Gjæring og karbonisering

sturehavn

Norbrygg-medlem
Er helt fersking på dette med ølbrygging.  Jeg sitter nå å planlegger mitt første brygg og har lest en masse bøker og diskusjonstråder for å få litt kunnskap i bunn. :)
Begynner å få god kontroll på teorien bak mesking og koking og det der, men har noen spørsmål når man kommer til lagringen og gjæringen.
Planlegger å begynne med en lager øl, og så heller sette en ale eller noe annet overgjæret i ventetiden.

Det jeg tenkte å gjøre var å primærgjære lageren i et 30 liters gjæringskar i et par uker ved 10C, stikke det om på f. eks. 10 liters plastdunker med kork på (uten gjærlås) og la det stå i ca. en mnd på rundt 4C og så tappe det over på flasker og la det stå lagret ytterligere en mnd tid ved 0-4C.  Er dette en grei måte å gjøre det på? Ønsker at det skal bli minst mulig gjær og "grums" i flaskene og å få så klart øl som mulig.

Og når det gjelder å få kullsyre i ølet lurer jeg på om jeg skal bruke sukker eller ikke? Vil bruk av sukker gi en søtere smak på ølet eller blir dette bare til kullsyre? Har sett at mange benytter sukker, mens andre sier at å bruke sukker er "juks" og at ølet skal få naturlig kullsyre kun med søtstoffene som finnes i vørteren.  Hva er forskjellen på med og uten og hva anbefales?

Som sagt er jeg helt ny og skal starte mitt første brygg, noe jeg gleder meg enormt til.  Så jeg vil gjerne ha tips fra dere erfarne ølbryggere om hvordan dere ville gjort dette, for det er mulig jeg er helt på vidda! :)
 
sturehavn skrev:
Planlegger å begynne med en lager øl, og så heller sette en ale eller noe annet overgjæret i ventetiden.

Normalt er det en god ide å begynne med en ale. Det stiller litt mindre krav til stålkontroll på gjæringstemperaturen og vil normalt ha litt mer smak for å kunne "tilgi" småfeil.


Og når det gjelder å få kullsyre i ølet lurer jeg på om jeg skal bruke sukker eller ikke? Vil bruk av sukker gi en søtere smak på ølet eller blir dette bare til kullsyre? Har sett at mange benytter sukker, mens andre sier at å bruke sukker er "juks" og at ølet skal få naturlig kullsyre kun med søtstoffene som finnes i vørteren.  Hva er forskjellen på med og uten og hva anbefales?

Å tilsette sukker er ikke "juks", selv om det strengt tatt er i mot den tyske renhetsloven av femtenhundreogdentid. Jeg vet ikke om noen hjemmebrygger som anser tilsetting av sukker for karbonering som juks. Alt det sukkeret du tilsetter vil gjære bort, og vil ikke bidra til sødme på ølet.

All ettergjæring på flaske vil gi gjær ("grums") på bunnen av flaska.
 
Ingen synes at både sukker i oppskriften (hvis det er øltyperiktig) og sukker til etterkarb er juks. (untatt noe gammle tyskere sikkert)
Sukker til etterkarb er en must ved øl på flasker. (det er muglig uten men da er det fare for bomber hvis du ikke vet hva du gjør)
 
Takker for svar! :D

Da prøver jeg nok å tilsette sukker, for å være på den sikre siden!!
mvh
Sture
 
Tilbake
Topp