første gjærstarter

hei.
skal til å lage min første gjærstarter og har kjøpt meg magnetrører.
Skal gjærstarteren stå å snurre i flere dager og på hvilken styrke?
Skal lage en IPA på 25 liter, hvor mye væske skal være i starteren?
Har lest meg opp og ned på dette, men finner ikke svaret.
Håper på svar.
 
Eg bruker ein liter vatn og 100g maltekstrakt i pulverform i eit stort norges-glass, som er forsiktig roterer nokon gonger i løpet av dagen.
Trur magnetrøreren skal surre i lavt turtall. Søk på YouTube, der finn du det meste....... lykke til.
 
Du må vite hvor mange liter du skal ha til gjæring, sukkerinnholdet(OG) på vørteren og produksjonsdato på gjæren.
Disse dataene putter du inn i feks mrmalty.com
Da får du hvor mange liter starteren din bør være.
Lag så starteren av maltekstrakt og vann, skal du ha en en liters starter så veier du opp 100 g og fyller på vann slik at volumet blir en liter.
Kok denne starteren i kolben ( hvis du bruker erlenmeyerkolbe)sammen med magneten til røreren i 15 min, avkjøl, ha oppi gjæren, dekk til tuten med noe alu folie og sett på røreren.
Tiden den trenger på røreren varierer etter hvilken gjærtype du bruker, 24-36 timer er som oftest nok i de fleste tilfeller.
Du trenger ikke å kjøre røreren på max, det holder at det er bevegelse/ smilehull.
 
ok, så med andre ord skal røreren stå på over natta? syntes det hørtes litt skummelt ut :p
skal jeg koke i kolben og ikke i en kjele før så ha det over i kolben?
Og regner jeg startvolumet i brygget, som i mitt tilfelle er 25 liter, og ikke det resterende etter kokingen? volumet blir jo strax noen liter mindre etter oppkok.
 
Jepp, røreren står på om natten også.
Jeg har alltid kokt i kolben og har ikke hatt noen problemer med det.
Du skal beregne gjærmengde utfra volumet du har til gjæring, ikke etter kok.
 
Tilbake
Topp