Første brygg, pils satt i går.

Brygging av pils 10.11.13
Her er fra brygeloggen min. Oppskriften ble til underveis. Har ikke satt meg inn i hvordan man beregner bitterhet, men det kommer vel etterhvert :)

Mesket (BIAB) 4Kg pilsnermalt (kjøpt hos  Borrebrygg) i ca. 10 liter vann 65gr.C i en 21 liters kjele i stekovn.
Etter 90 min 62gr.C Opp på rist for avrenning.
Skyllet med 78gr.C vann i en 16 liters kjele.
Fikk ca. 16 liter  før koking med gravity på 1052 ved 60gr.C tilsvarer 1065?
Kokte med 33g Saaz (3,9%) i 90 min, 15g Saaz i 45 min og 20g Saaz i 5 min. 
Kjølet ned i kjøkkenvasken med god sirkulasjon under og rundt i 1 time. Da var vørten helt kald. Tipper den gikk under 25 grader etter 45 min.
Fikk 10,3 liter vørter med en OG på 1079.
Tilsatte (se formel under) 5,7 liter kokt og avkjølt vann + 1 liter med gjæren.
Gjær: Saflager S-23 11.5g tørrgjær.
Beregnet SG på 1048, bør gi passe styrke på pilsen.
Satt til gjæring  i kjellerbod på 13gr.C
Eneste jeg vet at jeg glemte var å ha i tabletten med klarningsmiddel, håper det går greit uten.

Formel for justering av OG

OG1 (opprinnelig gravitet)
OG2 (ønsket gravitet før gjæring)
v1 (batch volum)
v2 (tilsatt vann)

((OG1 x v1)/OG2)-v1 =v2

For fem uker siden satte jeg et brygg på et sett med Beermart Danish Pils + en boks Moss maltextrakt og 800g sukker.
Jeg kokte opp alt sammen inkludert vannet.(hadde også i 5 porsjonsposer med Jule-te i to min.)
I min uvitenhet, lot jeg det stå ute natten over til avkjøling, før jeg ristet gjæringsdunken godt og tilsatte gjæren som fulgte med settet.
Tørrhumlet med Cascade etter en uke, tappet på 1,5l plastflasker med 5 stk. sukkerbiter uka etter.
I går var det prøvesmaking!  :) Ølet er fremdeles litt tåkete men smakte da veldig godt!

Takk for svar!
Har du da tatt med at jeg tynnet ut vørten fra 10 liter til 17l.?
Smakte på den konsentererte vørten, ekstremt søt men meget frisk og tydelig humlesmak.
Hva er passe IBU til en Plisner?
Bør jeg tørrhumle litt?

IngarS skrev:
Takk for svar!
Smakte på den konsentererte vørten, ekstremt søt men meget frisk og tydelig humlesmak.
Bør jeg tørrhumle litt?
Ja skrev 17 liter i forrige mld. Mine pilsner pleier jeg og legge på ca 30 men det er smak og behag. Ser det er noen som bruker IBU på over 40 også.

IngarS skrev:
Takk for svar!
Bør jeg tørrhumle litt?

Hansa Pilsner rundt ca. 22 IBU
Pilsner Urquell rundt ca. 40 IBU
Jeg legger mine pils på mellom 16 - 25 IBU

Takk for info. Det er såpass forskjell på Hansa og Urquell ja. Hansa pils er det ølet jeg har drukket mest av pga. fin pris og lokal tilgjengelighet, men er ikke det jeg kjøper til kos/høytider. Tok en Urquell på fredag og den var god nok den.

I dag var det flasking av pilsen, FG ble 1.009. Karboniserte med fire sukkerbiter i hver 1,5 liters plastflaske. Det gir 5,6g sukker pr. liter. Ved hvilken temperatur bør den stå og ettergjære?(Saflager S-23) 15 eller 20 grader?

20 grader i et par uker er fint. Ville dog ha byttet ut sukkerbiter med sukkerlake. Evt brukt karboneringsdropsene til coopers.

Har nå prøvesmakt 3 liter av brygget. Det er godt! Det har litt lite kullsyre. Det har nesten ikke noe skum. Lurer på hvorfor det er så dårlig med skum? Brukte helt nye kjeler, vasket dem før bruk, men var jeg nøye nok? Oppdaget under kok av mitt andre brygg at det kondenserte på aluminiumsfilteret på kjøkkenvifta og dryppet ned i kjelen! det kan ha vært en kilde til fett også i det første brygget. Hadde kanskje litt problemer med å holde kjelen i god nok kok? påvirker det skummet i ferdig brygg?
Pilsen er i alle fall veldig lettdrukket :biersmile:

Jeg er bare en nybegynner med 2 brygg men har alt gjort meg opp en liten mening angående skum og kullsyre.
Satte et brygg for 1,5mnd siden. Tilsatt med 6g/L sukkerlake for karbonering .Så det har nå stått på flasker i ca1mnd der jeg tok halvparten av brygget i glassflasker med patentkork og andre halvpart i coopers PET plastflasker. Det er mye bedre smak,mer skum og kullsyre i glassflaskene så jeg kommer ikke til å bruke plastflasker mer siden det virker som de lekker litt eller om det er andre ting som gjør det. Andre som har gjort samme "oppdagelse"?

Takk for svar Kælle ,jeg skal flaske neste brygg på litt forskjellige flasker og lære ved selvsyn av resultatet.
Sjekket med anbefalt gjærmengde på mrmalty.com og ser at jeg burde brukt noe mer gjær, kan det gjøre at det tar litt lengre tid og karbonere?
Lar uansett ølet stå et par uker til i 20 grader før jeg lagrer det i kjøleskapet.

Tilbake
Topp