Fullers 1845 Can you brew it klone

Kanskje en idè hadde våre å dyrka opp gjæra ifrå ei flaske med 1845? :)
Fikk også veldig lyst å prøve oppskrifta du kom med !

Mulig det er en ide, men det ville være en overraskelse om Fullers bruker noe annet enn wlp002. Du kan lese her om hvordan de gjærer London Pride. En åpenbar forskjell er at 1845 er flaskemodnet, og akkurat hvordan de gjør det, aner jeg ikke. Du kan jo gjære ølet med 002 etter metoden i den artikkelen jeg lenket til, og så tilsette kräusen med gjær dyrket opp fra flaske. Da kan du antakelig ikke bomme.

Men det blir mye styr;).
 
Har denne på blokka selv, men med kun tre kraner på kegeratoren så spørs det om det blir en hard desember hvis jeg skal okkupere to av kranene med en juleøl på 9.5% og en 1845 på 6-7%. Legger min på is til over nyttår tror jeg

Jeg er nokså overbevist om at dette ølet skal flaskemodnes, så du trenger ikke bekymre deg om kegeratorkapasiteten:).
 
002 er vel fuller's-gjæra, sies det. Selv har jeg trua på at 013 skal gjøre en fin jobb.

Det trur jeg blir feil. 013 gjærer en del bedre ut enn 002 og 1318, og det blir et helt annet øl om du ikke får litt restsødme. Men ellers er jo det en suveren gjær - som sikkert lager et godt øl av denne oppskrifta, også. Men du kommer ikke så nær 1845 som mulig.
 
Det trur jeg blir feil. 013 gjærer en del bedre ut enn 002 og 1318, og det blir et helt annet øl om du ikke får litt restsødme. Men ellers er jo det en suveren gjær - som sikkert lager et godt øl av denne oppskrifta, også. Men du kommer ikke så nær 1845 som mulig.
Nei, det tror jeg nok kanskje du har rett i. Nærmest mulig blir nok ganske sikkert 002.
 
Hvis du går inn her, så står det at de har mer enn 20 stykker av den: https://oslo.bryggselv.no/råvarer/gjaer/fersk-gjær?Filter=ProdusentID¤1:produsentID¤1_9

Mye surr med hjemmesidene til Bryggselv. Men jeg stoler på den rubrikken der. De har alltid hatt den når jeg har gått etter den.

Ikke lett å skjønne seg på når lagerstatus er forskjellig på oversiktssiden og når du klikker deg inn på den enkelte varen. Men da har je et opplegg klart - ska kopiere oppskrifta di snart.
 
Ikke lett å skjønne seg på når lagerstatus er forskjellig på oversiktssiden og når du klikker deg inn på den enkelte varen. Men da har je et opplegg klart - ska kopiere oppskrifta di snart.

Så bra

Jeg må nok brygge en batch til, jeg også. Jeg kan dessuten godt tenke meg å lage en med både brett og lacto, også - noe jeg aldri har prøvd før. Jeg har en stor glassballong stående et eller annet sted her; der kunne den jo få hygge seg et år eller to. Det burde jo bli ganske autentisk? Den opprinnelige 1845'en - altså den fra 1845 - må jo ha vært et sånt øl.
 
Ble inspirert av Finns utgreing omring sin Fullers 1845, så her er min variant brygget i dag. Pimpet opp OG'en litt til 1.070 med litt Muscovado, gjæret med WLP002 for å få mer restsødme, satser på FG rundt 1.018-20, etter å ha mesket på 66-67C og 70C.

5,30 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)
0,80 kg Amber malt (43,3 EBC)
0,40 kg Carahell (Weyermann) (25,6 EBC)
0,20 kg Crystal Extra Dark - 120L (Crisp) (236,4 EBC)
0,06 kg Chocolate (BestMälz) (600,0 EBC)
0,20 kg Muscovado.

Begynner på 18C og lar den stige til 23C, tenker jeg...
Det blir ikke en old ale, men en British Strong Ale....om det er noe forskjell på disse? :)
 
Jeg har prøvd meg på gahrs old ale to ganger i fjor, og fikk fusel begge gangene, noe jeg antar er pga sukkeret. Har ikke prøvd siden. Helt normal gjæringstemp.
 
hvilken gjær og hvilket "normalt" forløp?

002. Opp til 22 grader, nå husker jeg ikke hva jeg startet på, men neppe over 18. Jeg mistenker at jeg har driti meg ut på noe dog, siden jeg antar at dette skal funke, men det gjorde det ikke. Husker ikke hvor mange grader pr time jeg økte med, er vel kanskje der failen ligger. Men har gjort lavere OG med den utes stress. Tipper det er høy OG og sukker. Man bør alltid vært litt ekstra forsiktig med høy OG uansett, og sikkert litt mer forsiktig når det er sukker i bildet i tillegg.
 
Ble inspirert av Finns utgreing omring sin Fullers 1845, så her er min variant brygget i dag. Pimpet opp OG'en litt til 1.070 med litt Muscovado, gjæret med WLP002 for å få mer restsødme, satser på FG rundt 1.018-20, etter å ha mesket på 66-67C og 70C.

5,30 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)
0,80 kg Amber malt (43,3 EBC)
0,40 kg Carahell (Weyermann) (25,6 EBC)
0,20 kg Crystal Extra Dark - 120L (Crisp) (236,4 EBC)
0,06 kg Chocolate (BestMälz) (600,0 EBC)
0,20 kg Muscovado.

Begynner på 18C og lar den stige til 23C, tenker jeg...
Det blir ikke en old ale, men en British Strong Ale....om det er noe forskjell på disse? :)

Så bra:). Jo flere, jo bedre.

Det blir vel en old ale, tror jeg - og strong ale oppfatter jeg som et overbegrep, som omfatter både old ale og barleywine. Jeg mener det er litt av en jungel av begreper om disse øltypene. Winter warmer er også en del av det bildet.

Når det gjelder gjær og restsødme, tror jeg 002 og 1318 er sammenlignbare. Det er de to jeg veit om som har litt lavere attenuasjon som kjennetegn.
 
002. Opp til 22 grader, nå husker jeg ikke hva jeg startet på, men neppe over 18. Jeg mistenker at jeg har driti meg ut på noe dog, siden jeg antar at dette skal funke, men det gjorde det ikke. Husker ikke hvor mange grader pr time jeg økte med, er vel kanskje der failen ligger. Men har gjort lavere OG med den utes stress. Tipper det er høy OG og sukker. Man bør alltid vært litt ekstra forsiktig med høy OG uansett, og sikkert litt mer forsiktig når det er sukker i bildet i tillegg.
Jer er litt nervøs mhp relativt høy OG og WLP002, drøyer litt med å starte temp økningen, tenker jeg drar den ganske raskt opp når jeg ser at high krausen begynner å avta.....
 
@Finn Berger, du koker i 60 minutter?

Edit: Er 15 EBC korrekt? Når jeg legger inn denne oppskriften i mitt BeerSmith-oppsett og med utgangspunkt i råvarer fra BryggSelv, får jeg EBC til å bli 45. Stemmer ikke denne malt gristen ganske bra med den du oppga (jeg har redusert MO-mengden bittelitt):
5,3 kg Maris Otter 5,5 EBC
0,9 kg Amber malt 125 EBC
0,5 kg Cara Hell 30 EBC
0,2 kg Dark crystal 275 EBC
0,1 kg Chocolate 1000 EBC
Til sammen gir dette hos meg 44,7 EBC ifølge BeerSmith.
 
Sist redigert:
@Finn Berger, du koker i 60 minutter?

Edit: Er 15 EBC korrekt? Når jeg legger inn denne oppskriften i mitt BeerSmith-oppsett og med utgangspunkt i råvarer fra BryggSelv, får jeg EBC til å bli 45. Stemmer ikke denne malt gristen ganske bra med den du oppga (jeg har redusert MO-mengden bittelitt):
5,3 kg Maris Otter 5,5 EBC
0,9 kg Amber malt 125 EBC
0,5 kg Cara Hell 30 EBC
0,2 kg Dark crystal 275 EBC
0,1 kg Chocolate 1000 EBC
Til sammen gir dette hos meg 44,7 EBC ifølge BeerSmith.

Oppskriften til Finn gir garantert mye er enn 15 EBC.
 
Målet mitt er å kopiere det ølet Finn serverte på Klubbmesterskapet, men tilpasse det til mitt oppsett. Hva tror dere om denne tilpasningen, @Finn og @Miguel ? Er spesielt usikker på hvilken EBC jeg skal sikte meg inn på og bidragene fra de mørkere maltsortene.

5,5 kg Maris Otter 5,5 EBC
0,7 kg Amber malt 125 EBC
0,5 kg Cara Hell 30 EBC
0,2 kg Dark crystal 275 EBC
0,05 kg Chocolate 1000 EBC
48 g Target @60
50 g EKG@WP
37 EBC, 51 IBU.
25 liter, 75% mash eff.
66 grader i 45 min, 72 grader 10 min + utmesk (la meg bevisst en grad lavere i hovedmeskesteg basert på tidligere erfaringer)
Wyeast 1318 (alternativt WLP002 om 1318 ikke er tilgjengelig)
Est. OG 1,065, est. FG 1,017. Est ABV 6.4.
 
Har forsøkt å tilpasse litt mer til mitt oppsett. Hva tror dere om denne tilpasningen av Finns 1845 til mitt oppsett, @Finn Berger og @Miguel ?
5,5 kg Maris Otter 5,5 EBC
0,7 kg Amber malt 125 EBC
0,5 kg Cara Hell 30 EBC
0,2 kg Dark crystal 275 EBC
0,05 kg Chocolate 1000 EBC
48 g Target @60
50 g EKG@WP
37 EBC, 51 IBU.
25 liter, 75% mash eff.
66 grader i 45 min, 72 grader 10 min + utmesk (la meg bevisst en grad lavere i hovedmeskesteg basert på tidligere erfaringer)
Wyeast 1318 (alternativt WLP002 om 1318 ikke er tilgjengelig)
Est. OG 1,065, est. FG 1,017. Est ABV 6.4.

Jeg har ingenting å komme med. Kan ikke huske å ha smakt ølet en gang.. Er den så hoppy at du kjører WP?
 
Jeg har ingenting å komme med. Kan ikke huske å ha smakt ølet en gang.. Er den så hoppy at du kjører WP?

Jeg har bare kopiert fra oppskriften Finn har utviklet gjennom flere forsøk, så jeg er naturligvis interessert i hans vurderinger av hvor nærme jeg vil komme med det jeg foreslår ovenfor.
 
Sist redigert:
Jeg har bare kopiert fra oppskriften Finn har utviklet gjennom flere forsøk, så jeg er naturligvis interessert i hans vurderinger av hvor nærme jeg vil komme med det jeg foreslår ovenfor.

Right. Spørs vel kanskje litt på om du fater eller flasker. Men, har som sagt ikke smakt ølet, men det er jo noe å ta hensyn til.
 
Tja, satser på at grunnoppskriften bør kunne være den samme og at eget utstyr og egne prosedyrer har mer å si enn om jeg tapper på flaske enn fat. Men når det er sagt, har jeg uansett tenkt å tappe denne batchen på flasker.
 
Tilbake
Topp