Fryser vs. kjøleskap

Jeg må ha mulighet for å kunne gjære ved spesifikke temperaturer. Jeg har en veldig ny fryser stående som jeg kan montere en ekstern termostat på for å holde ønsket temperatur, men er det bedre å bruke kjøleskap til dette formålet? Vil det slite ut kompressoren i fryseren?
 
Vi har en fryser til formålet, og den er nå tre år gammel.  Brukes riktignok kun om sommerene, men likevel....  Det viktigste tror jeg er at du ikke slår av og på så altfor ofte, men har et relativt stort intervall mellom høyeste (slå på) og laveste (slå av) temperatur.  1 - 2 grader tror jeg er et minimum.  Da vil det være en stor fordel om du har føleren i væske, og ikke i luft.  Sett en krukke med vann i boksen, og sett føleren i den, evt tape den fast til veggen på gjæringskaret og legg noe isolerende utenpå.
 
Jeg skal se meg litt rundt om det er noen som har et kjøleskap til overs, så får jeg heller bruke fryseren om det trengs. Forresten utrolig god idé å sette føleren i en krukke vann!
 
Uten å ha testet må en vel kunne anta at en liten beholder med vann vs et stort gjæringskar vil den termiske massen være så forskjellig at temperaturen i vannbeholder vil synke/øke langt raskere enn i gjæringskaret.
Dermed burde en kunne ha greie intervaller for av/på uten at temperaturen på selve vørteren svinger noen særlig. Skulle vært morsomt om noen med riktig utstyr kunne testet dette. Med riktig utstyr mener jeg om noen har et par prober som er koblet slik at en kan få en grafisk avlesning av temperatur over tid. Da kunne en jo bare hatt i et lite kar med vann og et stort gjæringskar med vann og testet dette.
Feks sett at målet er å stabil temp innenfor +/- 1 °C på gjæringskaret hvor store intervaller kan man ha på enheten som styrer påkobling/frakobling av kompressoren.
Mulig forresten dette blir feil om en måler med vann, da gjæringen nødvendigvis vil produsere varme i gjæringskaret. Er det noen som har testet noe slikt, eller som har erfaring eller kunnskap om temperaturkontroll?
 
Litt tanker omkring frys og kjøl.
Under normal drift vil en fryser kjøre ganske mye og hardt i og med den fryser ned til -18, når du så har lagt inn nye varer som skal fryses inn vil den kjøre nærmest kontinuerlig i ca 1 til 3 døgn avhengig av mengden som skal fryses inn.
ombygget til gjæringskap vil tiden den kjører bli sterkt redusert grunnet den forholdsvis høye teperatur.
om man river ut termostaten og erstatter den med en st100 eller likn bør kompressorforsinkelsen være mer end 4 min grunnet trykket som står i kompressoren, dvs kompressoren ikke vil kunne starte innenfor 4 min etter siste stopp, da vil trykket være fallet forsvarlig så oppstart vil gå fint. forresten sitter der på selve kompressoren en termisk sikring der beskytter om kompressoren ikke starter som tilsiktet. denne kopler selv ut og inn igjen.
som gjæringskap vil den etter min oppfatning holde i flere år end som fryser.
har en del bekjente i kjølebransjen som jeg har diskutert dette med ved diverse anledninger og de deler alle denne oppfatning.
optimalt ville det være å kople 2 ST100 i serie på kjøle siden hvor den ene er festet på tanken og den andre måler lufttemperaturen i fryseren
sette de opp så den der måler lufttemperatur ikke starter kompressoren om luften er mer en for eksempel 3 til 4,5 grader under ønsket temperatur da vil du ha god mulighet for å utnytte den langsomme transistering fra luft til væske samt ikke kjøre for langt ned i temperatur end ønskelig.
samtidig vil det senke intervallet mellom hver kompressorstart
eks" ønsket gjæringstemeratur 6 grader"
ST100 måler på tank - setpunkt maks temp 6.5 grader
                                setpunkt min temp 5.5 grader
ST100 måler luft - setpunkt maks temp 6,5 grader
                          setpunkt min temp 2 grader
da vil du kjøle litt ekstra til temperaturen stabilisere seg og mindre når den har stabilisert seg.
dette opplegg kommer jeg selv til å bruke med tider og stunder.
 
Er denne en temp kontroller som er egnet for oppgaven til å styre en fryseboks? http://cgi.ebay.com/New-PID-Digital-Temperature-control-Controller-100-240V-/220773219907?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33671bfe43

Eller er denne bedre egnet til jobben? http://cgi.ebay.com/All-purpose-Temperature-Controller-STC-1000-Whit-sensor-/320628773067?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa6f6d0cb

Slik dollaren er nå kommer de under 200 kr. grensen og dermed slipper en MVA og fortollingsgebyr.

For å slippe å koble inne i fryseboksen sin orginale termotat er det en enkel løsning å bruke et relè mellom PID og strømmen til fryseboksen? Tenker da å koble relè mellom den ene lederen på ledningen som går mellom fryseboks og stikkontakten? Det samme kan vel muligens brukes på varmeelementer og for å sikre rett meske tempratur? Tenker jeg rett og hvis ikke ber jeg om at noen som kan dette skikkelig gir beskjed om at det er galt. Relè finnes her: http://cgi.ebay.com/SSR25A-SOLID-STATE-RELAY-PID-Temperature-Controller-/110678769178?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c4f7fe1a
 
Geir Ove skrev:
Er denne en temp kontroller som er egnet for oppgaven til å styre en fryseboks? http://cgi.ebay.com/New-PID-Digital-Temperature-control-Controller-100-240V-/220773219907?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33671bfe43

Eller er denne bedre egnet til jobben? http://cgi.ebay.com/All-purpose-Temperature-Controller-STC-1000-Whit-sensor-/320628773067?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa6f6d0cb

Slik dollaren er nå kommer de under 200 kr. grensen og dermed slipper en MVA og fortollingsgebyr.

For å slippe å koble inne i fryseboksen sin orginale termotat er det en enkel løsning å bruke et relè mellom PID og strømmen til fryseboksen? Tenker da å koble relè mellom den ene lederen på ledningen som går mellom fryseboks og stikkontakten? Det samme kan vel muligens brukes på varmeelementer og for å sikre rett meske temperatur? Tenker jeg rett og hvis ikke ber jeg om at noen som kan dette skikkelig gir beskjed om at det er galt. Relè finnes her: http://cgi.ebay.com/SSR25A-SOLID-STATE-RELAY-PID-Temperature-Controller-/110678769178?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c4f7fe1a

Styr unna PID for styring av kjøleskap/frys.
STC-1000 kan sikkert fungere, da trenger du heller ikke SSR ettersom STC-1000 har releutgang som tåler 10A 220V.
Måten du tenker å koble det på er nok i trå med slik de fleste hjemmebryggere gjør det og det vil fungere helt fint.

EDIT: er usikker om sensoren følger med, så kan være at den må kjøpes annet sted.
 
Aleksander87 skrev:
Vil det slite ut kompressoren i fryseren?

Jeg tror en fryseboks som er laget for å holde -20 er langt bedre isolert enn et kjøleskap. Derfor vil kompressoren i fryseboksen ha mindre påkjenning (gå kortere og sjeldnere) enn kompressoren i et kjøleskap når det reguleres til øltempraturer... Men begge deler funker.
Enig med Espen, styr unna PID til dette formålet.
 
Logaren skrev:
Hva med UT-200?

http://www.conrad.com/UNIVERSAL-THE...rad-int&pi=615910&ci=SHOP_AREA_37360_0812041
Denne burde vel fungere greit? Jeg har et nesten nytt kjøleskap i kjelleren som jeg kunne tenke å bruke til gjæring. Den høyeste temperaturen jeg klarer med den innebyggde termostaten er +8C. Det blir jo noe lavt. Er vel bare å kjøpe en UT-200 for å ordne dette?

Logaren skrev:
Hva med UT-200?

http://www.conrad.com/UNIVERSAL-THE...rad-int&pi=615910&ci=SHOP_AREA_37360_0812041
Denne burde vel fungere greit? Jeg har et nesten nytt kjøleskap i kjelleren som jeg kunne tenke å bruke til gjæring. Den høyeste temperaturen jeg klarer med den innebyggde termostaten er +8C. Det blir jo noe lavt. Er vel bare å kjøpe en UT-200 for å ordne dette?

Denne vil fungere, er en tilsvarende jeg bruker.
 
Geir Ove skrev:
Er denne en temp kontroller som er egnet for oppgaven til å styre en fryseboks? http://cgi.ebay.com/New-PID-Digital-Temperature-control-Controller-100-240V-/220773219907?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33671bfe43

Eller er denne bedre egnet til jobben? http://cgi.ebay.com/All-purpose-Temperature-Controller-STC-1000-Whit-sensor-/320628773067?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa6f6d0cb

Slik dollaren er nå kommer de under 200 kr. grensen og dermed slipper en MVA og fortollingsgebyr.

For å slippe å koble inne i fryseboksen sin orginale termotat er det en enkel løsning å bruke et relè mellom PID og strømmen til fryseboksen? Tenker da å koble relè mellom den ene lederen på ledningen som går mellom fryseboks og stikkontakten? Det samme kan vel muligens brukes på varmeelementer og for å sikre rett meske temperatur? Tenker jeg rett og hvis ikke ber jeg om at noen som kan dette skikkelig gir beskjed om at det er galt. Relè finnes her: http://cgi.ebay.com/SSR25A-SOLID-STATE-RELAY-PID-Temperature-Controller-/110678769178?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c4f7fe1a
STC-1000 er kjempefin til slikt formål, og sensoren følger med. vanntett sensor!
har brukt en slik en på kjøleskapet mitt i ca 1 år nå uten problemer.
 
Spennende tema, bare så synd at jeg er temmelig uinvidd i elektristiteten og elektronikkens verden. Resultatet er at jeg har ramla fullstendig av når det blir snakk om kompressorer, kobling til ditt og datt osv. Samtidig har også jeg behov for å kunne styre temperaturen i gjæring / ølproduksjon slik at jeg har behov for et enklere oppsett jeg kan mekke sjøl. Kan sikkert bygge et eget lite rom i ei bod til formålet, men har i utgangspunktet tenkt å kunne bruke et kjøleskap eller fryser, men da bare med egen varmekilde og styring gjennom f.eks. UT-200. Er dog svært usikker på om dette er ei funksjonell løysing eller om det er nødvendig å bruke kjøleskapets / fryserens egen "motor". Så om noen har erfaring å dele så hadde det vært helt suverent  :angel:
 
UT-200 er jo så enkel å bruke. Den kobles bare i veggkontakten og så kobles støpselet til fryseren i denne. Føleren isoleres mot det som skal kjøles, og du er i gang  :ilike:

Dersom du ønsker å varme kan dette ordnes med ei lampe inni fryseren. Denne kan eventuellt styres på samme måte av UT-200, eller bare være på hele tiden og la UT-200 styre fryseren. Dette siste dersom romtemperaturen ligger ca. i området du ønsker å gjære.

UT-200 er jo ganske dyr i forhold til de som selges på ebay, men de er en del enklere å komme i gang med, spesiellt dersom man ikke stoler på egene kunskaper innen elektro.
 
Beant skrev:
UT-200 er jo så enkel å bruke. Den kobles bare i veggkontakten og så kobles støpselet til fryseren i denne. Føleren isoleres mot det som skal kjøles, og du er i gang  :ilike:

Dersom du ønsker å varme kan dette ordnes med ei lampe inni fryseren. Denne kan eventuellt styres på samme måte av UT-200, eller bare være på hele tiden og la UT-200 styre fryseren. Dette siste dersom romtemperaturen ligger ca. i området du ønsker å gjære
.

Er ikke spesielt bra å utsette gjærende vørter for lys. Såvidt jeg har skjønt så fremmer lys danning av fusel og kan også ha andre uønskede effekter på smaken og kvaliteten på det ferdige brygget.
Skal en justere temperaturen oppover så har jeg sett flere her som bruker en billig frostvakt fra feks biltema e.l. Da unngår man å slippe til lys men kan også øke tempen om det er behov.
 
Enkel å kontrollere høres bra ut  :) Må vel da kunne akseptere noe høyere pris.
Frostvakt har jeg lest andre anbefale, så det funker vel flott.

Takk for innspill, karer.
 
Hvordan har folk løst kobling av frostvakt i sammenheng med UT 200 / STC 1000 o.l.? Må man koble ledninga fra denne inn i temperaturkontrolløren (heating-kobling)?
 
Ta en kikk her:
http://www.youtube.com/watch?v=z6PjiilVBXY

Jeg har bestil en stc-1000 jeg skal bruke på HLT-tanken min, men kjøper nok enda en jeg kan bruke på fryseren. Tanken min er da å koble støpsel i stc-1000 så jeg kan koble strømmen fra fryseren rett i denne, og helle la den originale termostaten stå i. Temperaturen vil uansett være så høy inni fryseren at med en gang den får strøm så vil kompressoren kjøre.
Mine kunnskaper innen elektro er begrenset, vil det være noe problem å gjøre det på denne måten? Uansett skal jeg få en elektrikerkompis med på dette når den tid kommer.

Forresten flott med slike diskusjoner. Mange bra tanker i luften!


Forresten: Vil en kompressor kunne variere ytelsen etter behov, eller vil den uansett gå for full styrke når det først slår seg på?
 
Tilbake
Topp