Første brygg, OG 1.45, hva sier det meg?

Etter mesking så vil det alltid være igjen væske i masken, ca. 1 L per kg. Hvis man bruker no sparge vil denne væsken ha samme konsentrasjon av sukker som resten av vørteren. Hvis man derimot skyller gjennom, vil denne væsken ha betydelig lavere konsentrasjon.

En ulempe med skylling er at det kan gi mer tanniner. No sparge skal dessuten gi mer maltpreg. Jeg kjørte no sparge i går og fikk ca. 65 % utbytte. Ganske lavt, men man kan kompensere med å koke inn ekstra.

Petter F skrev:
En ulempe med skylling er at det kan gi mer tanniner. No sparge skal dessuten gi mer maltpreg. Jeg kjørte no sparge i går og fikk ca. 65 % utbytte. Ganske lavt, men man kan kompensere med å koke inn ekstra.

Skyllingen skal stoppe før det, på 1010 eller 2 Brix hvis du bruker refraktometer.

78 grader og ca. antall liter som du ønsker øl.
5 kg malt til 25 liter øl meskes med 12,5 liter vann og skylles med 25 liter vann.
Da får du i overkant 30 liter vørt i gryta, dette blir kokt ned til ca 25 liter.
Noe må du erfare og lese deg opp på fx. i moderne hjemmebrygging, men dette forslaget vil ikke ende så ille som første, med forbehold om skrivefeil som andre i såfall vil kommentere. :)

Litt brist i logikken her etter mine tanker. Mulig jeg tenker feil men...:
Etter mesking har du igjen kanskje 30l med veske som har en OG på 1060, det samme har restmalten i maltbøtta/BIAB posen. Så løfter du maltbøtta/posen og begynner å skylle for å få ut restsukkeret av malten. Etter min forståelse vil du da nødvendigvis tynne ut restsukkeret med vann slik at gravity på det som kommer ut på undersiden av malten kan umulig bli høyere enn det som var når du løftet ut spannet/posen. DVS at du i realiteten tynner ut vørten i kjelen og vil mao. få en laver OG enn du hadde før skylling.

Er det bare jeg som tenker feil eller ??

Neida, men OG i starten er mye høyere, kanskje 1100, (har aldri målt) så i mitt eksempel ender du opp med et brygg på 1052 eller deromkriing, kommer litt ann på anlegget ditt, altså et normalbrygg på 25-30 liter med en OG på 1052 og 5,2 % alc.
Anslaget her blir ikke helt nøyakti, derfor må det erfares litt.

EDIT:
Leste en gang til :) du har ikke 30 liter etter mesking som foregår med 12,5 liter, men etter skylling får du noen og 30 liter.

Dette ble lærerikt! Supert!

Min logikk tilsier at OG synker når man skyller. La oss for enkelhets skyld si at vørteren er mettet med sukker.

Det vil da være en del vørter og sukker igjen i meskebøtten som vi ikke får ut.

Ved å skylle med rent vann vil vi få ut resterende sukker av vørteren som er i meskebøtten. Men så lenge det ikke skjer noe spesielt i denne prosessen som jeg ikke tar med i beregningen vil vørteren som hentes ut ved skylling ha lavere konsentrasjon, altså lavere OG, dette er jo et resultat av at man tilsetter mye nytt vann.

Den totale sukkermengden i vørteren før koking vil derimot være større pga skylling, men ikke konsentrasjon.

Ved å koke ned vørteren kan man øke konsentrasjon og dermed OG, noe som vil resultere i et mer effektiv bryg.  

No sparge med alt vannet -> tynn mesk med lav OG.  All vørteren som er igjen i masken har samme SG som pre boil og er tapt (går i komposten).
No sparge med vanlig mesketykkelse -> vanlig mesk med høy OG, tynnes ut med vann til riktig pre boil volume. Alt væsken som er igjen i masken har samme høye SG som mesken hadde og er tapt.
Mesking med påfølgende skylling -> vanlig mesk med høy OG, skyllevannet skyller ut sukkeret som er igjen i masken og erstatter det med vann. Ingen/lite  vørter går tapt.

Det er klar at vørteren blir tynnere og tynnere ved skylling, det er ikke til å unngå og skal være slik, men stopp før det kommer bare vann, eller som vi har skrevet i en annen post idag, stopp på OE 1010 eller 2 Brix.

Sversimo skrev:
Dette ble lærerikt! Supert!

Min logikk tilsier at OG synker når man skyller. La oss for enkelhets skyld si at vørteren er mettet med sukker.

Det vil da være en del vørter og sukker igjen i meskebøtten som vi ikke får ut.

Ved å skylle med rent vann vil vi få ut resterende sukker av vørteren som er i meskebøtten. Men så lenge det ikke skjer noe spesielt i denne prosessen som jeg ikke tar med i beregningen vil vørteren som hentes ut ved skylling ha lavere konsentrasjon, altså lavere OG, dette er jo et resultat av at man tilsetter mye nytt vann.

Den totale sukkermengden i vørteren før koking vil derimot være større pga skylling, men ikke konsentrasjon.

Ved å koke ned vørteren kan man øke konsentrasjon og dermed OG, noe som vil resultere i et mer effektiv bryg.  

Korrekt. Hvis man mesker med samme volum vann gir skylling høyere utbytte, men også lavere OG.

Da blir det skylling neste gang!

Men sjekker dere gravity underveis for å finne ut hvor mye vann som skal brukes under skylling, eller tilsetter man bare den vannmengden som "mangler"?

Sversimo skrev:
Da blir det skylling neste gang!

Men sjekker dere gravity underveis for å finne ut hvor mye vann som skal brukes under skylling, eller tilsetter man bare den vannmengden som "mangler"?

Anbefaler å sjekke underveis/mot slutten av skyllingen så du ikke tar ut de beryktede taniner, det kan da hende etter at du har stoppet skyllingen på 1010 har for høy OG (når du har et jækla bra syatem) og må tilsette rent vann i vørteren, bedre kjendt som nedbrygging.

Okey, så man måler gjerne før skylling og mot slutten av skylling? Målet er 1010¿

Men så var det temperaturen da, ideelt sett, er det best å meske på en temperatur, eller gradvis øke den under mesking¿

Tilbake
Topp