Første lager.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Hurra, i dag kom pakken fra fra Petit, og nå er jeg klar for mitt første ekstraktbrygg.  :yes:
Og en Lager blir det.
Muntons lys ekstrakt, Saaz humle pellets og Wyeast Activator undergjær.
Men for å ikke begynne helt feil lurer jeg, når dere koker ekstrakten, skal det bare syde forsiktig, eller koke orntlig?
Kjelleren min holder 9, 10 grader, er det grei temp for gjæra? Og hvor lang gjæringstid må jeg regne med i den tempen? (ca)

GLEDER MEG!!  ;D

Jeg tror det kan bli godt øl, i utgangspunktet har du alt du trenger. Gjærstarteren får gjerne koke ordentlig, men pass på at det ikke koker over. ;)

9-10 grader er en utmerket temperatur for gjæring av lager. Har tidligere gjæret lager i øleskapet ved akkurat samme temperatur. Da sto det i 3,5 uke og var blitt nokså klart ved fating. Jeg ristet inn kullsyre rett etter fating og om kvelden satt vi og drakk god pils. Var selv overrasket over at det ikke trengte særlig mer tid for å bli såpass godt, skjønt smaken ble litt rundere i de (få) ukene etterpå.

Hjemme hos meg er det snart ca samme temperatur så jeg har gjort storinnkjøp og skal brygge lager denne uken også. Dette skal bli godt! ;D

Her brygget vi vår første lager i går, og satte til gjæring i kjøleskap. I dag er det ingen plopping, og jeg ser at temperaturen i kjøleskapet er helt nede i 5C. Har brukt brewferm lager-tørrgjær. Ser at denne skal ha 10c. Betyr det at jeg ikke får gjæring på 5C, eller betyr det at den vil gjære vesentlig langsommere ?

5 grader er kanskje litt vel kaldt. Men min erfaring er at lagergjær, nettopp pga den lave temperaturen, er mye mindre aktiv enn alegjær. Trykket som oppstår i gjæringskaret er da også lavere og det kan derfor hende at kullsyren bare siver ut gjennom sprekken mellom lokk og spann, heller enn å pusje opp vannet i gjærlåsen. Jeg ville altså skrudd opp tempen til ca 8 grader og latt det stå sånn i minst 3 uker.

Har fått temperaturkontroll på kjøleskapet, men det plopper fortsatt ikke.
Jeg har Speidel-gjæringskar, så tror de skal være rimelig tette - men vet selvfølgelig ikke dette.

Jeg skrudde opp til 10 grader først, da jeg så på petit sine sider at gjæren skulle ha mellom 10-15 grader.
Jeg har nå skrudd opp til 12 grader, men fortsatt kan jeg ikke se noe liv.

Brygget ble brygget på mandag.

Bør jeg gjøre noe, eller bør jeg bare smøre meg med tålmodighet ?
(Jeg kan selvfølgelig tappe av, og gjøre en SG-måling....)
Edit: SG-måling viser 1.052, og OG var 1.054. Har sunket med 2 grader. Det er vel litt lite ?
Skal jeg tilsette mer tørrgjær ?

Dersom temperaturen i ølet er 12 °C nå så skulle du vel ha sett litt aktivitet etter noen timer. Du kan prøve å bevege på dunken for å blande inn eventuell flokulert gjær. Hvor stor batch og hvor mye gjær hadde du? Hvor gammel var gjæra? Det er uansett ikke skadelig å tilføre ny gjær, men det er nok ikke O2 i dunken slik at formeringa ikke blir noe særlig på den nye gjæra.

Heisan, og takk for svar.
50 liters batch, og brukte 30 gram tørrgjær - (iflg pakningen, og petit: Dosering: 3-6 gram pr 10 liter vørter.)
Usikker på hvor gammel gjære var.
Vil jeg få O2 inn i vørteret med å fjerne gjærlåsen, sette på skrukork - og så riste dunken igjen ?
Har ikke utstyr for å få tilsatt O2....

Etter så lang tid er det risky business å skulle riste inn luft. Da ender du i verste fall med 50 liter oksidert øl. Lag en starter på ny gjær, og tilsett denne mens den er på sitt høyeste i aktivitet.

Gahr skrev:
Etter så lang tid er det risky business å skulle riste inn luft.

ooooops.... :eek:
Redd det allerede er gjort. :help:
Kjørte på med litt mer tørrgjær - på slump - og ristet det jeg var mann om.... :yes:

Det som imidlertid skjedde var at det bygget seg opp trykk i dunken - som jeg måtte slippe ut mellom hver gang jeg ristet.
Det betyr forhåpentligvis at det ikke kom så mye oksygen inn....

Uansett kan det se ut som det er i gang nå... Uten at det er superfart, men det er det vel kanskje ikke når en gjærer kaldt... :jaha:

Men - er det da slik at jeg burde laget en starter, og tilsatt denne uansett ? :help:

Tilbake
Topp