Gjæring stoppet for tidlig!

Ølsettet "3 Gamle Damer" ble brygget på en BB30 og vi syntes vi fikk det til svært så godt denne gangen. Brygg nr 11. Vi traff OG slik oppskrifta sa, tilsatte gjærnæring mot slutten av koketida, rehydrerte 2 poser med gjær som fulgte med og rista godt før bøtta ble satt til gjæring. Men, etter 4 dager var det bom stopp i aktiviteten i gjærlåsen. SG ble målt til 1,020, noe som er altfor høyt i henhold til oppskrifta. (1,008). Etter en uke ble SG målt igjen med samme resultat, 1,020. Bøtta står i kjøleskap med kontroll på temperaturen og den har vært 20 grader under hele perioden.
Hva kan den høye SG'en skyldes?

Kan opplyse om at vi meska på 66-67 grader i en time. Det blei sirkulert med pumpe siste 20 min av meskeperioden. Deretter ble temp. øket til 78 grader, fortsatt under sirkulering. Ved oppnåd 78 grader ble maltkorga løfta opp og det ble skyllt med 79 grader varmt vann.

Kan det være noe i framgangsmåten her som dere med mer brygge erfaring enn meg kan se som årsaken til denne høye FG'en?
Kan det nytte å tilsette enda mer gjær?
 
Ja. Det måles med hydrometer. Det er ca 20 grader i bøtta, så temp avvik er ikke problemet. OG prøven ble avkjølt til 20 grader før avlesing!
 
Det er selvfølgelig temperaturen i ølet som styrer temperaturen i kjøleskapet?
Standardrådet er å sette opp temperaturen og få gjæren opp fra bunnen. (Jeg går ut fra at den har felt seg ut, så ølet er relativt klart, også?) Hvilken gjær er det, forresten?

Det er skikkelig kjipt, det der:(.
 
Kjipt, ja!!

"Standard" oppsett med STC1000+, varmekabel og tempsensor på bøtta.
Gjæren er tørrgjær som fulgte med settet. Husker ikke typen, men alt ble kjøpt som sett hos Bryggselv.

Så framgangsmåten kan utelukkes som årsak?
Tenker på om den kan ha utløst ugjærbart sukker!!
 
Fremgangsmåten ser ikke ut til å kunne gi noen forklaring. Alt ser jo helt etter boka ut. Det eneste jeg kan komme på er at du i naiv tillit til BB30'en har brukt kjelens termometer, for det viser antakelig for lavt. (Det gjør det i alle fall på BB60'n) Men kørka er vel ingen;)?
 
Ingen ting å si på prosessen. Den ser meget bra ut. Det eneste jeg kan tenke meg er gammel gjær, eller rehydrering i for varm vann

Jeg har drept gjær ved feil rehydrering (Nottingham), så det er fullt mulig, ja. Det virker kanskje som det mest sannsynlige; at gjæren både kan ha blitt svekket og desimert.
 
Som sagt over, ser ingen åpenbare årsaker i prosessen dersom målinger etc. er riktige og utført som beskrevet.
Gjæren som er benyttet er nok M21 Belgisk Wit og bør tilsettes på 18 grader og stige til 20 i løpet av neste par dager.
Noen belgiske gjærtyper er ømfintlige for temperaturfall og bør ha en litt stigende temperaturkurve utover i gjæringsforløpet for å gjære helt ut. Mottiltak kan være å rugge på gjæringstanken for å få mere gjær i suspansjon, og øke temp med noen grader, uten å introdusere oksygen i gjæringskaret.
Når du har nådd 1.020 og den ikke vil mer hadde jeg ikke vært urolig for å øke temp til 23-25 grader uten frykt for usmaker, selv om jeg ikke har erfaring med akkurat denne gjæren. Oppgitt til temperaturområde på 18-25 grader fra produsent.

Allikevel litt betenkelig at det ikke har skjedd noe nedgang i SG på en uke..., men det skader ikke å prøve.

Du skulle nok ha mesket på 70 tallet for å ende på 1.020, som tilsvarer 58% utgjæring. Hvis du smaker på ølet og det virker veldig søtt så er det mere sannsynlig med dårlig utgjæring enn høy mesketemperatur.
 
Sist redigert:
Ja, kjenner til problemet om tempmåler og hysterese på termostat i BB30, så vi bruker ekstern pt-100, klasse A, tilogmed, med egen transmitter for tempmåling. (Automasjon er faget)
Nå skal det taes en ny måling av SG, og dersom den fortsatt er 1,020 så rører vi opp gjærkaka forsiktig i håp om en ny start!

Mener vi gjorde rett under rehydrering, ikke for varmt vann! I oppskrifta som fulgte med sies det rehydrering ved 30 - 35 grader. Vi var nok under 30 grader og gjæren er: 21 Belgisk Wit.
 
Startet også på 18 grader , opp til 20 ihht oppskrift. STC1000+, så det var enkelt. Rampa opp på 2 døgn!

Ølet smaker søtt, ja. Ikke drikkendes!!
 
Sist redigert:
Jeg ville vurdert å tilsette ny nøytral gjær. Dere har trolig fått tilstrekkelig smak fra gjæren som det er.
Dersom dere skal få eksisterende gjær i suspensjon, ville jeg ikke rørt, men rugget på gjærkaret i sirkulære bevegelser. Hold lokke på.
 
Av belgiske har jeg bare brukt WLP566 tidligere (530 på gang nå). 566 måtte opp til 22.5 grader for å få den til å gjære ut. Første brygging med den stoppa den på 1020. Rampa sakte opp til 22.5 og den kom igang igjen av seg selv. Trengte ikke å bevege karet. Tror det oftest er nok gjær i suspensjon såpass tidlig i prosessen
 
Takker for mange tips og råd!
Nå er temeraturen satt til sakte økning fra 20 til 23 grader og gjæren forsiktig rørt opp.
Så nå får den klare seg selv uten tilsyn ei uke, ingen har mulighet til å følge opp til uka. Blir spennende å se hva som har skjedd til Fredag.
 
Nå er de "Gamle Damene" på flaske. FG ble 1.010, ikke helt etter oppskrifta men slik ble det. Coldchrashet, men fortsatt uklart øl. Smaken var bra, så da ble det flasking. Står nå til karbonering og satser på at en periode på kjøla etter karbonering vil klarne ølet.
 
Hvis denne gjæren er litt lik de få belgiske jeg har brukt.. Lag en ny øl, ett eller anna kjapp ale, sett bort de gamle damene noen måneder, og du vil sannsynligvis ikke angre på det.
 
Hvis denne gjæren er litt lik de få belgiske jeg har brukt.. Lag en ny øl, ett eller anna kjapp ale, sett bort de gamle damene noen måneder, og du vil sannsynligvis ikke angre på det.

Ølet er på flasker, så da får jeg teste tålmodigheten. Gleder meg til denne!
 
Tar opp igjen denne tråden!
Denne gangen gjelder det English Brown Ale.
Vi satte en batch på BB30, og alt stemte. Meske temperatur og OG innafor området! Det som ikke er så kjekkt er at denne stoppet på SG 1,019.
Gjæret på 20 grader i 14 dager, økte til 22 grader i håp om at SG ville gå videre ned. Men neida! Pitchet med en pakke S-04, rehydrert, syntes det var snaut, men det var det som fulgte med i settet! Vil det være fornuftig å tilsette mer gjær for å få denne videre ned på SG? Jeg antar at flaske karbonering vil være fånyttes, når det er så mye "sukker" igjen, og den har stoppet nå.
 
Tilbake
Topp