Gjæringsskap med mulighet for 2 kar, varmekilde

Hei. Jeg har idag en fryseboks, inkbird og en varmeplate fra Mangrove Jacks for gjæringsmulighet.

Fikk for noen dager siden hjem et kjøleskap som jeg her har gjort klart et par hyller slik at jeg har mulighet for å gjære 2 kar samtidig forutsatt at gjæring skjer på samme temperatur.

Jeg har kjøpt en inkbird til som jeg får tilsendt iløpet av de nærmeste dagene, men jeg trenger varmekilde.
Skapet står i garasje som holder 5-10c i den perioden vi går inn i nå fremover.
Jeg har kikket på frostvakt på 200W, men leser at dette kan bli for mye? Kikket på Megaflis på varmekabel på 2 meter på 20W. Blir dette for svakt å legge i bunn ved evt 2 gjæringskar stående?

Noen som har innspill å komme med?
 
60W med justerbar termostat?
-Om 60W er nok vet jeg ikke, andre kan kanskje si noe om det.

 
60W med justerbar termostat?
-Om 60W er nok vet jeg ikke, andre kan kanskje si noe om det.


Den så ikke dum ut, og grei størrelse i tillegg.
Så er spørsmålet om den fungerer greit til to gjæringskar.

Det er jo ikke nødvendigvis slik at det kommer til å stå to gjæringskar i skapet hele tiden, men ønsker å ha mulighet for det og derfor ikke bruke en varmeplate til.
 
Den så grei ut, men jeg tror ikke den får plass i kjøleskapet hvis den måler 60cm.
Jeg bruker denne, den er 45 watt, nå står mitt skap inne, men den holder lett 35 grader når jeg bruker kveik :) Så ikke at det på ølbrygging var 60cm, beklager.
 
Jeg bruker 200W frostvakt, det funker fint. Man må bare passe på å ha litt avstand både foran og opp. Jeg har ei 15mm OSB-plate som gjæringstanken står på, under denne plata har jeg to stk 2x2" lekter som hviler på OSB-plate i bunn av kjøleskapet. Mellom disse to støttene har jeg ei lekt som stiver av, og avstanden her er passelig til at denne frostvakten fikk plass. Det er noen centimeter glis både foran og bak på plata som tanken står på, så varmen får stige opp til gjæringstanken. Nå har jeg bare en tank i skapet, ei vifte er nok gunsting dersom man har to ja.
 
Jeg fikk tak i et varmerør på 60W. Har et forsøk med vann nå bare for test med 1 kar.
Det er nok noe kaldt vannet for det tar tid å få opp tempen, satt inkbird på 20c og lå på ca 13c igår og nå er den snart på 17c.
Håper det kommer seg og at dette kan bli greit.
DSC_0602~2.JPG
 
Trenger litt innspill her.

Slik det ser ut nå klarer ikke varmerøret på 60W å holde 20c. Ligger bare på rundt 18. Forsøkte å sette røret litt høyere opp slik at det kom nærmere dunken men det hjalp ikke.
Garasjen har de siste dagene holdt noe mellom 8-10 grader.

Må jeg rett og slett bare kjøpe en større varmekilde?
 
Slik det ser ut nå klarer ikke varmerøret på 60W å holde 20c. Ligger bare på rundt 18. Forsøkte å sette røret litt høyere opp slik at det kom nærmere dunken men det hjalp ikke.
Garasjen har de siste dagene holdt noe mellom 8-10 grader.

Må jeg rett og slett bare kjøpe en større varmekilde?
Har du sjekka om pakninga på døra er tett? Jeg har skjært et lite spor i bunn sånn at ledninga til varmeelementet ikke holder døra på gløtt.
 
Har du sjekka om pakninga på døra er tett? Jeg har skjært et lite spor i bunn sånn at ledninga til varmeelementet ikke holder døra på gløtt.

Ja, jeg skar også litt i pakningen der som ledning til varmerør kommer ut. Nå er det kun den tynne ledningen til inkbird som stikker ut men minimal glipe. Skulle jo ikke tro den gjorde så mye utslag.

Jeg tappet av 6-7 liter og fylte opp med ordentlig varmt vann. Tempen steg til 22-23 men falt gradvis nedover til 18.2 hvor den nå holder seg jevnt. Inkbird er stilt inn på 20 grader.

Jeg vurderer en frostvakt på 200W så bør jeg være rimelig sikker. Eneste er om innebygd termostat i disse ødelegger noe?
 
Ja, jeg skar også litt i pakningen der som ledning til varmerør kommer ut. Nå er det kun den tynne ledningen til inkbird som stikker ut men minimal glipe. Skulle jo ikke tro den gjorde så mye utslag.
Snodig. Jeg hadde 45W rør og det holdt varmen i skapet mitt når jeg gjæra 70 liter i en tank, på ale temp. Men holdt ikke mål på 32C når kveiken skulle på jobb.. Det burde klare å holde varmen det du har egentlig.

Jeg vurderer en frostvakt på 200W så bør jeg være rimelig sikker. Eneste er om innebygd termostat i disse ødelegger noe?
Termostaten står på maks i min, har den hvite fra Jula. Det er Inkbirden som styrer den så blir mot sin hensikt om releet i Inkbirden gir strøm, så sier frostvaktens termostat at neeh, her er det lunkent nok.
 
Snodig. Jeg hadde 45W rør og det holdt varmen i skapet mitt når jeg gjæra 70 liter i en tank, på ale temp. Men holdt ikke mål på 32C når kveiken skulle på jobb.. Det burde klare å holde varmen det du har egentlig.


Termostaten står på maks i min, har den hvite fra Jula. Det er Inkbirden som styrer den så blir mot sin hensikt om releet i Inkbirden gir strøm, så sier frostvaktens termostat at neeh, her er det lunkent nok.

Ja, men vil romtempen der skapet stå har stor innvirkning? Som nevnt står dette i garasjen som holder 5-10 grader i den perioden vi nå går inn i.
Må kanskje vurdere å slå på varmekabler i garasjen

Syns også det var merkelig den ikke klarte å holde tempen, men får bare kjøpe en frostvakt og bruke heller. Da bør det vel absolutt holde.
 
Har du en energimåler vil vel den kunne vise om det er frostvaktermostaten som ikke vil.
 
Hm, ja, det er merkelig.
Har en fryseboks ved siden av kjøleskapet, her bruker jeg en varmeplate fra Mangrove Jacks på 25W. Den har klart å holde 20 grader. Her har jeg ikke kuttet ut hål i pakning heller, kun satt noe tungt på toppen.
 
Tilbake
Topp