Frysegjæringsskap

Prøver å finne bruksanvisninga til det kjøleskapet. Det går ikke så bra. Men jeg fant prisen. Glad det ikke var meg som betalte € 2100 for det. Bygd i 2015, så de fikk ikke så mye moro av det heller. Håper jeg kan gi det et langt og godt liv med masse bra øl i seg.
 
Da tror jeg jeg har lurt kjøleskapet til å tro det feilmåler grovt, og at det egentlig er mye varmere enn det tror, og jeg tror stc'en kjører et program der det holder 18 C i et par uker, øker til 23 og holder det der et par dager, dumper temperaturen til 0 og holder det der i to uker før det på nytt øker til 23 og holder det der for flasking. Tror jeg.
 
Er det nødvendig å øke temperaturen før flasking, kan ikke den stigningen like godt skje i flaskene?
 
Vet et ikke, men flasker alltid umiddelbart etter cc.
Hvis temperaturen stiger i gjæringskaret så vil co2 gi omrøring og gjær kommer opp.
Litt ot i tråden da.
Erikraude, vurderte du aldri å ta av fryseskapdøra og sette den i i et isolert påbygg ut fra skapet?
Da kunne du fått de målene i skapet som passet deg.
 
Er det nødvendig å øke temperaturen før flasking, kan ikke den stigningen like godt skje i flaskene?

Ut fra et oksideringsstandpunkt så tror jeg at det har en del å si. Det er mer en teori enn noe jeg har forsket på selv siden ingen av ølstilene jeg flasker skal ha CC.
 
Er det nødvendig å øke temperaturen før flasking, kan ikke den stigningen like godt skje i flaskene?
Tanken er, som @Miguel sier (det var han som satte meg på det), at gjæra ikke akkurat hiver seg rundt og kommer i arbeid når den møter øl på frysepunktet. Fikk ganske kjip oksidering på en bitter nylig, og jeg tenker det kunne vært bedre om gjæra heiv seg rundt og spiste opp oksygenet som kom til under flasking istedenfor å sløve rundt og vente på å komme seg etter kuldesjokket.
Erikraude, vurderte du aldri å ta av fryseskapdøra og sette den i i et isolert påbygg ut fra skapet?
Da kunne du fått de målene i skapet som passet deg.
Her forstår jeg ikke hva du mener. Tenkte du på det fryseskapet med kjøling i hyllene? Virker som veldig mye jobb for liten nytte, isåfall?
 
Ja, det var det jeg tenkte på.
Hvor mye nytte er har jo med behovet til den enkelte. Lager man "påbygget" stort nok kan det bli plass til mange bøtter.
 
Jo mindre skap jo bedre. Med en gang man får mer enn ett kar kommer problemet med ulik temperatur.
 
Jo mindre skap jo bedre. Med en gang man får mer enn ett kar kommer problemet med ulik temperatur.
Blir spennende å få et par fat inni skapet og se åssen det blir. Får brygga en batch imorra, men tror ikke jeg rekker neste før tirsdag. Virker lovende så langt. Litt mye fluktuasjon på lufttemperatur, men det tror jeg jevner seg fint ut i fatet. Ovnen blir ikke mer enn lunka sånn det er nå, ihvertfall.
 
Nå hadde ikke stc'en sparka inn, så det øverste fatet (det jeg styrer etter) hadde nådd 19,1 grad. Ikke at det er noen krise, men jeg liker ikke at ikke stc'en gjør jobben sin. Skrudde av ramping, stilte ned cool delay (fra fire til to minutter), hysterese til 0,1 grad og lasta inn programmet på nytt, nå med litt nedjustert tid på første steg. Da sparka kjølinga igang med en gang. Kjøleskapet er jo relativt effektivt, så temperaturen kom raskt ned på 18 der jeg vil ha den, men den nederste blei selvsagt litt kaldere enn jeg ønsker, siden den endelig hadde kommi seg opp på 18 da jeg måtte senke temperaturen. Er dette kjent oppførsel fra stc1000+?
 
Sist redigert:
Hysterese på min stc 1000+ er grader, står den på 2 og sp er 18°c, stiger det til 20°c før kjøling slår seg på, deretter av igjen ved nådd sp. Cd ( cool delay) kan også virke inn, ventetind før kompressor får starte opp igjen etter stopp.
 
Hysterese på min stc 1000+ er grader, står den på 2 og sp er 18°c, stiger det til 20°c før kjøling slår seg på, deretter av igjen ved nådd sp. Cd ( cool delay) kan også virke inn, ventetind før kompressor får starte opp igjen etter stopp.
Sorry, du har selvfølgelig rett. Stilte ned cool delay fra to til fire minutter og hysterese fra 0,3 til 0,1 grad. Retter innlegget over.
 
Nå ligger temperaturen på de to fata innenfor 0,1 grad av hverandre. Det kan jeg leve med. :) Måtte riktignok låne det sist ankomne dunjakka mi mitt for å få den til å ta igjen det første, men nå ser det ut som de holder bra følge med hverandre. Eller, måtte og måtte. Jeg gikk lei av å se noen graders avvik. :p
 
Ser at jeg sliter med å holde kontroll på temperaturen i begge fatene. Anus Horribilis holder 18 grader, og det virker som stc'en har kontroll på denne, men bitteren virker å produsere mer varme, og er nå oppe i 20. Det er iogforseg veldig fint, for jeg ville helst ha litt høyere temperatur på 1318 enn 028, men jeg liker ikke helt å ikke ha kontroll på det. Hvis den ikke stiger noe høyere er det bra, da, så får jeg bare prøve å ta med meg de erfaringene over i neste runde.
 
Tilbake
Topp