Første brygg, OG 1.45, hva sier det meg?

Hei,

har et spørsmål her. Jeg prøve meg akkurat på mitt første brygg med min DIY ølbrygger.

Vi prøvde oss på dette kittet:

ABC HOP SANATORIUM ALLGRAIN ØLSETT 25L

Endte opp med 20.5L i gjæringskaret.
Målte OG til 1.45 (tror den skulle ha vært 1.65)

Hva gikk galt?

All grain sett ja.

Jeg fulgte oppskriften når det gjelder mesketid og temperature,

25 min 62C
20 min 70C
5 min 77C

Har et oppsett som reagerer relativt raskt på mindre temperaturendringer og valgt derfor å kjøre denne profilen framfor den andre på 64C i 90 min.

For å se om temperaturen faktisk stemte hadde jeg 2 sensorer i selve mesken også.

Oppsettet er enkelt forklart:

- 78l kjele
- Plastbøtte med mange Ø2mm hull i bunn for mesking
- Plastbøtten svevet 15 cm over bunnen av kjelen
- Kobberrør med masse hull til å spre vannet i plastbøtten
- PID styrt varmeelement på vannet som sirkulerer

Startet med 35 L vann, en del gitt til spille, 20.5L totalt i gjæringsbøtten, ca 7.2 kg malt

Til koking ble det brukt en 2kW nedsenket varmestav, måtte isolere underveis for å få bra kok.

Vedlegg

• DSC_0231.jpg
    DSC_0231.jpg
    2 MB · Sett: 523
  • DSC_0211.jpg
    DSC_0211.jpg
    1,7 MB · Sett: 521
Skylte du med nytt varmt vann (feks. 78 gr.) over malten på slutten meskingen, med bøtten ute av vørteren?
Hvor mye vørter hadde du da kokingen startet?

Hvor mange kilo malt,
35 liter vann tilsier 15 kilo malt.
De temperaturer du brukte ser for meg litt rare ut men er sikkert riktige, men ikke gjør det så komplisert neste gang, 60 minutter på 65-66 grader og skyll med 78 grader vann.
Mener jeg da, men det er uansett greiere å starte enkelt.

Skylte ikke med nytt varmt vann nei, hadde kontinuerlig sirkulasjon av vannet.  Den aluminiumstingen du ser på bildet er egentlig en espressoboiler som jeg bruker for å øke eller vedlikeholde temperaturen på vørteren som sirkulere.

Jeg brukte 7.5 kg malt.

Jeg mente at han på butikken sa det skulle bli 25l øl, så da regnet jeg meg bakover til at 35 liter hørtes fornuftig ut. Hehe.

OK :)  Mesk heretter med vannmengde i liter som er maltmengde i kilo x 2,5 (18,75 liter) skyll dette med 78 graders til du har rett volum og du er ganske nært målet.

Så man må tilsette ekstra vann ved et tidspunkt?

Kan man ikke bare starte med litt ekstra vann og sørge for at vannet sirkulere godt?

Du har jo egentlig laget deg enn slags "DIY Speidel".
Heis opp bøtten med malten i etter mesketiden slutt, og la det renne av. (Sett den på en rist fra stekeovnen, el.) Hell over vann på 78 grader til du har ønsket volum.

Når jeg lager 25 liter øl legger jeg opp til å ha 29-30 liter vørter før kokingen, siden mye fordampet ila. kokingen.

Et eller annet har jeg nå i alle fall laget meg ;D

Men blir det en forskjell på disse to metodene:

1) Starte med en ekstra mengde vann og øker temperaturen til 77 grader de siste 10 min

2) Tilsetter X antall liten rent vann på 77 grader etter at "meskebøtten" har rent fra seg

Edit: Har kontinuerlig skylling på 4-5 l/m

Er det fordi rent vann ikke har blitt "mettet" av sukkeret og dermed klarer å ta med seg sukker som vørteren ikke klarer pga av sukkerinnholdet?

Men da skal jeg gjøre som dere sier neste gang! ;)

Vil følgende framgangsmåte være det beste?

1) forvarme 2/3 av vannet i kjelen til riktig temperatur
2) plassere meskebøtten litt over vannivået og tilsette malten
3) tilsette 1/3 av vannet over malten fra en kasserolle med riktig temp

4) starte sirkulasjonen av vann
5) holde en jevn temperatur på 64 C i 90 min

6) Ta opp meskebøtten og la den renne av seg
7) måle vannmengden
8) tilsette X antall liter vann på 77C over meskebøtten

9) starte koking
10) tilsette humle som oppgitt

11) stoppe kokingen ved å sende kald vørtere fra platekjøleren tilbake i kjelen
12) ved vørter på 50 grader, sende vørteren til gjæringskaret fra platekjøleren istedet (litt under 20 C)

Hvordan høres dette oppsettet ut?

Sversimo skrev:
Vet du hvorfor effekten går ned?
Ingen proff, som Odland & Co, men har fostått det sånn at det er skyllingen med varmt vann etter sirkuleringen, som får ut "siste rest" av det som måtte være igjen i mesken av fermenterbart sukker, dvs "mat" for gjæren. Og at ved å unnlate dette nødvendigvis medfører mindre sukkermengde i mesken og derfor lavere OG / effektivitet? Eller er jeg helt på bærtur her?

Tilbake
Topp