Første ølsett skal brygges-hjelp

Heisann.
Dette blir mitt første innlegg i et supert forum.

Har tatt steget og kjøpt meg et ølsett fra cooper med dark ale.
Har tenkt å bruke spraymalt fremfor sukker. Har også kjøpt et ale gjær til å bruke fremfor medfølgende gjær.
Alt dette fra tips i dette forumet. ;D

Har noen spørsmål før jeg setter i gang:
Kan jeg bare ha spraymalten (1kg) oppi de ca 2 liter vann som skal kokes og ha oppi gjærbøtte med ekstrakten?
Gjæret jeg har kjøpt er tørrgjær. Kan jeg drysse dette rett oppi gjærbøtta?

Til ettergjæring har jeg kjøpt kandisukker (pellets)
Er det greit å bruke disse? tenkte å slenge et par i hver flaske a 0,75l.
Har kun ei gjærbøtte, så jeg tengte å unngå sukkerlake og omstikking.

Håper jeg ikke er helt på bærtur her ;D

På forhånd takk for alle svar.

Sist jeg gjorde dette:

anvist mengde kokende vann i gjæringskaret (er det ikke 4 liter?) minus èn liter
ha i ølsett + spraymalt
rør godt rundt så det løser seg opp
ha i vann opp til 22 liters grense
sjekk temperatur. er det passe, så ha i kaldtvann, er det for kaldt så ha i mere kokende vann
sjekk temperatur igjen.
ha i gjær (bare dryss over på toppen). skru igjen. vent en uke :)

til første ølsett hadde jeg brukt de ferdige sukkerdropsene fra cooper om du har 0,75 flasker, da slipper man bekymre seg om man har hatt i feil mengde sukker. smak og behag.

Jeg tror du burde rehydrere gjæren først. Bruk kokt vann som er nedkjølt til ca 30 grader og rør ut gjæra i med en steril skje. La det stå 10-15 min under steril aluminiumsfolie før du har det oppi.

Hei! Min erfaring foreløpig er 3 ølsett + 1 ekstraktbrygg.

Enig med Dalaker. Du bør absolutt rehydrere gjæren først. Da ser du også om det er liv i den før du heller den i gjæringstanken.

Elles vil jeg anbefale at du kjøper inn litt humle som passer til stilen, sjekk:  http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1610.0.html Dette vil gjøre underverker med ølet ditt  :ilike:
Litt usikker på mengdene her, men du kan f.eks. bruke programmet beercalc.dk: http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
Utfordringen med ølsett er at dette er ferdig humlet på forhånd, så det er vanskelig å bruke slike programmer. Spesielt gjelder dette bitterhumlen (må koke ca 60 minutt), men jeg vil anbefale at du koker bitterhumle tilsvarende ca 10 IBU. Ferdighumlede ølsett bruker ha godt med bitterhet i seg - verre med smak... Derfor er det svært viktig at du tilfører smaks- (kok 10 - 15 min) og aromahumle (tørrhumling i gjæringskar eller 0 - 5 min kok). Her vil jeg anbefale at du justerer dette ved å sammenligne med oppskrifter på "dark ale" inne i nemnte bryggeprogram.

Når det gjelder karbonering på flaske har jeg med hell kokt 140 grams sukkerlake i 1 dl vann som har blitt påfyllt flaskene med steril sprøyte (kjøpt på apotek) før du heller (edit: NB! ikke plaske) ølet i flaskene. Da slipper du omstikking.

Lykke til - og ikke gi deg med første forsøk! Det fine er at du blir flinkere og ølet ditt smaker bedre etter hvert som du får erfaring  ;D

Hei igjen og takk for bra og kjappe svar.

Planen var faktisk å prøve å tilsette litt humle til mitt andre brygg, så takk for tipset :)

Underveis har det dukket opp et spørsmål til (og fler blir det sikkert ;)

Det gjelder sterilisering:
Tenkte å bruke kaustisk soda på alt utstyr og flasker.
Skal sette hele stasen i ei gjæringsbøtte med tappekran.
Etter at steriliseringen er blitt gjordt, blir jo denne krana eksponert i ca. 2 uker.
Er den fortsatt "steril" nok til at jeg bare kan tappe rett fra krana når den tid kommer?
Noen erfaringer?

Igjen takk for svarene.

FrodeSy skrev:
Du bør absolutt rehydrere gjæren først. Da ser du også om det er liv i den før du heller den i gjæringstanken.
I følge enkelte kilder, er det også slik at du risikerer å kverke opptil 50% av gjærcellene som er friske dersom du bare strør over. En teori som ble lansert i en av de siste Brew Strong-episodene (Q&A fra 27.12.2010, tror jeg), er at produsentene skriver at man skal drysse gjæren over fordi de antar at vi ikke er i stand til å rehydrere gjæren, men det er vi da!

Kaustisk soda gjelder vel rengjøring. Du kan godt bruke klorin til desinfisering, men må da skylle godt med vann. Men det skal være tråd om dette her på forumet.
De fleste vil nok hevde at vann rett fra springen funker her i landet, og det tror jeg på. Men så var det denne klassiske diskusjonen da der mange hevder at bryggere kan ha usmak i øl pga infeksjon utan at en sjøl oppdager det. Om dette kommer fra springvannet eller ei er også en diskusjon.

Om krana er steril etter 14 dagar, er et godt spørsmål. Så lenge den ikke har vært utsatt for direkte berøring av "infisert materiale" så er den vel det. Men her er vel såpass mye forurensing i norske hjem at en aldri kan være sikker. Samtidig virker det ikke som om dette har vært særlig debattert her inne. Jeg vil vel derfor tørre påstanden at dette er av minimal risiko, men at du likevel bør prøve å ta dine forholdsregler - så slipper du i alle fall å ergre deg over det senere.

Du kan desinfisere med klor uten skylling dersom du bruker lav nok konsentrasjon, søk på forumet så finner du rett blandingsgrad.

Jeg ville ha dekket krana med plast- eller aluminiumsfolie i de 2 ukene.

joakim3050 skrev:
Det gjelder sterilisering:
Tenkte å bruke kaustisk soda på alt utstyr og flasker.

Hei!

Ville ikkje brukt Kaustik soda i plastbøtte, då dette kan øydelegge bøtta. kjøp heller Krystall soda til rengjøring og bruk kokende vatn på det som tåler det til desinfisering.
Krana bør man helst demontere heilt og legges i ein krystal soda blanding i ein liten time og skylle godt. ikkje dekk til krana  under gjæringsforløpet, då det ofte er ein del fukt inne i krana som ikkje får tørka vis du dekker til. eit fuktig, varmt og lukka miljø er ein bakteriebombe. rekner med du har denne vinogbar krana. og den kan du snu framdelen rundt på og helle kokende vatn ned i når det er tid for tapping.

når det gjeld bygginga ville eg kokt opp 2,5 liter vatn i ein minimum 6 liter kjele( helst 10 liter). helle oppi ølsette og spraymalt (ta kjelen av plata når du heller ølsette i så det ikkje svir seg) og la det koke i 10 min. og da har du også god tid til å ha smak og aromahumle i. dette blir ein ganske tjukkgrøt, så rør masse, men ikkje plask rundt med vørteren når den er varm, det kan få ølet til å smake av våt papp. når du skal ha vørteren i gjæringskaret kan du ta av kjele og sette den i vasken og fyll på med kaldt vatn til den er full. så kan du helle innholdet i gjæringskaret og bruke samme kjele til å etter fylle til ønska volum er oppnådd. husk og helle ca. dei ti siste literene med vatn slik at du pisker vørteren i gjæringskaret og dermed tilfører oksygen som gjæren er glad i.

Som det blir sagt her er det viktig å rehydrere gjæren. det kan du enkelt gjøre ved å skylle ei ølflaske  godt med kaldt vatn, sette den i vasken og helle kokende vatn på yttersida, tuten og oppi flaska. ca.1,5dl vatn vil du ha oppi flaska. så tar du ein kokt alleminiumfolie bit over tuten og lar det heile kjøle seg ned til romtemperatur. og heller gjærpakken oppi ølflaska 15-30min før du skal pitch den i gjæringskaret.

Lykke til :)!

mange gode tips her.
like mange måter å lage øl av kit på som bryggere nesten...  :)
Jeg personlig synes det enkleste er å koke vannet, det kan gjøres i flere omganger hvis du ikke har stor kjele.
kjøle ned, eller eventuelt vente til det er nedkjølt i gjæringsbøtta.
sette ølkittet i stekeovnen på ca 50-60-70 grader i 40 min (blir lettflytende å enklere å arbeide med)
tilsett dette i avkjølt vann og rør ut.
liker best å avkjøle vannet først pga... mister ikke aromahumlen i kittet, og mindre fare for oksydering...
gjæren rehydreres og tilsettes til slutt.

Jeg fant denne kommentaren på et forum. Først var det mange som skreiv at det sikkert ikke kunne skade, men så kom altså "brewchez" (som har status som administrator på forumet, så kanskje litt peiling?) med dette:
A starter typically doesn't have enough nutrients in it to properly support complete cell growth from dried yeast.  The cell wals of dried yeast are fragile due to the drying process.  Pitching dried yeast that hasn't been rehydrated in straight water results a 50% loss of viability.
Pitching dried yeast into a starter depletes the yeast of their energy reserves just coming out of the dried state while trying to cope with the starter environment.

Creating a starter with dry yeast is bad for the yeast, and often creates an underpitching situation.

Dry yeast is so cheap, just pitch two packs directly into the wort, or be sure to rehydrate in water.
No starter is necessary.

I have always had faster starts with rehydrated yeast, than with dried yeast that was pitched directly OR put into a starter.

Vet ikke om det kunne funke dersom du tilsetter gjærnæring til starteren din.

EDIT: Svar i feil tråd:)

Hei igjen,

Takk for mange tilbakemeldinger.
Har nå en ganske god formening om hvordan jeg skal gå frem.
Tar til meg litt fra samtlige her trur jeg ;)

Men.. Jeg venter FORTSATT på ølsett, spraymalt, gjær og flasker fra vinsenteret.
Har purret på dem, men ikke fått noe svar.
Syntes det har tatt i overkant lang tid... Men dem som venter på noe godt osv.

Skal komme med en tilbakemelding på hvordan brygget har gått når jeg endelig får satt i gang...

Satte nylig et ølsett med coopers ale, og jeg vil gå så langt som å påstå at gjæren er fullstendig OK til å gjøre jobben sin. Har satt et ekstraktbrygg på den samme gjærkaka nylig, og selv om jeg nærmest alt som kunne gå galt gikk galt under bryggingen (klarte til og med å sjokkere gjæren med vann på over 33 grader), klarte jeg ikke å ødelegge gjærkulturen.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg spart den dyre gjæren til en bedre anledning, alternativt ha den i bakhånd i tilfelle Coopers svikter. Uansett går det nok fint.  :)

Hei igjen ja.

Da kom omsider utstyret fr vinsenteret. MEN.
Fikk ikke det jeg bestilte.
Bestilte Ale gjær, fikk lager gjær :bank2:
Får bare bruke gjæret som følger med cooper settet.

Fikk heller ikke spraymalten jeg bestilte.
Fikk noe som heter Amber 18 EBC. Har det mye å si?
Kan jeg bruke det til Dark ale ølsettet?

Første og siste gang jeg shopper på vinsenteret.
Venter 1 mnd og i tillegg får feil :bank2:

Petit er fantastisk!! Har fått super service fra Ola (han som styrer Petit)! Bestilte en Santa's Winter Warmer i fjor høst, men de hadde den ikke på lager så Ola spurte hva jeg ville ha i stedet. Jeg sendte mail tilbake og beskrev hva jeg ønsket å brygge. Han anbefalte da et ølsett som burde passe, jeg takket ja, og resultatet ble meget bra!

La inn en ny bestilling en søndag kveld nå ganske nylig, hentet pakken på onsdag etter jobb! :brygging: :skitbra: :)

:biersmile:

Tilbake
Topp