Gjære over?

Sikkert tusen topics på dette fra før, men..

Hvilke gjærtyper er det fare for at gjærer over?

Satte en weiss med WLP300, dro bort dagen etter uten å sjekke på gjærdunken. Men iflg spor på karet var det næææære på :)

Satte en ipa med WLP051 nå, fare på ferde?
 
Har vel meir med sukker innhald i vørteren som er avgjørende . Har gjæra over med dei fleste typer gjær.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Min erfaring er at det har mye med trykk å gjøre. Har hatt et par batcher med Burton Ale gjær som har skummet over, men bare når lokket har blitt satt fast på gjæringsbøtta. Når lokket bare ligger løst skjer det ikke.

Defoamer hjelper også.
 
Wlp530 er en rakker! Med 23 liter i et 30-liters spann ble det mye søl i gjæringsskapet mitt. OG på 1.050. Ble meget godt, så oppvasken var verdt det  :)
 
Takker for svar.

Weissen var den første ølen jeg har satt med antydninger på skumming. Har laget vørter med OG på over ,070. Kanskje jeg bare skal la lokket ligge løst de første 3dg for sikkerhets skyld :)
 
WLP400 skummer veldig, tyter ut av gjæringslåsen på et 30 liters kar som er fylt opp til 22-23 liter.
Satte tidligere i år en imp Stout med OG 1.160. Den gjæret også veldig over selv om jeg kan hadde fylt 30 liters dunken med 16 liter vørter.
y8u6e2ug.jpg


Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
arefsahl skrev:
WLP400 skummer veldig, tyter ut av gjæringslåsen på et 30 liters kar som er fylt opp til 22-23 liter.
Satte tidligere i år en imp Stout med OG 1.160. Den gjæret også veldig over selv om jeg kan hadde fylt 30 liters dunken med 16 liter vørter.
y8u6e2ug.jpg


Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Eit tips bytt den glasshyllen , først som sist. For eit par tre måneder siden sprakk ei slik glasshylle med oss og 20 liter fremtidig øl for ut over gulvet. 

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Tilbake
Topp