Forventet FG og karbonering av hveteøl

ThomasD

Norbrygg-medlem
Har brygget et hveteølsett fra ølbrygging.no som snart skal flaskes.
Det stod ingenting om forventet FG på settet, hva bør jeg forvente? Målte 1.006 her om dagen (OG 1.048), og skal måle igjen før flasking.

Hvor mye sukker skal tilsettes pr. liter ved flasking? På settet står det 5g/l, og andre steder står det alt opp til 10-12g/l.

Jeg har også en hveteøl (weissbier) fra ølbrygging.no stående til gjæring nå. Jeg fikk OG på 1045, har pluppet i 10 dager nå i romtemperatur og kan nå måle 1005. Plopper fremdeles ganske hyppig, så avventer med flasking til den har roet seg.
På pakken står det 5g/liter, men av frykt for å få et for flatt øl tror jeg at jeg vil gå for 10g/liter. Er glad i kullsyre, og i følge denne tråden ser det ut for at 8 - 12g er greit/vanlig. https://forum.norbrygg.no/threads/karbonering-av-weissbier.13389/

Hei. Jeg flasket den ene dunken min med weissbier i går med 9g sukker, FG var da 1005 (før tilsatt sukker). Prøveflasken en 0,5l cola flaske var steine hard allerede i morrest, og det skuffet over som fy når jeg åpnet den litt. Jeg vil nok ikke gå for mer enn 6-7g på den neste dunken.

Nei det var ca 23 grader når jeg åpnet den, har satt noen kaldt nå. Men er det normalt å få så mye trykk på under et døgn? Har bare to andre brygg bak meg, pale ale med 6g sukker, der har det tatt 1 - 2 uker å få trykk, men selv etter 2 - 3 uker har dem ikke hatt samme trykk som denne.
Hvor lenge skal/bør weissbier modnes på flaske, og vil dem bli klarere på farge? Er veldig hvit/uklar nå.
Satte forresten 24 flasker i kjøleren nå, bør dem kanskje stå i romtemp 1 - 2 uker før jeg hiver dem kaldt?

Sist jeg brygget hveteøl med WLP380 fikk jeg OG på 1012 etter 14 dager.
Jeg karbonerte med 12g/l og det ble alt for mye, alle flaskene bruser over når jeg åpner dem. Må slippe ut trykk på forhånd for å kunne drikke den.

Noe av det kjipeste jeg vet, er overkarbonert øl. Å få kjeften fulle av skum når du tar en slurk, er ikke godt - da hjelper det lite om ølet i seg sjøl er utmerket. Jeg ser egentlig ikke behovet for å gå over 6 gr/l, eller kanskje maks 7, noen gang. Har et ferskt hveteøl nå, som jeg ga 6 gr/l, og det trenger slett ikke mer. Masse tjukt, fint skum (og det lukter intenst og godt:)).

Det bruser jo mer ved høyere temperatur. Weiss-gjær er jo lite flokkulerende i motsetning til mange andre som gjerne brukes i pale ales, så kan være at du bare har fått med mye gjær på flaske ifht palene, og de da bare har tygget rett gjennom karboneringssukkeret.

Ja jeg var uheldig når jeg tappet ølet over i nytt kar med sukkerlake, fikk med masse gjær fra bunnen. Vil det si at ølet er ferdig karbonert nå, og vil det bli drikkende etter et par uker i kjøleskap, eller vil gjæret sette usmak?

Prøvesmakte nettopp min weissbier med 9g sukker etter en uke karbonering + to dager i kjøleskap. Ølet har etter min smak ikke for mye kullsyre, kunne gjerne hatt mer. Vil karboneringen fortsette i kjøleskapet over tid, eller må jeg ta dem ut i romtemp for videre karbonering? Og vil dem i det hele tatt fortsette karboneringen om jeg setter dem tilbake til romtemp?
Er forøvrig ikke helt fornøyd med skummet i ølet, får 2 - 3 cm tynt skum i glasset som legger seg relativt fort (heller ganske forsiktig). Noen som vet hva tynt skum kan skyldes? :)

Sist redigert:
^ Jeg lurer en del på om sterk risting/pisking for å få inn oksygen i vørteren ved gjæringsstart kan redusere holdfastheten på skummet seinere. Gjør du noe sånt?

Prøvesmakte nettopp min weissbier med 9g sukker etter en uke karbonering + to dager i kjøleskap. Ølet har etter min smak ikke for mye kullsyre, kunne gjerne hatt mer. Vil karboneringen fortsette i kjøleskapet over tid, eller må jeg ta dem ut i romtemp for videre karbonering? Og vil dem i det hele tatt fortsette karboneringen om jeg setter dem tilbake til romtemp?
Er forøvrig ikke helt fornøyd med skummet i ølet, får 2 - 3 cm tynt skum i glasset som legger seg relativt fort (heller ganske forsiktig). Noen som vet hva tynt skum kan skyldes? :)
Med en uke til på 20-22grader blir det nok mer skum, bruk også lange smale hveteølglass...

Tilbake
Topp