt hvis det brukes max effekt i forholdt til SSR'en.
Det finnes en del poster på forumet her det andre opplever at SSR'en regelrett smelter, så kjøleribber med en god kjølepasta mellom er absolutt til å anbefale.
 
Ein måte å minimere behovet for kjøleribbe er å overdimensjonere SSR'en. Ein 40A SSR blir mindre varm enn ein 25A SSR, ved samme belastning. Erfaringsmessig går det greit med kjøleribba på innsida av boksane/skap. Men det vil alltid vere avhengig av mange faktorar. Ikkje minst kvaliteten på SSR'en.
 
Worst case hos meg er en SSR på 25A som skal drive et 3800W element, ergo nokså stor andel av maks.

Det skal innmonteres i et kabinett som har vifte så fikser ei ribbe og litt pasta så er jeg nok i mål.
 
Jeg har brukt jula sin største koblingsboks og montert kjøleribbe med ssr på innsiden liggende på den ene langveggen. Fungerer strålende. Jeg liker ikke å montere noe ledende som f.eks kjøleribbe utvendig eller bolter til kjøleribben som kan nåes utvendig på kabinettet av den grunn om det skulle gå noe galt så kan jeg få meg en støkk selv om jeg har jordet kjøleribben. Aluminium leder ikke bare varmen godt, men også strøm. Derfor monterte jeg kjøleribbe til en 1 cm pvc plate og deretter pvc plate til koblingsboksen.
 
Tilbake
Topp