Freddys nye bryggehus

Takker for komplimenter! Dette fungerer som en drøm å brygge med! Og jeg har ingen planer om å nedgradere til Speidel!  ;D
 
Elsker oppsettet ditt.
Er det et HERMS-oppsett?

Hadde det gått ann å fått sett ei "tegning/mock-up" av hvordan systemet ditt er satt opp?
Sitter selv og veksler litt mellom rims/herms, men er fortsatt i planleggings-stadiet.
 
Det er enklere enn hva det ser ut som ved første øyekast. En pumpe sirkulerer vann ifra reservoaret i cornflakes-boksen opptil varmeveksleren. Dette reservoaret har et pid-regulert varme-elememt på 2500W. Den andre pumpen sirkulerer vørter på den andre siden av varmeveksleren. Her er det garantert at man slipper svidd vørter! Den sistnevnte pumper flytter også skyllevann. Skyllevannet kan jeg velge om går via varmeveksleren eller rett i mesketank.

Det er mange andre måter å gjøre dette på. Dette er nok for luksusutgave å regne.
 
Freddy skrev:
Det er enklere enn hva det ser som ved første øyekast. En pumpe sirkulerer vann ifra reservoaret i cornflakes-boksen opptil varmeveksleren. Dette reservoaret har et pid-regulert varme-elememt på 2500W. Den andre pumpen sirkulerer vørter på den andre siden av varmeveksleren. Her er det garantert at man slipper svidd vørter! Den sistnevnte pumper flytter også skyllevann. Skyllevannet kan jeg velge om går via varmeveksleren eller rett i mesketank.

Det er mange andre måter å gjøre dette på. Dette er nok for luksusutgave å regne.

tar gjerne en nærmere titt på det opplegget ja!  :yes:
er du forresten på "hytta" denne uken? jeg har 2 timer å slå ihjel på Roaldsøy, mellom 17-19 hver dag denne uken :(
tar med fiskeutstyr imorgen etter å ha lest gjennom hele bruksanvisningen til bilen idag..  :bank2:

Treig
 
Etter oppfordring har jeg laget et PI&D-skjema for bryggeanlegget.

Jeg vurderer å lage meg et nytt stativ da det ble noe høyt til kanten av mesketanken. Da blir alle tre kar på samme nivå og jeg trenger en pumpe til for å flytte vørter ifra mesketank til koketank.
 

Vedlegg

  • HERMS-flytskjema.jpg
    HERMS-flytskjema.jpg
    108,8 KB · Sett: 1.322
Siste oppgradering er å fjerne kranen som kom med gryten som jeg koker vørter med. Da jeg er avhengig av å bruke pumpe her så er den kranen fryktelig trøblete å koble på egnede slanger. Jeg gikk derfor for en løsning med triclamps!  ;D

Jeg fikk tak i løse flenser som kunne sveises. Da det var over 20år siden jeg selv sveiste så hadde jeg heldigvis en god nabo som hjalp til her. Det var rett og slett for altfor tynt gods for at jeg skulle få det til selv. Jeg er fornøyd med resultatet!

[vedlegget ble slettet av en administrator.]
 
Så er det bare å koble på ventil. Her har jeg valgt en "Butterfly"-ventil. I påkledd tilstand er dette noe av det beste man kan operere!  ;D
Og nå på søndag blir det uttesting av den nye straineren! Ser ikke den lekker ut!

[vedlegget ble slettet av en administrator.]
 
Heldig med naboen :) meget pent bygg. Litt over min prisklasse muligens, men jeg har også invistert i triklamps. En sann fryd ;)
 
Idag fikk jeg testet strainer'n med den feite platekjøleren og en litt kraftigere pumpe enn March-pumpa.

Resultat: 100l vørter ble kjølt ned ifra 95 grader til 20 grader på 5 minutter!  ;D

Bildet viser når kjølingen er i gang.

[vedlegget ble slettet av en administrator.]
 
wow impressive!!
var det mye slagg i straineren forresten? hvordan rengjør du denne? blåser den ren eller er det et uttagbart filter i den?
 
Treig skrev:
wow impressive!!
var det mye slagg i straineren forresten? hvordan rengjør du denne? blåser den ren eller er det et uttagbart filter i den?

Det var ikke så mye gugge i straineren denne gangen. Brukte svært moderate humlemengder sist. Straineren har en innvendig sylinder som har hull og et finmasket nett blir tredd utenpå og holdt på plass av en slangklemme. Jeg legger ut et bilde av innmaten senere ikveld.
 
Her er straineren demontert. Slangeklemmen er ikke med på bildet.

Flensene i hver ende er 1.5" triclamps. Mens den som holder delene sammen er en feitere triclamp.


[vedlegget ble slettet av en administrator.]
 
Freddy skrev:
Resultat: 100l vørter ble kjølt ned ifra 95 grader til 20 grader på 5 minutter!  ;D

Jeg viste bilder av bryggeriet til kollegaer på jobben idag. Og jammen var det ikke en som dro frem kalkulatoren og regnet ut kjøle-effekten: 100kW !

Det som gjør dette mulig er at platekjøleren har et areal som er "tilstrekkelig" samt at man har kraftig nok pumpe.
 
Freddy skrev:
Her er straineren demontert. Slangeklemmen er ikke med på bildet.

Flensene i hver ende er 1.5" triclamps. Mens den som holder delene sammen er en feitere triclamp.

Freddy

Flott oppsett og flotte bilder!
Er det 0,2mm eller 0,3mm filterpose du bruker i straineren?
Har du sett noe problemer med at straineren med filterpose stopper opp eller reduserer flowen i vesentlig grad?
 
Tilbake
Topp