Første ekstraktpils!

Heisann. Da er tiden kommet, og jeg skal prøve på noe nytt.
Blodfersk innen brygging. Har to stk ølsett fra Europris på samvittigheta fra dagene jeg var 18år omtrent som gikk heller dårlig, utrolig nok.

Nå har jeg bestilt et par småting for å prøve på nytt, med litt bedre tid og litt mindre krav om grisebillig drikke.

Skal prøve meg på en pilsnertype øl, og tror jeg har forstått det meste (haha, lærer nok noe helt annet om et par dagers tid).

Maltekstrakt extra lys 3kg
Hallertau Mittelfruh Blomst
Wyeast 2007 Pilsen Lager ACTIVATOR xl 125 ml

Her er hva jeg tenker å gjøre.
Koke 1/3 av væsken med 1/3 av maltet og tilsette humlen sånn noenlude en times tid. Velger å bruke èn humletype for første brygg. Første spm kommer allere nå ser jeg. 100g i 60min, 25g i 15, og 15g et minutt eller så. Har det noe for seg ved bruk av èn type humle???

Sette en starter på ca 2L med gjæren og maltekstrakt på ca 200gr, som jeg koker opp en stund (seff. FØR gjera has i).

Desinfiserer ALT utstyr såklart.

Mette vørteren med så mye oksågen jeg klarer for hånd.

Før gjæring tror jeg kanskje jeg vil prøve å ha en OG på ca 1045-1050, om bryggemengden blir noe under 23L gjør ikke meg noe. Gjæring på rundt 10grader C.



Hvordan tror de lærde at dette kan ende?? Kan dette ende i glede? Eller er det noe annet jeg burde se nermere på. Forventer ikke prisvinnerøl med det første.

Runar Stock!

edit: endret menge maltekstrakt.
 
runarstock skrev:
Her er hva jeg tenker å gjøre.
Koke 1/3 av væsken med 1/3 av maltet og tilsette humlen sånn noenlude en times tid. Velger å bruke èn humletype for første brygg. Første spm kommer allere nå ser jeg. 100g i 60min, 50g i 15, og 25g et minutt eller så. Har det noe for seg ved bruk av èn type humle???

Ble litt usikker her...hva skal du gjøre med de andre 2/3 av væsken og maltekstrakten ?

100 g i ca 60min er sikkert OK, hvis du har kontroll på alfa syre innholdet i humlen.

Å posjonere ut mengde humle over tid har noe for seg.
Desto lengre humlen kokes jo mer bitterhet bidrar den med og mindre smak og aroma.

En del har slitt med relativt lav utgjæring med maltekstrakt, noe som kan være ett problem for pils.
Søk litt på forumet her, så finner du sikkert litt nyttig informasjon rundt dette.

Lykke til !!!
 
Dette skal såklart være med i bøtta, men tenker å koke dette alene uten humle for så å tilsette det ilag med den 1/3 som er humlet. Dumt? heller fordele humlen også på 3 deler? Blir 4-5timer koking da, men er det en bedre idè, så gjør jeg det.

"100 g i ca 60min er sikkert OK, hvis du har kontroll på alfa syre innholdet i humlen. "
Nei, DET har jeg ikke kontroll på. Prøver likevel!  :yes:
 
Hei,

Du trenger slett ikke koke i 4-5 timer. Det er nok å koke alt i ett. Du kan fint dele humlen i to, også tar du den ene halvdelen og deler på nytt. Tilsett slik:
50% fra start og i 60 min, 25 % når det er 30 min igjen og 25 % når det er 5 min igjen. Da får du nok en svært drikkanes øl. Men hvis du sikter til en OG på 1.040 til 1.050 så er nok 1,5 kg maltekstrakt veldig veldig lite. Du må nok oppunder 3 kg for å få til det da.

Edit: så nå at du endret mengden maltekstrakt. så da er det bare å kjøre på!
 
Jonasgab skrev:
Hei,

Du trenger slett ikke koke i 4-5 timer. Det er nok å koke alt i ett. Du kan fint dele humlen i to, også tar du den ene

Edit: så nå at du endret mengden maltekstrakt. så da er det bare å kjøre på!

Største gryta jeg eier er på 10L, så for å få kokt alt må det i tre omganger på 1time hver dersom jeg deler humlen på tre :)

Er veldig gira på å komme igag, men vil også gjøre det så riktig som mulig første gang så jeg ikke ender opp med draugsaft og mister motet helt.

Kommer nok med noen tanker rundt prosessen i neste uke når pakken har kommet og jeg er klar til dyd. Håper bare mjøden min begynner å nærme seg ferdig da, ellers blir det mange store bøtter i stua, noe jeg kan tenke meg kona ikke ser på med like stor glede som meg ;)
 
runarstock skrev:
Kommer nok med noen tanker rundt prosessen i neste uke når pakken har kommet og jeg er klar til dyd. Håper bare mjøden min begynner å nærme seg ferdig da, ellers blir det mange store bøtter i stua, noe jeg kan tenke meg kona ikke ser på med like stor glede som meg ;)

Skal du i tillegg holde gjæringstemperatur på 10 grader i stua, så tenker jeg det blir enda mindre populært.
 
Skal du i tillegg holde gjæringstemperatur på 10 grader i stua, så tenker jeg det blir enda mindre populært.
[/quote]

Ølen havner nok på gjesterommet! Der er jo seng, kanskje jeg blir der jeg også etterhvert!
 
Hei!
Hvor mange liter ser du for deg at du skal ende opp med? Forstår jeg deg rett at du tenker tre ganger litt under 10 liter? altså 25-26 liter?
Som Espen Unnvik sier kan det være litt problematisk å få tilstrekkelig utgjæring med ekstrakt. Mitt første øl endte på litt over 3% pga lav utgjæring. Jeg foreslår å ha i en liten andel sukker, eller øke mengden maltekstrakt noe. I gjennomsnitt har jeg fått ca 65% utgjæring med maltekstrakt.
 
Burde jeg ta med i beregningene at den kanskje stopper på 1020 og ikke 1014 som jeg ser kan være en utfordring med ekstrakt? Og heller øke OG slik at den vil lande på rundt 5% med en OG på ca 1060 som da gir omtrent 5,25%?

Som jeg tror jeg nevnte først, så blir det flasketapping, så ferdig volum spiller liten eller ingen rolle for min del. Kan jeg ikke bare starte med en ganske stram vørter, og heller tilsette det vannet jeg trenger for å nå ønsket OG?

Hvis resten av prosessen er halvparten så morsom som dette, så gleder jeg meg. Teoretiske forberedelser er herlig!
 
Trond Svanøe skrev:
For min del ender har jeg aldri vært lavere enn 1017 (da med OG på 1043), så det kan nok være lurt :).

Med så dårlig utgjæring med ekstrakt ville jeg ha sett etter forklaringer på problemet andre steder enn bare i selve ekstraktet. Pitcher du nok gjær? Tilsetter du nok oksygen før pitching? Bruker du gjærnæring?
 
Ja, se det, trengte visst litt irettesetting med en gang jeg. Kanskje jeg får til noe NÅ da :D

Nå har jeg lest så mye at jeg tror hodet mitt er blitt litt overveldet og har fått prestasjonsangst.

Tror jeg lager en starter på 4L/400gr ekstrakt med gjærnæring og godt med oksygen, høres det ut som en stor nok starter?

Prøver en OG på 1060. Stopper den på 1020 er det 5.25% (muligens litt vel søt?), og går den til 1015 blir det 5.91% som heller ikke blir altfor sterkt.

Jeg blir litt redd her.

Takk til dere for all hjelp! Dette skal nok gå sånn noenlunde bra!
 
Hei!
Bruker stort sett alltid gjærnæring ja. Pleier å bruke 2 pakker tørrgjær(har prøvd de fleste tilgjengelige typer, men bruker mest de fra fermentis) på 23-24 liter ale,(OG fra 1043 til 1084 på de jeg fremdeles har tall på). Måten jeg tilsetter oksygen er ved febrilsk risting av gjærkaret etter gjær er pitchet, kan noe av problemet ligge her? Uten sukker kommer jeg stort sett aldri over 65% utgjæring.
Edit: har ikke brygget med kun ekstra lys ekstrakt heller, tenker at den kanskje er litt mer forgjærbar.
 
Forøvrig kan pils-ekstraktet til Weyermann kanskje være aktuelt for å brygge pils:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_285&products_id=1644
 
runarstock skrev:
Jonasgab skrev:
Hei,

Du trenger slett ikke koke i 4-5 timer. Det er nok å koke alt i ett. Du kan fint dele humlen i to, også tar du den ene

Edit: så nå at du endret mengden maltekstrakt. så da er det bare å kjøre på!

Største gryta jeg eier er på 10L, så for å få kokt alt må det i tre omganger på 1time hver dersom jeg deler humlen på tre :)

Er veldig gira på å komme igag, men vil også gjøre det så riktig som mulig første gang så jeg ikke ender opp med draugsaft og mister motet helt.

Kommer nok med noen tanker rundt prosessen i neste uke når pakken har kommet og jeg er klar til dyd. Håper bare mjøden min begynner å nærme seg ferdig da, ellers blir det mange store bøtter i stua, noe jeg kan tenke meg kona ikke ser på med like stor glede som meg ;)

Du kan fint koke alt i en gryte, men tilsette humlen som du deler i tre på tre forskjellige tidspunkter. I starten for bitterehet, ved 30 min for smak og ved slutten for aroma, sånn omtrentlig. Siden du har liten gryte kan du få litt lavere utnyttelse av humlen, men det kan fortsatt bli veldig godt øl. Du kjenner ikke noen som har en stor gryte du kan låne da? mange som har store gryter for å lage fårikål eller pinnekjøtt osv..
 
Du får ta en tur til Kåfjord for å låne ei gryte som er stor nok så blir det litt enklere.
 
No har eg aldri brygga med ekstrakt men, kan ein ikkje koke feks. 1/3 av ekstrakten med 1/3 av vatnet, tilsette humle ved ønska tid, koke inn resten av ekstrakten siste 10-15min, og tilsette resten av vatnet kaldt i gjæringspannet?

Det blit kansje litt kluss med humleutbytte, men burde late seg gjere.
 
Jeg har gjort nesten som protto forklarer 4 ganger med ekstrakt og det går helt fint. Hvis du bruker Beersmith og setter utstyret opp riktig beregner den IBU nokså nøyaktig selv om man ikke koker hele vørteren.

Jeg har som regel kokt all ektrakten sammen med vann så totalvolum blir ca 7 liter. Deretter tilsatt kaldt vann fra springen og endt opp rundt 20 grader som er fin pitchetemp.

Bivirkningen er at øllet mangler endel fylde, men om dette skyldes ektraktbrygg i helhet, eller delkokingen vet jeg ikke da jeg aldri har prøvd å koke en full batch pga mangel av gryte.
 
Takk for tusen gode tips! Fått fatt på en 25l alukjele som sikkert koker vann. Gleder meg! Gleder meg mer til den er klar... takk igjen! Forslag til neste brygg? Kjøper inn ny ekstrakt og humle i tilfelle det går skeis! En mørk overgjæret sak?
 
Tilbake
Topp