Gjærbarhet til DME, karbonering

Vi skal til å karbonere stouten vår nå, skal bruke DME. Sist jeg flasket tok jeg i bruk BeerSmith sin anbefalte mengde for første gang, og den ølen ble overkarbonert. Da jeg så i tallene, så ser jeg ar de opererer med 65 % gjærbarhet på DME. Stemmer dette? Jeg har sett rundt på andre nettkalkulatorer, og der har jeg sett dem operere med både høyere og lavere (fra 75 - 50 %). Så jeg er litt i villrede om hvor mye jeg skal bruke for å få riktig CO2-mengde.
 
Hvorfor ikke bruke vanlig sukker?
Det gir et mer forutsigbart resultat, er billigere og man hverken ser eller smaker forskjell på øllet.
 
magne1972 skrev:
Hvorfor ikke bruke vanlig sukker?
Det gir et mer forutsigbart resultat, er billigere og man hverken ser eller smaker forskjell på øllet.

Vi gjorde et forsøk hvor vi karbonerte noen med DME og noen med sukker. Vi synes smaksforskjellen var overraskende stor. Men vi skal gjenta forsøket for å se om resultatene er replikerbare, eller om det var noen annet som spilte inn.

Men er det noen som har en formening om gjærbarheten? Rart at informasjonen på det skal variere så mye
 
Vi gjorde et forsøk hvor vi karbonerte noen med DME og noen med sukker. Vi synes smaksforskjellen var overraskende stor. Men vi skal gjenta forsøket for å se om resultatene er replikerbare, eller om det var noen annet som spilte inn.

Men er det noen som har en formening om gjærbarheten? Rart at informasjonen på det skal variere så mye

Hvordan gikk det med testingen?

Er det noen andre som har en formening om å bruke DME til karbonering?
Eller er ikke dette noe smart i det hele tatt?
 
Hvordan gikk det med testingen?

Er det noen andre som har en formening om å bruke DME til karbonering?
Eller er ikke dette noe smart i det hele tatt?

karbonerte min siste pils med ca 9,5gr DME/liter. Denne har stått lagret nå 10 dager, tok netopp en flaske, den var allerede ganske god.
JEG mener å mangle en liten usmak i den, som jeg finner i de som er karbonert md sukker.
Om dette er hele forklaringen på saken, det er jo ikke vitenskapelig bevisst, men som sagt mener jeg å ha erfart dette.
 
DME er jo tørket vørter, så at gjærbarheten varierer er ikke det minste rart. Det avhenger av hvordan vørteren er mesket.

Generelt sett vil oftest lys dme ha bedre utgjæring enn mørk, men ikke alltid...

Når det gjelder bruk av dme i stedet for sukker til karbonering er min erfaring at det ikke spiller noen rolle.
 
Ja, men det kommer vel kanskje også litt an på hvilket brygg man har?
Om det er lyst/mørkt, etc?
Hm, får prøve meg litt fram, tror jeg..
Takker.
 
Tilbake
Topp