Første allgrain under planlegging.

Har lagd meg meskekar, mangler bare litt filing i rørene så er det klart!

Planlegger en liten IPA her. Men spørsmålene tårner seg opp :D

Planlegger som følger.
Mål OG 1050ish.
5Kg Muntons Pale Ale malt knust (må kjøle ned kort og kjerring før det kjøpes mølle) EBC 4,4 - 6,6
Wyeast 1272 All-American Ale ACTIVATOR xl 125 ml
Har noe TARGET humle 11%, vet ikke om den er brukbar til formålet (øl blir det uansett)Smakte bra i Alen min iallefall..

12,5L 76C meskevann for å få 67C i mesken 19,5L totalt i karet, det er passe fullt!). Meskes i 60Min.
Mash thikness 2,5l/Kg
Malten tar vel en 5,4 vann av dette her?
11L Skyllevann (usikker på temperatur) Kokende, eller e d best å legge seg rundt 78-79C? Har lest det ikke e katastrofe å ta den delen så alvorlig tungt til å begynne med så en runde på ca 80C sku vel gå bra for å få med restsukker?

Det skulle bli 18L til gjæring, noe jeg syns er en helt fin mengde å lære med :)

Noe jeg har glemt? Avkok blir jo et lite tema muligens, koker vel bort noen liter, kan det tilsettes mer under koking for å nå målet på 18L?

Mengde malt = (ønsket OG * bryggets volum) / (potensielt utbytte * bryggeriets effektivitet)
(50*18)/(300*.80)=3,75Kg malt.  4.4Kg med en effektivitet på 75%

Tips eller tanker? Stole på klakulator og regne med 80% utbytte? eller sikte lavere med mer malt. Det kan jo ende med en høy OG. Går det an å bare tilsette vann for å senke den ETTER tapping i gjæringskar, eller vil det gjøre ølet tynt og ekkelt, liksom aldri blitt helt klar på det.

Ekstraktølet mitt ble helt ok, men ikke så veldig mye mer, men ligger nok noen feil bak det også. Skal sette en weiss av ekstrakt fra bryggselv mens jeg kjøper inn og planlegger det første AG brygget mitt.
Beklager alt rotet ;) NÅ klør det i finger og tær.
 

Vedlegg

  • meske.jpg
    meske.jpg
    43,7 KB · Sett: 171
Ser problemet allerede... Størrelsen på meskeboksen. Den var billig, så får finne noen omveier. Kan jeg tappe av vørteren etter meskingen er ferdig, for så å tilsette skyllevannet etterpå, eller skylle mens vørteren renner sakte av? Medfører vel en viss økning i risiko for tett manifold, men det er en sjangs jeg tør å ta, skal vel alltids få den vørtern ut av boksen!
 
Det du beskriver (tappe ut all vørter, tilsette skyllevann, tappe resten av vørteren) kalles partiskylling (eller batch sparge) og fungerer utmerket. Rør godt og la stå noen minutter før du tapper ut andre gang, for å få best mulig utbytte. Jeg tror ikke det er noen større sjanse for at det tetter seg til på den måten.
 
Takk for svar, batch sparge tilogmed høres badass ut, da gjør jeg det med glede! Tror jeg bestiller alt nå, og lar ekstraktboksen vente....
 
For å beregne vannmengde for skylling (SPARGE!!).

Det volumet du vil ha til kok - (minus) det volumet du faktisk fikk etter første avtapping = den mengden skyllevann du trenger.

Siden jeg er av den forsiktige typen ville jeg ikke gått noe særlig over 80C på skyllevannet jeg heller, redd for tanniner og svineri.

Forøvrig har mine største tabber i starten har vært høyere utbytte enn antatt. For min del var antatt = defaultverdi i beercalc.dk (mao 70 eller 72%?). Ser du legger opp til 80% effektivitet, og da ville jeg definitivt rørt i mesken etter fylling av skyllevann, og latt det stå i 10-15 minutter før avtapping av second runnings.

Øl blir det uansett, kjør på :)
 
Tilbake
Topp