Gjære på ny?

Hei!

Er ny i forum, men her ser det ut som om man får god hjelp.

Satte nytt brygg nå på Søndagen, men det ser ut til at gjæringen har stoppet opp.... Ingen "plopping" på flere minutter :( Dersom jeg tilsetter mer gjær nå i etterkant, kan jeg ødelegge hele brygget? Eller er dette måten og få prosessen igang på? Mistenker at temperaturen var for lav og at gjæringen har stoppet opp. Har Satt brygget på varmere sted nå (17-18 grader).
 
Hei Thomas, og velkommen til forumet!  :skaal2:

Her kan det være ulike grunner til at det har sluttet å ploppe. Vi kunne nok gjerne brukt litt flere opplysninger, men la meg prøve å skyte spurv med kanoner likevel :)

Hvis du kan se at det er et ordentlig lag med skum på ølet, så har gjæringen vært godt igang. Men hvis ikke så kan det ha vært for kaldt. 17-18 grader, til og med litt mer kan være greit. Prøv evt å riste lite grann, det kan hjelpe. Ellers så finnes det noe sånt som lokk som ikke tetter bra nok til at all CO2 skal ut gjennom gjærlåsen, noe som da gir litt feil indikasjon om gjæringsprosessen.

Ellers så får du gjerne fortelle om du har målt OG, og hva slags brygg med hva slags gjær det er. Du kan forresten tilsette mer gjær, gjerne av samme type, spesielt dersom du tviler om originalgjæren var fersk nok.  :brygging:

Dersom du også har meldt deg inn som medlem i Norbrygg så vil du få adgang til en artikkel som nettopp belyser dette med ufullstendig utgjæring. Hvis du faktisk har meldt deg inn nylig, vent så noen få dager inntil jeg er kommet ajour med tildeling av medlemsstatus til profilen din. Det er litt travle perioder med eksamener for tiden  ;)
 
Du skal heller ikke se bort fra at det ikke er noe galt fatt i det hele tatt. Det er helt normalt at hovedgjæringen i et øl bare tar et par dager. Så følger noen dager med redusert aktivitet, hvor gjæren fordøyer de siste restene av gjærbart sukker og bryter ned/gjenopptar en del stoffer i ølet.
 
Edvard, hvilken artikkel var det du viste til om ufullstendig utgjæring? Jeg har selv hatt litt problemer med dette i det siste, og ender stadig vekk opp med FG på rundt 1018 (riktig nok hvor utgangspunktet var OG rundt 1070), der jeg tidligere pleide å ende opp med 1012-1015. Det kan skyldes at jeg har fått nytt termometer slik at jeg i realiteten mesker på en høyere temperatur enn før (det gamle viste et par grader for mye, så jeg mesket på 65 grader i stedet for 67). Eller kanskje for dårlig lufting av vørteren før gjæring.
 
Jeg tenkte på [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=704.0]denne artikkelen[/iurl]. Og Gahr har selvf. helt rett når han sier at det godt kan være slik at ingenting er galt. Men som sagt, vi trenger vite mer om brygget da ;).
 
Tore B. skrev:
Det kan skyldes at jeg har fått nytt termometer slik at jeg i realiteten mesker på en høyere temperatur enn før (det gamle viste et par grader for mye, så jeg mesket på 65 grader i stedet for 67).

Jeg ville absolutt sjekket termometeret før jeg begynte å lete andre steder. Jeg hadde samme problemet for noen år siden. Etter å ha kalibrert termometeret løste ting seg umiddelbart!
 
Takker for tilbakemeldinger!

Tilførte en liten "skvett" med gjær i går, flyttet dunken til en litt varmere plass. Voila, prosessen er igang igjen.

Det gjæret godt det første døgnet etter bryggingen, fikk skum over natta, boblet og koste seg. Etter 2 døgn var det tilsynelatende stopp.
Regner med at årsaken var litt for lav temp (ca 13-14C).

Brygget er basert på følgende:
Pilsner malt 3
Pale malt 7
Cara Pils 37

Humle: Hallertauer Mitterfruhau
Gjær:  Saflager S-23

Målte OG på 1054 før gjæring.
 
SafLager ja?! Det er en lagergjær og må stå ved 8-14 gr. og ikke varmere, for da får du ikke særlig godt øl... Nå skjønner du hvorfor jeg ba om mer opplysninger ;)

Jeg ville satt ølet fort på et kjøligere sted igjen og håpt på at det mer eller mindre ordner seg likevel. Brygg nummer X er det?
 
Hopsan, heisan.... Kunnskap hva er det? :biersmile:
Flyttet tilbake til kjelleren....
Ca hvor lang gjæretid skal jeg regne med på denne gjæren. Det er 13-14grader i rommet.

Dette er brygg nr 3/4 - Vi er 2 stk som brygger i lag, etpar felles, etpar egne.

Takker.
 
Gahr skrev:
Tore B. skrev:
Det kan skyldes at jeg har fått nytt termometer slik at jeg i realiteten mesker på en høyere temperatur enn før (det gamle viste et par grader for mye, så jeg mesket på 65 grader i stedet for 67).

Jeg ville absolutt sjekket termometeret før jeg begynte å lete andre steder. Jeg hadde samme problemet for noen år siden. Etter å ha kalibrert termometeret løste ting seg umiddelbart!

Det var nettopp det jeg gjorde etter å ha fått kjøpt meg digitalt termometer fra Tyskland (glemmer navnet i farten - stort postordrefirma for elektronikk). Isbiter i vann, begge termometerne oppi en 20 minutters tid. Det gamle fra Clas Ohlson viste +2 grader, det nye viste -1,7! Ganske stort sprik, med andre ord. Det nye kunne imidlertid justeres, så nå viser det 0C i isvann. Likevel lurer jeg på om jeg likevel skal senke mesketemperaturen min til 66 grader neste gang for å få bedre utgjæring og litt mindre sødme.
 
Tilbake
Topp