Fra OG 1.135 til 1.072 på 14 dager, hva nå?

Prøvde meg på BrewDog Tokyo*
11 Liter vørter i spannet.
Pitchet 2 rør WLP099 som jeg hadde 3L starter på over 2 trinn.
22 graders gjæringstemperatur
Kjørte ren o2 i over 1 minutt.

OG 1.135.
1 uke i gjæringskar 1.076
2 uker i gjæringskar 1.072

Det var aldri noe stormgjæring. Aldri et eneste plopp, og jeg vet karet var tett.
Selv om oppskriften sier det kan ta inntil 1 måned å gjære, skjønner jeg at denne aldri kommer i nærheten av target FG 1.028

Jeg har en ok mengde med WLP099 jeg kan lage starter på, og pitche. Men vil det hjelpe?
Noen andre forslag?
 
WLP099 er visst dårlig på lengre sukkerkjeder, noe du naturligvis har mye av i dette ølet. Jeg ville prøvd å pitche US05, som eter ganske mye.
 
Jeg har en øl gående som hadde OG 1.142 som stoppet på 1.056.
Primær gjæren var Wyeast 1318.
Forsøkte å tilsette WLP530 aktiv starter, men det hjalp ikke.
Så prøvde jeg med WLP099 aktiv starter som heller ikke fikk det igang.

Til slutt fikk ølet sukkerlake og CBC-1 og da har det begynt å bevege seg nedover.
Sist jeg målte var det 1.040. Jeg håper på å få den ned til 1.030.

Beskrivelsen på CBC-1 og sukkerlake finner du her: Forskjell i sødme på 1020 og 1012
Jeg glemte faktisk en teskje gjærnæring som beskrevet, men det ser ut som det gikk bra allikevel.
 
Da ville jeg målt igjen om en uke, og dersom det ikke er noen forandring ville jeg pitchet US-05 som nevnt over. :)
 
Jeg pitchet rehydrert CBC-1 i går, så få vi se om det skjer noe.
Ikke noe plopp enda, selv om den har en gravity på 1.072 for tiden.
Men kanskje det er så "avanserte" sukkerkjeder at de ikke blir spist.

Time will tell.
 
Jeg pitchet rehydrert CBC-1 i går, så få vi se om det skjer noe.
Ikke noe plopp enda, selv om den har en gravity på 1.072 for tiden.
Men kanskje det er så "avanserte" sukkerkjeder at de ikke blir spist.

Time will tell.
Vel om alt håp er ute og intet skjer og man er villig til å glemme Tokyo ..og heller tenke en mer funkee high octan belgian monster?

Om intet skjer og håpet er ute? kan man jo lage en heftig starter å pitche i en hissig saison type som praktisk talt eter alt. Den gjæra "vøl itte skam" lallemand belle saison eller den mangrove jacks .. bare pass på å desinfiser alt som har vært i kontakt med gjæra etterpå. Seriøst rengjøring needed. Ta den som tåler høyest alkohol? .. tja var bare en tanke.. eller last resort.
Spennende å se om du får litt fart på den igjen.
Krysser fingra[emoji1308]
 
Jeg pitchet rehydrert CBC-1 i går, så få vi se om det skjer noe.
Ikke noe plopp enda, selv om den har en gravity på 1.072 for tiden.
Men kanskje det er så "avanserte" sukkerkjeder at de ikke blir spist.

Time will tell.
Siden gjæringskaret ditt ikke er tett må du ikke bry deg noe om plopping. Du kan heller se om det danner seg et skumlag på toppen. Og så kan du måle SG etter noen dager. :)
 
Jeg har ikke noe tro på CBC1 for den bruken her, den spiser ikke lengre sukkertyper, akkurat som WLP099 som etter sigende skal være en vin eller såkalt "distillers" yeast beregnet for å tåle mye ABV, men spise lite lengre sukkertyper (som ikke finnes i vin feks). CBC1 er bra for reyeasting for ettergjæring på flaske fordi den ikke spiser opp noe mer enn primærstrainen man har brukt.

Jeg tror det beste er å ta ut kanskje 1 liter med ølet du sliter med, rehydrere 2 poser US05 i vann, og tilsette det til en erlenmeyer sammen med litt gjærnæring og kjøre det som en starter på stirplate inntil den begynner å gjære og så pitche det tilbake i gjæringskaret. Problemet med stuck gjæringer av den typen du har er at primærgjæren har spist alle de enkle sukkertypene og alt oksygenet. Og attpåtil produsert mer enn nok alkohol til å forhindre effektiv cellevekst. Jeg tror ikke WLP099en din har dævva, den spiser bare ikke mer. US05 har god attenuasjon og god alkohol toleranse og det at den er tørrgjær gjør at den inneholder en del steroler som kan hjelpe den på vei i det tøffe miljøet, men bare strø den tørr rett oppi tror jeg ikke funker på dette tidspunkt. Det og få gjæren tilpasset til det miljøet den skal i er nok alfa omega for å få igang noe som er stuck.

Jeg skjønner ikke helt hva White Labs mener man skal bruke WLP099 til, da den attenuerer for dårlig til at det er relevant at den tåler mye alkohol, med mindre man skal gjøre staggered additions av dekstrose eller sukrose.

For store øl som dette her har jeg stor tro på at det er viktig å velge gjær som attenuerer godt som US05 eller WLP007 og passe på at helsa på gjæren er meget god ved pitching. Forsiktig hele veien øke tempen, kanskje kjøre inn med O2 på dag 2 og dag 3.
 
Sist redigert:
WLP099 ble valgt fordi Brewdog selv anbefaler det til dette ølet.
Så regner med de bruker samme gjær selv når de lager Tokyo*
 
OK, oppsummering
:
11 Liter med OG 1.135 pitchet 2 rør WLP099 som ble laget starter over 2 trinn på 3L.
1 uke i gjæringskar 1.076
2 uker i gjæringskar 1.072

tilsetter to poser CBC-1 rehydrert

1 uke senere SG 1.060

Nå vurderer jeg. Skal den få stå en uke til, eller skal jeg pitche 1 pose US-05?
FG er ment til 1.028 ved OG 1.157, men så høy kom ikke jeg.

Noen forslag?
Vente en uke til og se om hva som skjer, eller kjøre 1 pose US-05?
 
Fikk du ikke et råd fra @jab om å lage en starter på US05 ved å bruke samme vørter i starteren? Teorien da var å venne US05 til forholdene før den tilsettes. Jeg synes at det høres ut som en god ide.
 
Jo, men da var allerede cbc-1 pitchet 2-3 dager i forveien. Og cbc-1 har nå spist 12 poeng på 5 dager.
Hadde jeg sett han anbefaling før cbc-1 ble pitchet hadde jeg gjort som han foreslår.
 
Ok. Nok en uke gått, og ingen sukker spist denne uken.
Fortsatt på 1.060 og nå er brygget 4 uker gammelt.
Tenker å kjøre en omgang US-05 men har følgende spørsmål:

1: Hvis jeg tapper ut øl og lager starter på dette, vil ikke det bli en sykt oksidert liten batch øl som ødelegger hovedbatchen når den pitches?

2. Det jeg tapper ut for å lage starter på har nå en alkoprosent på vel 9%. Skal jeg koke dette ølet for å steriliserer det?
(Eller kan jeg lage startere direkte på det uten oppkok?)

3. Jeg har tenkt å lage starter på 1 pose US-05. Er kun 10-11 liter i spannet, og vi er nede i 1.060 nå. Hvor mye øl tar jeg ut for å lage starter?
 
Er det ikke lurere å lage en starter på spraymalt? Det blir tøft for gjæra di uansett, jeg ser ikke noen grunn til å gi den en suboptimal start på arbeidet.
 
Ok. Nok en uke gått, og ingen sukker spist denne uken.
Fortsatt på 1.060 og nå er brygget 4 uker gammelt.
Tenker å kjøre en omgang US-05 men har følgende spørsmål:

1: Hvis jeg tapper ut øl og lager starter på dette, vil ikke det bli en sykt oksidert liten batch øl som ødelegger hovedbatchen når den pitches?

2. Det jeg tapper ut for å lage starter på har nå en alkoprosent på vel 9%. Skal jeg koke dette ølet for å steriliserer det?
(Eller kan jeg lage startere direkte på det uten oppkok?)

3. Jeg har tenkt å lage starter på 1 pose US-05. Er kun 10-11 liter i spannet, og vi er nede i 1.060 nå. Hvor mye øl tar jeg ut for å lage starter?
1. Du kan lage starter som du kjører på magnetrører for å bygge opp nødvendig mengde gjær, la den bunnfelle, dekantere, lage en ny, mindre starter som ikke står på magnetrører. Da har du nok gjær, og aktiv gjær når du pitcher.

Edit: Dette er hva Whitelabs skriver:
Aerate very heavily, 4 times as much as with a normal gravity beer. Less oxygen dissolves into solution at high gravity.

Pitch 3-4 times as much yeast as normal.

Consider aerating intermittently during the first 5 days of fermentation. This will help yeast cells during a very difficult fermentation. Aerate with oxygen for 30 seconds or air for 5-10 minutes.
 
Du trenger ikke så jævlig mye gjær, men en gjær som tåler å jobbe i vørteren som allerede er full av alkohol. Ville tatt ut 1 liter til starter, la den gå i et døgn eller 2. US05 bunnfeller godt, og med en liten coldcrash av starteren bør du kunne dekantere bort den oksiderte vørteren.
 
Tilbake
Topp