går det med 16kg malt i en Speidel 50, mon tro..?

Kaa Rudjord

Norbrygg-medlem
lyst til å prøve en imp brown ale i en Speidel 50 i morgen, blir vel rundt 16 kg malt, ser det ut som...
noen erfaringer med så stor mengde malt...?
kr
 
Kaa Rudjord skrev:
lyst til å prøve en imp brown ale i en Speidel 50 i morgen, blir vel rundt 16 kg malt, ser det ut som...
noen erfaringer med så stor mengde malt...?
kr

Tja, du får det kanskje nedi, men hvordan det går med effektiviteten og sirkulasjonen, er jeg ikke helt sikker på...
 
Kaa Rudjord skrev:
lyst til å prøve en imp brown ale i en Speidel 50 i morgen, blir vel rundt 16 kg malt, ser det ut som...
noen erfaringer med så stor mengde malt...?
kr

Klarte 7,5 på min 20 liter.
MEN da er det ikke bare å kjøre alt i med det samme.
Malten tar mindre plass etterhvert som den blir utvasket. Dermed kan du begynne med eksempelvis 11 kg. Meske en halvtimes tid og så tilføre resten av malten for så å meske videre. Mesketiden og temperaturer må selvsagt tilpasses. F.eks. ved 64 gr. til å begynne med for å få mest mulig gjærbart søtstoff og høyre etter tilføring av resten av malten for å få mest mulig smak.
 
I slike tilfeller ville jeg erstattet noe av pale malten med flytende maltekstrakt.
Kjør 12 kg malt i røret + 3 kg flytende ekstrakt.

Ikke hell ekstraktet rett oppi Speidelen. Ta ut noe vørter i en kjele og bland inn ekstraktet godt før du heller det tilbake i Speidelen.
Har en kompis som alltid brygger 60liters batcher med APA på denne måten, men du kan jo like godt gjøre det når du brygger Imperial-ettellerannet.

My 2-cents...
 
Kjør på, jeg tror du skal greie det.
Jeg bruker som regel 15 kg malt i min. Jeg kjører opp mesketiden til 80-90 minutter og oppnår rundt 80% utbytte.
For å få ned 16 kilo ville jeg fylt den opp med 14-15 kilo og startet meskingen, og etter 5 minutter mesking ville jeg pauset Speidelen og tilsatt resten. Da blir det nok plass. Men kjør mesketid på minst 80 min.
 
Hva med dobbeltmesk? mer arbeid, men det vil ikke bli såpass potte tett at kanalisering og dårligere effektivitet blir et tilfelle.
(Dog effektiviteten vil bli dårlig ved dobbeltmesk, men ser for meg at et staurfullt maltrør ikke gjør underverker heller)
 
Det blei skikkelig fullt .Jeg stoppa på 15,6kg.måtte virkelig mose til for å få på mutteren. får heller spe på med litt DME. Øl blir det læll :skitbra:
 
KristianAarstad skrev:
Det blei skikkelig fullt .Jeg stoppa på 15,6kg.måtte virkelig mose til for å få på mutteren. får heller spe på med litt DME. Øl blir det læll :skitbra:

Tror nok en dobbel mesk ville vært mer hensiktsmessig. Men ville vært interessant å fått vite malt sammensetning, antall liter du får i gjæringsbøtta og OG.
 
Knut1 skrev:
KristianAarstad skrev:
Det blei skikkelig fullt .Jeg stoppa på 15,6kg.måtte virkelig mose til for å få på mutteren. får heller spe på med litt DME. Øl blir det læll :skitbra:

Tror nok en dobbel mesk ville vært mer hensiktsmessig. Men ville vært interessant å fått vite malt sammensetning, antall liter du får i gjæringsbøtta og OG.

Tror jeg også. skulle bare prøve hvor mye som var mulig og hva jeg får ut av det.
 
da blei det 42 liter med OG 1.073 til gjæring. kunne vel fått ut en del mer men det var veldig mye grums i bånn. 14.35 med pale malt og 1,25 med caramalt. 1kg.muscovado-sukker. og de 800 g. som jeg ikke fikk plass til, erstattet jeg med 700g DME (det var det jeg hadde) beregnet og var på 1.081 så det blei ikke så værst.
 
Aleksander_B skrev:
(Dog effektiviteten vil bli dårlig ved dobbeltmesk, men ser for meg at et staurfullt maltrør ikke gjør underverker heller)

Dette testet jeg i dag, og fikk den samme effektiviteten som vanlig, ca 86%. Tidligere når jeg har mesket med lite malt i maltrørert, så har jeg havnet noe høyere.
Det vil jo vel i praksis si at man nok får noe lavere utbytte av mesk nummer 2, men når totalen blir omtrent som vanlig, så gjør jo ikke det noe.
Åkke som, dette var en grei løsning for å øke maksimal OG med Speidel. Blir forsøkt senere også!
 
Jeg har tenkt å dobbeltmeske for å få brygget med 18 kg. Meskeskjema sier 60 min 64 grader og 15 på 72. Har tenkt å skylle med 5 liter i første runde og så kjøle ned vørteren igjen for å meske nye 60 min på 64 og 15 på 72. Høres ikke dette ut som en plan?
 
Borgar skrev:
Jeg har tenkt å dobbeltmeske for å få brygget med 18 kg. Meskeskjema sier 60 min 64 grader og 15 på 72. Har tenkt å skylle med 5 liter i første runde og så kjøle ned vørteren igjen for å meske nye 60 min på 64 og 15 på 72. Høres ikke dette ut som en plan?

Jeg ville droppe steget på 72 ved første mesk -- jeg antar at det kommer til å bli uten virkning pga. aktiviteten av beta- og alfaamylase.

Betaamylase er enzymet som danner korte sukkerkjeder i et temperaturområde mellom 61-71 grader med et optimum på ca. 63/64 grader. Vørteren som dannes er godt gjærbar. Alfaamylase (64-74 grader, optimum ca. 79 grader) danner lengre sukkermolekyler som er ikke (godt) gjærbar.

Samtidig er det slik at betaamylase bryter ned sukkermolekylene som alfaamylase har dannet. Hvis du altså kjøler ned vørteren etter første mesk havner du i betaamylasens optimum (hvor enzymet er mest aktivt). Jeg vil antar at de lange sukkermolekylene, som ble dannet av alfaamylase under første mesk, nedbrytes til korte sukkermolekyler under andre mesk.

Jeg ville altså bare har et steg på 72 grader under andre mesk, eller alternativt enstegsmeske på 67/68 grader på første og andre mesk.
 
Klarte 7,5 på min 20 liter.
MEN da er det ikke bare å kjøre alt i med det samme.
Malten tar mindre plass etterhvert som den blir utvasket. Dermed kan du begynne med eksempelvis 11 kg. Meske en halvtimes tid og så tilføre resten av malten for så å meske videre. Mesketiden og temperaturer må selvsagt tilpasses. F.eks. ved 64 gr. til å begynne med for å få mest mulig gjærbart søtstoff og høyre etter tilføring av resten av malten for å få mest mulig smak.
Hvor mye hadde du oppi i første omgang?
Har et ølsett på 7kg som jeg vil bruke det korte maltrøret på. Men hører at det er noen som mener 6kg er for mye også.
 
@dodge Jeg har gjort 7 kilo. Med 7 kilo ventet jeg en times tid med å tilsette spesialmaltet og lot det så meske en time til eller så for så å kjøre vanlig utmesk. Husker ikke hva effektiviteten var, men jeg tror det var omtrent som det pleide å være.

Faktisk har jeg gjort 9 kilo også, men det var med en slags decoction (3kg umaltet hvete) på siden i en slags improvisert BIAB-sak. Skulle brygge 34l med lambic i en batch og det ser ut til å ha fungert bra.
 
Tilbake
Topp