Første brygg, noe gikk galt, men hva...?

Helt fersk i faget, 27/12 satte jeg mitt første brygg, all grain, pale ale.

Etter skylling endte jeg opp med mindre vørter enn oppskriften oppga. Tenkte ikke på at jeg kunne skylle mer [emoji20]

Jeg fikk 21 liter i gjæringskar mot 25 liter planlagt.

Oppskriften oppgir OG 1.046, jeg fikk 1.031

Nå, 4 dager etter at brygget ble satt til gjæring er det lite aktivitet i gjærlåsen og FG er på 1.009. Oppskriften oppgir FG til ca 1.008.

Mine tall gir så langt en alkoholprosent på litt over 2 (!) %.... Jeg håper jo at gjæring ikke er over, men kjenner jeg er litt skeptisk akkurat nå altså...

Hva har gått galt, og kan dette på noen som helst måte reddes inn igjen...?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Alltid legg ved prosedyre.

Det du beskriver er som å si at bilen ikke gikk fortere enn 60, ingen vet om du tråkket hardt nok på gasspedalen :)

Alltid legg ved prosedyre.

Det du beskriver er som å si at bilen ikke gikk fortere enn 60, ingen vet om du tråkket hardt nok på gasspedalen :)
Prosedyre, tenker du på oppskriften og prosedyren der? Mesket og kokte på riktig tid og temperatur, hvis det er det du tenker på.

Vil anta at du ikke har fått til skyllingen, dvs det har rent for fort gjennom maltsenga, med det resultat at du ikke fikk dratt ut sukkeret fra mesken. Beskriv forløpet...

Med sukkerkarbonering kommer det opp mot ca 3%.
Er dette uakseptabelt er det måter å "fikse" det på, men du får kanskje ikke det ølet du hadde
tenkt å lage.
Som Miguel og Terje skriver, mer info gir bedre svar.

Jeg støtter forklaringa til @Terje J . Hvis du åpner krana for mye, vil du får ei kompakt maltseng, og så kan det danne seg kanaler. Skyllevannet vil så ta veien gjennom disse kanalene uten å blande seg noe særlig med den søte vørteren, som blir liggende igjen i masken (malten)

Det er ikke så mye du kan gjøre med det - annet enn eventuelt å tilsette sukker/maltekstrakt (blandet ut i vann og kokt først, selvfølgelig). Men da får du, som @Forvirret sier, et annet øl - og kanskje ikke noe toppøl, uansett. Så avfinn deg heller med alkoholstyrken som den er, og nyt lettølet ditt. Du havner jo på rundt 3% i følge denne kalkulatoren, og det er da ikke galt. Jeg brygget faktisk et 3%-øl med vilje for ikke så lenge siden, og det er allerede borte:).

Karboneringssukkeret gir deg ikke så mye hjelp, er jeg redd.

Om du ender på 1.008, som virker sannsynlig, har du fått en utgjæringsprosent på 74, og det virker ikke unormalt - litt avhengig av gjærtype, mesketemperatur og oppskrift.

Takk for alle svar, dette forumet må jeg si er topp!

Jeg brygde (det vil si, jeg prøvde å brygge) en pale ale fra ølbrygging.no

https://indd.adobe.com/view/24f63c49-946a-4652-83d5-3105d27fb902

Jeg beregnet 17,75 liter meskevann og 17,35 liter skyllevann

Temperaturen på malten var 20 grader før den gikk i gryta. Mesketemperatur er 65 grader, men etter tips varmet jeg opp vannet til 72 grader, da tempen vil synke når malten kommer i gryta. 72 grader var i overkant, det tok hele 15 minutter fra malten kom i karet til temperaturen var nede i 65 grader...

Begynner å innse at det kanskje er skyllinga det gikk galt med.
Jeg har den silrista som ligger oppå mesken. Jeg brukte et litermål til å fordele vannet oppå rista. Det gikk nok innimellom litt fort, da vannet hopet seg opp oppå rista, før det rant ned.

Jeg skylte med 17,35 liter. Er det mulig å si noe om hvor mange minutter det skal ta å skylle igjennom denne mengde vann? Brukte 5,1 kg malt i bryggemaskin fra netthandelen.

Hvordan bør man ideelt sett skylle for å unngå at vannet lager seg kanaler i malten?

Smakte på "satsen" (det heter vel ikke sats innen ølbrygging?) da jeg tok FG i sted. Smakte jo forsåvidt litt øl, men var veldig tam i smak.
Vil dette bedre seg over tid?

Litt smådepping her nå,for dette gikk jo slett ikke som planlagt. Satser på at dette blir mitt første og siste lettøl... :D

Er vel bare å bestille et nytt sett....

Jeg satt med et håp for din del at temperaturen hadde vært litt høyere

Da hadde du nok vært litt nærmere riktig OG.

Det oppsettet du bruker er såpass forskjellig fra mitt at der har jeg ingenting å komme med.

"satsen" er "grønnøl", dvs. uferdig øl, og det kommer til å smake ganske annerledes når det er ferdig. Om du kjenner usmaker i grønnølet, er det en annen sak, men så lenge det ikke er noe som smaker galt, så kan du se fram til noe som sannsynligvis blir drikkelig:).

Bruk godt med tid på skyllinga. Minst et minutt per liter. Det skal sildre ganske sakte; "like an old man pees":).

15 poeng avvik er veldig mye. Skulle også tro det har noe med malten å gjøre.

Du tenker på knusinga? Men hvor stor er sjansen for at disse ølsettene er så off på knusinga at det kan slå kraftig ut på utbyttet? En time på 65 grader skulle bringe deg ganske nær maks ekstrakteffektivitet så lenge du er noenlunde innafor på knusinga, vel?

@Thornbridge En mulighet er at temperaturmålingene dine har vært gale. Hva måler du med/hvordan måler du? Og har du sjekket at termometeret viser riktig? (Hva slags bryggeutstyr har du?) Du sier at det tok litt tid før temperaturen var nede på 65, men det skulle ikke spille noen rolle for OG - mens det ville kunne forklare en litt dårlig utgjæring.

Ser nå at settet er fra ølbrigging.no, der er det jo automatisk så er nok mindre sannsynlig at det er malten..

@Thornbridge Måten du tilfører skyllevannet på, er også viktig. Den hellinga med litermål høres ikke så bra ut - men den silgreia gør det kanskje mindre ille.

Poenget er at maltsenga ikke må forstyrres. Heller du en vannstråle rett nedi, vil du ødelegge den, og danne kanaler. Vannet må nærmest "lures" oppi, og det finnes det en mengde smarte teknikker for å få til.

Du tenker på knusinga? Men hvor stor er sjansen for at disse ølsettene er så off på knusinga at det kan slå kraftig ut på utbyttet? En time på 65 grader skulle bringe deg ganske nær maks ekstrakteffektivitet så lenge du er noenlunde innafor på knusinga, vel?

@Thornbridge En mulighet er at temperaturmålingene dine har vært gale. Hva måler du med/hvordan måler du? Og har du sjekket at termometeret viser riktig? (Hva slags bryggeutstyr har du?) Du sier at det tok litt tid før temperaturen var nede på 65, men det skulle ikke spille noen rolle for OG - mens det ville kunne forklare en litt dårlig utgjæring.
Jeg bruker brygger fra netthandelen. Termostaten på den har jeg sjekket med et analogt termometer, var ganske så korrekt.
Når det gjelder skylling så bommet jeg nok kraftig der, hvis det er maks en liter pr minutt som gjelder. Da skulle jeg ha brukt 18 minutter på skylling. Min tid? Mellom 5 og 10 minutter tenker jeg... [emoji32][emoji32]

@Thornbridge Måten du tilfører skyllevannet på, er også viktig. Den hellinga med litermål høres ikke så bra ut - men den silgreia gør det kanskje mindre ille.

Poenget er at maltsenga ikke må forstyrres. Heller du en vannstråle rett nedi, vil du ødelegge den, og danne kanaler. Vannet må nærmest "lures" oppi, og det finnes det en mengde smarte teknikker for å få til.
Tips??

Netthandelbryggeren har vel silkar, isåfall blir 17l til innmesk litt snaut. Du bør sirkulere under meskingen slik at maltsenga få satt seg skikkelig, da vil også skyllingen gå saktere. Sørg for at det alltid er litt væske over maltsenga når du skyller. Blir det tørt oppå blir det fort dannet kanaler. 0.5l pr minutt er et greit utgangspunkt for hvor fort skyllingen skal gå.

Tilbake
Topp