Gjæring som tar av etter 3 dager. For mye i spannet eller noe annet muffens?

Hei.

Nybegynnerspørsmål :

Satt ett brygg til gjæring på søndag, og de to påfølgende dagene putret det som normalt i gjærlåsen. Når jeg kom hjem fra jobb i dag har det tatt litt av, og gjærlåsen var full av "krem" som hadde spredd seg til lokket og diverse andre steder.

Har jeg hatt for mye i spannet? Fylte opp ca 26,5 liter i ett 30 liters spann.

Eller er det noe unormalt med gjæringen?


Oppskrift var 4 kg pale malt, 2 kg pilsner malt, tilsammen 90 g cascadeblomst og 1,5 pakker rehydrert US 05 tørrgjær.
OG 1052
 

Vedlegg

  • DSC02066.JPG
    224,4 KB · Sett: 238
Det der er helt normalt.  Så mye vørteri en 30 liter kan gå dersom det er snakk om lagergjær og 10 grader.  Alegjær og nærmere 20 derimot....
Stormgjæring vare sjelden mer enn et til to døgn.  Da kan du ta å tørke av lokket, og sette på en ny og rein gjærlås.

Vanlig anbefaling er å fylle karet 2/3 fullt.  Min erfaring er at inntil 24 liter kan gå bra, om temperaturen begrenses til 17 grader. 
 
Den er god! Da får jeg begrense meg litt neste gang :)

Er det noen nedre grense for volum i gjæringsspann? Batcher på 27 - 28 liter passer perfekt i oppsettet mitt, men blir det da for lite å fylle i f.eks et 60 liters spann?
 
Jeg hadde en batch med rundt 20 liter som tok av, pic related. Det gikk helt fint, bortsett fra at det var mørkt øl som snek seg langs kanten av skapet det sto oppå og ned i parketten. Heldigvis ikke alt for synlige skader, og en erfaring rikere.
 

Vedlegg

  • 2011-04-07-17-38-51-547.jpg
    430,4 KB · Sett: 196
Georg J. skrev:
Den er god! Da får jeg begrense meg litt neste gang :)

Er det noen nedre grense for volum i gjæringsspann? Batcher på 27 - 28 liter passer perfekt i oppsettet mitt, men blir det da for lite å fylle i f.eks et 60 liters spann?

Bruk 2 tredve-litere.   Det er ikke noe problem om det er bare 14-15 liter oppi der. Og om du vil stikke om så går alt greitt oppi ett spann.  Evt så fins det jo slike: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198&products_id=1923  og slike:  http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/342
Nå kan det jo hende at du er en stor og kraftig kar (slik som jeg - kremt) og ikke har problemer med å slenge en 60 liter rundt omkring, men 2 stk med i underkant av 15 liter i hver er langt lettere å håndtere.....
 
Det enkleste er ikke å presse på lokket de par første dagene til stormgjæringen har avtatt.

Enkelt og greit, ikke hatt noen problemer med denne fremgangsmåte.

Hadde en del problemer med geysir gjennom gjærlåsen før.
 
Tilbake
Topp