Gjæring ikke i gang etter to døgn. Tips?

Hei!

Har mesket 100 liter pilsvørter, kjølte til ca 12 grader pitchet inn gjær og satte i kjøleskap med temp.kontroll på 10 grader. Hadde nesten 100 ml produsert Saflager 34/70 i hvert av de fire gjæringskarene (produsert gjennom gjentatte 3-liters gjærstartere). Brukte kjølespiralen til å plaske ned og opp under kjøling slik at det skummet masse (oksygenere), samt ristet 2 omganger i ca 30 sek etter tapping av vørter før jeg pitchet gjær. Satte det i kjøleskap og etter 5 timper brukte jeg malingsvisp og kjørte den i ca ett minutt i hvert av karene.

Nå, etter to døgn, er det null liv i de fire bøttene. Ikke tegn til gjæring. Skulle jeg ha pitchet på høyere temperatur? Skal jeg vispe forsiktig i bunn av karene og få gjæren spredd ut i vørteren? Gjæren er ca en uke gammel.

Noen tips?

På bryggselv står det at den kan pitches på 23ish grader. Synes også den virket treg men det tok seg opp litt dag 3-4. Pitchet på under 20 grader selv men 3 uker senere kunne den flaskes og brorparten gikk i frua..

@akkamannen, spør om dette hvis du ikke ser livstegn etter tre døgn.
Tenker den har begynnt å jobbe da.
Har laget endel lagere med 34/70 og som regel kjølt ned til 8C.
Litt treg å komme i gang har de kanskje vært.
Men da ølet er blitt ok så bekymrer jeg meg ikke mer om det går litt lang tid før jeg ser aktivitet.

Hva mener du med ingen tegn til gjæring? Fravær av plopping er ikke en god indikator på at gjæringen er i gang. Sjekk heller etter skum på det gjærende ølet.

Hei og takk for svar. Plopping (så videt det var) etter 2,5 døgn, dog går det i sneglefart fremdeles her etter nå 4 døgn. Men dette er kanskje normalt?
Mats: Helt siden jeg pitchet gjæren har det ligget skum på toppen. Ved ca 2,5 døgn endret dog skummet karakter (dvs, tegn til liv). Har 4 kar til gjæring, så skal litt til at alle 4 lakk ut CO2... Er det andre grunnet til at plopping ikke er en god indikator på gjæring?

Hadde 50l lager med 34/70 for endel mnd siden, vannet i gjærlåsen flyttet omtrent ikke på seg de 4ukene det stod på gjæring.. å min koniske tank er tett! Tror dette er ganske normalt for 34/70.. jobber stille men godt

Hei og takk for svar. Plopping (så videt det var) etter 2,5 døgn, dog går det i sneglefart fremdeles her etter nå 4 døgn. Men dette er kanskje normalt?
Mats: Helt siden jeg pitchet gjæren har det ligget skum på toppen. Ved ca 2,5 døgn endret dog skummet karakter (dvs, tegn til liv). Har 4 kar til gjæring, så skal litt til at alle 4 lakk ut CO2... Er det andre grunnet til at plopping ikke er en god indikator på gjæring?

Ta det stadig vekk med ro. Det høres ut som de gjæringene jeg har hatt. Denne gjæren har oppført seg veldig rolig på 9 og 10 grader for meg. Rolig, men jevn og stødig, plopping i gjærlåsen, aldri noen temperamentsfulle utbrudd.

"Sneglefart" er jo et litt relativt begrep. Hvis det er snakk om 3-4 plopp i minuttet nå, så ville jeg kanskje begynt å bli bekymret, i alle fall om den ikke viser tegn til å øke takten. Som du sier, fire dunker er ikke utette, så i dette tilfellet er nok ploppinga en god indikator på hva som foregår.

Sist redigert:

Sakte gjæring som du har vil da gjerne lekke ut i lokket og ikke gjennom gjærlåsen, det er mer normalt enn at fire fat skulle være helt tette.
Et tips jeg har siden lekke fat var regelen er og ha så lite vann i gjærlåsen at det bare akkurat blir en sammenhengende vann i bunnen av gjærlåsen. Så mye som 2-3 cm vannsøyle kan være nok til at det lekker gjennom lokket.
Stormgjæring vil da produsere mye co2 pr. tid og det vil da komme ut gjennom gjærlåsen slik at det ser ut som at fatet er tett, men det er da dessverre bare en illusjon.

Har plopp av typen plopp-plopp-plopp-plopp ca 2-3 ganger i minuttet siste to døgn. Altså ca 20-25 sek mellom disse kvadruple ploppene (kraftige plopp med flott potens).. Tenker bare å la dette fortsette i ett par uker. Kommer til å kjøre opp temp ca 1 grad hver dag i 10 dager etter de to ukene med 10 graders gjæring. Er det et greit oppsett eller bør jeg gjøre noe alternativt?

Tusen hjertelig takk for svar Botnen, Oddvar og Finn :)

Videre coldcrushe og tappe. Er pils ekstra utsatt for oksidasjon, eller kan jeg stikke om og tilsette sukker uten fare for oksidasjon?

Var ute og tømte litt ut av gjærlåsene på alle 4 og det er nå ca 3-4 plopp i slengen omtrent hvert 15. sekund. Høres greit ut?

Det høres greit ut, det der. Men jeg ville tatt en prøve for å sjekke SG. (Også får du smakt på brygget, også;).)

Det er vel ikke mulig å stikke om uten å få blandet inn noe oksygen med mindre du kan rigge et helt tett system. Har du mulighet til å fylle den bøøtta du stikker om til, med CO2, hjelper det jo. Pils er vel mer utsatt for oksydasjonens virkninger siden det er et øl som skal lagres en tid før du drikker det, og dessuten er det ikke noe i pilsen som kan kamuflere usmaker. Alt gæ'ernt du gjør, vil du kunne kjenne.

Hvor ofte det plopper avhenger jo både av hvor mye væske du har i gjærlåsen, og av typen gjærlås - kulete eller straight. Jeg mener at de straighte lettere gir deg mange små plopp. Den lageren på trøndergjær som jeg har stående i kjelleren nå, har en sånn, og den plopper i vei med få sekunders mellomrom - men det kan nesten ikke høres. De kulete, derimot, buldrer jo skikkelig. Jeg har to saisondunker stående bak meg nå, som aldri blir helt ferdige. Plutselig kommer det små utbrudd så jeg nesten skvetter:).

Hvor mye lekkasje du får - eller hvor lett/ofte du får det - avhenger litt av typen dunk, er min erfaring. Bryggselvbøttene er skrale greier. Jeg har nå bare europrisbøtter, og de tror jeg faktisk er tette, så lenge jeg ikke har skadet dem. Når det kan bygge seg opp nok trykk til å få til et plopp hvert annet minutt når det så å si ikke lenger er aktivitet igjen i dunken, kan det ikke være store lekkasjen, i alle fall. (Jeg snakker ikke om "tett" i absolutt, 100% forstand, men "for alle praktiske formål".)

Gummipakningen rundt gjærlåsen blir tvilsom med alderen, men du kan jo sjekke ved å sprute godt med starsan rundt den. Lekker det der, burde du se bobler. Lokkene kan lett få skader når vi tar dem av; det er vanskelig å gjøre det veldig skånsomt. Men ofte kan du se at lokket har fått en slik skade.

Når alle de fire bøttene oppfører seg likt, kan du rolig gå ut fra at de er tette nok. Hvis de hadde lekkasjer, ville det vært noe av et under om de alle hadde like stor lekkasje.

Høres bra ut, har riktignok bare en gangs erfaring med denne gjæren men høres likt ut med sånn som min oppførte seg. Ganske døsig gjærtype disse lagergreiene

Vet ikke om pilsen er så mye mer utsatt enn andre.
Smaksløkene mine er nok ikke på topp men i helga var det to pilsflasker på bordet.
En ett år gammel og en to år.
Veldig lite forskjell på de men ville holde en knapp på den som var to år.
Kunne ikke kjene usmak i noen av de.

Vet ikke om pilsen er så mye mer utsatt enn andre.
Smaksløkene mine er nok ikke på topp men i helga var det to pilsflasker på bordet.
En ett år gammel og en to år.
Veldig lite forskjell på de men ville holde en knapp på den som var to år.
Kunne ikke kjene usmak i noen av de.

Hvis det var hjemmebrygget ditt, betyr vel det at du har gode rutiner:). Og det er jo godt å høre at oksydasjonsspøkelset ikke materialisere seg.

Jeg har ikke erfaring med langtidslagret hjemmebrygget pils. Den jeg brygget i januar for å ha i sommer, er det snart slutt på:p. Så det er jo teori, det jeg kommer med. Men at noe blir sagt av en papegøye, gjør det jo ikke galt;). Og at pils er den øltypen du sannsynligvis lettest smaker eventuelle usmaker i, står jeg ved. Men den blir selvfølgelig ikke lettere oksydert enn andre øltyper (tror jeg).

Takker for svar!

Brix har gått fra ca 12 til ca 7,5. Dvs fra ca 1048 til 1030. Betyr vel at jeg er omtrent halvveis. Begynne å øke temperatur i morgen allerede, eller er det like greit å la den putre og gjære seg ut på 10 grader i en uke eller to til? Kl 01.00 i natt som kommer, er det 6 dager siden pitch.

PS: Har god tid :)

Startet med å gå opp på temperatur for 6 dager siden. 1 grad pr dag. Tenkte å gå opp til 18 grader, holde den der i 2 døgn, for så CC og tappe på fat. Hadde en måling av SG med refraktometer som målte ca 6 (smakte forresten nydelig (da til pils å være). Etter det jeg nå har fått med meg, viser brewersfriend at SG er på 1011, mens Northern Brewer viser 1007. Skal etter beregningene ende på 1009. Kan jeg regne med ytterligere nedgang av gravity, eller FG mest sannsynlig nådd nå etter ca 2 uker? Høres planen ok ut? Hvor mye sukker pr liter på pils for karbonering (eller kan sukker sette bismak og at det er bedre å tvangskarbonere)?

Tilbake
Topp