Fullers 1845 Can you brew it klone

Tja, satser på at grunnoppskriften bør kunne være den samme og at eget utstyr og egne prosedyrer har mer å si enn om jeg tapper på flaske enn fat. Men når det er sagt, har jeg uansett tenkt å tappe denne batchen på flasker.

Det har det så absolutt. Men fat/flasker går også under eget utstyr.
 
@Finn Berger, du koker i 60 minutter?

Edit: Er 15 EBC korrekt? Når jeg legger inn denne oppskriften i mitt BeerSmith-oppsett og med utgangspunkt i råvarer fra BryggSelv, får jeg EBC til å bli 45. Stemmer ikke denne malt gristen ganske bra med den du oppga (jeg har redusert MO-mengden bittelitt):
5,3 kg Maris Otter 5,5 EBC
0,9 kg Amber malt 125 EBC
0,5 kg Cara Hell 30 EBC
0,2 kg Dark crystal 275 EBC
0,1 kg Chocolate 1000 EBC
Til sammen gir dette hos meg 44,7 EBC ifølge BeerSmith.

Oppskrifta er den samme, ja - med 200 gr mindre MO.

Stygg bommert med EBC-verdien, som jeg har retta nå:). Det er selvfølgelig 15 SRM/30 EBC, beregnet med kalkulatoren til Brewersfriend, til et sluttvolum etter kok på 28 liter. Min blir like mørk som originalen, men med mer rødfarge enn den. Lagring kan endre det.

Nær det gjelder humlinga, får jeg samme opplevde bitterhet som i originalen. Mener det ikke blir noen veldig sterk humlekarakter.

Fant nettopp at Fuller lagrer i 3 måneder på flaske før de slipper ølet ut på markedet. Jeg tror nok mitt trenger mer tid.

Jeg koker i praksis antakelig i 70 minutter, for jeg skummer grundig før jeg har i humla.
 
I utgangspunktet er dette en for søt øl for meg, men den Finn serverte sist fredag på Klubbmesterskapet var fantastisk god.
Så dro han jo også i havn 2. Plass :)
 
I utgangspunktet er dette en for søt øl for meg, men den Finn serverte sist fredag på Klubbmesterskapet var fantastisk god.
Så dro han jo også i havn 2. Plass :)

Takk for det:).

Nå har jeg smakt min sammen med originalen, og de er faktisk veldig like når det gjelder grad av søthet. De er i det hele tatt klart i slekt, men min har ikke så mye av den intense lukta og smaken av syrlige mørke frukter som originalen har. Den har mer av kaffe/sjokolade/kjeks - altså de røstede tonene - mens de mørke fruktene spiller annenfiolin. Det er det jeg håper lagring skal gjøre noe med, så jeg kommer litt nærmere. Men å få til noe som kommer i nærheten av bredden og intensiteten - og rundheten - i 1845 kan vi bare drømme om. Noe av det morsomme med å parallellsmake eget og (virkelig godt) originalt øl, er at du får en veldig sterk opplevelse av hva perfeksjon er. Jeg er veldig fornøyd med min egen versjon, men originalen er rett og slett helt hinsides.

Forskjellen i smaker kan nok gjøre at Fuller's original kan virke søtere - eller henge igjen i hukommelsen som søtere.
 
For den som måtte sysle med tanken på å prøve denne oppskrifta:

Jeg har alltid brukt Thomas Fawcetts amber malt, som har en EBC-verdi på 125, siden det er den de har hatt på Bryggselv. Men nå er jeg tom, og skulle sjekke på StrømmenHjemmebrygg. De har Simpson's, og den har 62 EBC, altså bare halvparten. Og det er nok Simpson's som brukes av Fuller's, det framgår jo av den oppskrifta som Hieronymus fikk av Keeling.

Dette forklarer hvorfor jeg måtte gå såpass mye ned i mengden amber. Jeg endte vel på 900 gram til et 25-liters brygg, men med Simpson's går jeg opp til 1,3 kg igjen.
 
Amber malt er signaturmaltet i 1845, og i følge denne artikkelen er det Simpson's som ser ut til å være typisk for denne malttypen, ikke Thomas Fawcett's: The Oxford Companion to Beer Definition of amber malt

Dette visste jeg ikke, og det er jo ille med tanke på brygging av oppskrifter som inneholder amber malt, men som ikke spesifiserer fargeverdien. Jeg er spent på hvordan effekten av å bruke Simpson's i stedet for TF i 1845 vil bli.
 
Dette visste jeg ikke, og det er jo ille med tanke på brygging av oppskrifter som inneholder amber malt, men som ikke spesifiserer fargeverdien. Jeg er spent på hvordan effekten av å bruke Simpson's i stedet for TF i 1845 vil bli.

Har du gjort labarbeid her? :) Jeg skal brygge denne snart så den er klar til høsten. Har noe Crisp Amber, som jeg mener er mange hakk lysere enn Fawcett sin, men om Simpsons er det som skal til så skaffer jeg til veie det.
 
Har du gjort labarbeid her? :) Jeg skal brygge denne snart så den er klar til høsten. Har noe Crisp Amber, som jeg mener er mange hakk lysere enn Fawcett sin, men om Simpsons er det som skal til så skaffer jeg til veie det.

Crisp er i samme EBC-klasse som Simpsons, ja:). Det er TF som er avvikeren her. Jeg tror Fuller's faktisk bruker Simpsons, men hvor viktig det er, aner jeg ikke.

Jeg har skaffa meg Simpsons (fra Ila/Strømmen), men har ikke brukt det ennå. Jeg har et nytt forsøk med dette ølet på planen, men der er det mye for tida:).
 
Nå ble jeg litt interesert i denne. Er det US eller UK gallons i oppskriften i trådens første post. Mistenker US.
 
Jeg har nettopp brygget en old ale på en annen oppskrift - et litt sterkere øl enn 1845. Det tok fullstendig av under gjæringen (WLP013), og lå helt oppe på 23 grader under hovedgjæringen.

Jeg er usikker på hvordan det blir til slutt. Du kan kjenne alkoholen, men det er ikke overveldende, og det er ikke fusel. Men det som er interessant, er at jeg mener det har en fruktighet i aromaen som faktisk ligner litt på det du finner i 1845. Så vidt jeg veit, gjærer Fullers ikke spesielt høyt, og har et ganske sært gjæringsregime, så det jeg har gjort, ligner ikke på det i det hele tatt. Det er jo også en helt annen gjær jeg har brukt her.

I alle fall; neste forsøk på 1845 kommer til å bli med en ganske høy temperatur. Og med 1318 skulle det ikke være så farlig; den tåler visst høyere temperaturer ganske godt.
 
Tilbake
Topp