Gjærforskjell

Heisann, har et lite spørsmål til dere. På lørdag og søndag som var nå, så brygget jeg to ganske like øl med en ganske viktig forskjell. Satte en punked ipa (heter punked, ikk punk som alle kjenner til)
brygget på lørdag ble pitcha med wlp007- English dry ale ale. direkte pitcha
brygget på søndag ble ptcha med Safale S-04: English dry ale. Direkte pitcha.

Tørrgjæren stormgjæra på mandagen og er allerede nede i 1020, startet på 1060.
Ferskgjæren startet å få litt fart i seg idag på tirsdag, mye skum på toppen så tror sånn ca 1040++. samme OG

Noen andre som har samme erfaring med tørrgjør vs ferskgjær?
 
safale s-04 står på pakka at det kan gå direkte oppi, tenkte fuck it, la oss prøve. ikke noe starter, da dette må være det mest spontane brygget jeg noensinne har gjort. ja, derfor jeg valgte 2 forskjellige gjærtyper på 2 like brygg. veldig spent på forskjellen, har også en til forskjell. ene tørrhumla med Nelson S, Ahtanum og Simcoe. Og den andre Nelson S, Simcoe og Chinook.
 
Tviler på at du har pitcha samme antall gjærceller. En pakke fersk gjør (dato ukjent?) vs en pakke tørrgjær...
 
2 pakker fersk gjær, kastet posen, ukjent, men så på den før den ble åpna. den var godt innafor husker jeg. og 2 poser tørrgjær.
 
Jeg ville tørrhumlet med samme humle for å få no ut av eksperimentet
Det ganske stor forskjell på Ahtanum og Chinook
 
fult klar over forskjellen. men har 27g chinook igjen og ikke noe Athanum. Oppskriften fordelte ikke akkurat Athanumen opp i nøyaktig 100g, hva ville du anbefalt? droppet Chinooken eller Athanum? er det mulig å få tak i kun 20 gram Athtanum på 4 dager?
 
ja, jeg leste meg opp på forskjellen på Athanum og Chinook, er forsatt noe nervøs over det du sier
Men siden humle selges i 100g porsjoner der jeg kjøpte det, så innså jeg feilen min for sent. jeg sitter nå med 27g ekstra Chinook og 0g med Athanum.
Så hva ville du anbefalt at jeg gjør, droppe Athanum i tørrhumlingen. Dele Chinooken i 2 deler og bruke det i begge.
Eller er det mulig å få tak i 20 gram med Athanum til tørrhunligen på 3-4 dager? MIne nærmeste lokale butikker selger kun 100g porsjoner.

Takk for svar hittil
 
Hva har du allerede tilsatt av humle?

Forstår dog ikke hvorfor du ikke kan kjøpe en ny pakke og fryse ned resten


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ja, selvfølgelig. kunne gjort det. hva er det folk pleier å lagre det i når man ikke har vakumpakker? bare vanlig zipposer?

20g Chinook————————————- 60 min kok
15g Ahtanum———————————– 30 min kok
15g Chinook————————————- 30 min kok
15g Ahtanum———————————– 15 min kok
15g Nelson S. ———————————– 15 min kok
15g Simcoe————————————— 15 min kok
15g Ahtanum———————————– 1 min kok
15g Nelson S. ———————————– 1 min kok
15g Simcoe————————————— 1 min kok
 
Jeg ville bare tørrhumlet med Chinook, men det er smak og behag

Tett strikk rundt og zip-pose ja


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ville også gått for bare chinook. Men 13,5 gram er ikke akkurat ipa-territorium. Kjøp en pakke til og fordel likt på begge :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
To poser tørrgjær vs et rør med fersk gjær du ikke lagde starter på?

Sent fra min K10000 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp