Gjær til Brewferm Diabolo Ekstrakt-kit

Hei.

Med kun to brygg under beltet er jeg usikker på hvilken gjær jeg skal bruke til et Diabolo-kit jeg kjøpte hos bryggeland. Jeg skal sette to bokser som utgjør et totalt volum på 18 liter.
Dette er en ale som skal holde 8% ABV. Jeg planlegger i tillegg å bruke 1kg spraymalt. I kiten følger det med vanlig tørrgjær med instruksjon på rehydrering, men jeg har også en vial med WLP011 liggende. Hvilken vil dere anbefale meg å bruke? Etter et par raske søk på google fikk jeg inntrykk av at WLP011 var mer for nord-amerikans og engelsk stil.

Takk på forhånd,

Mvh
Thomas Minde
 
Dette skal vel bli et Belgisk øl? Står det hvilken gjær som følger med? Tror uansett ikke jeg ville brukt WLP011, men heller gått for WLP500/WLP550 hvis du skal bytte gjær.

Er også litt skeptisk til å tilsette 1kg DME til et ølsett som dette. Tror du kan ende opp med vel høy FG. Kanskje sukker er et alternativ, eventuelt ei blanding av sukker og DME?
 
Takker for svar. Da går jeg nok for den gjæren som fulgte med. Står ikke hvilken type gjær det er nei. Grunnen til at jeg planlegger å tilsette 1kg spraymalt er fordi det i utgangspunktet skal være 1kg sukker, men jeg ble anbefalt å bytte ut sukkeret med spraymalt istedet. Burde jeg heller gå for sukker altså?
 
Nei. Bytt ut alt eller i alle fall deler av sukkeret slik betjeningen i butikken sa. Ikke bruk tørrgjæren du har dersom du har mulighet til å kjøpe ny.  Den er gammel og sikkert for lite. Sjekk mrmalty.com for hbor mye fu trenger å kjøp en ny belgisk type med høy alkoholtoleranse.
 
Tilbake
Topp