Den lokale bryggerisjappa anbefalte 10 dager på 10 grader med denne gjæren og tsjekkisk pils, deretter øke 1 grad om dagen til og med 18 grader før flasking.
Hvordan ble resultatet med dette tempraturregimet?Kanskje forsøke en hurtigversjon av den "idelle" temperaturen?
Pitche på 10 grader, freerise til 12.
12 grader 7 dager
14 grader 2 dager
16 grader 2 dager
20 grader 3 dager
coldcrash 2 dager man karbonerer naturlig, 4 dager om man bruker fat?
Tar opp denne igjen. Har en lager stående til gjæring, OG - 1.048, FG skulle være 1.009. Startet gjæringen på 10c og økte til 12c etter seks dager, SG var da 1.024. Etter fire dager ved 12c var SG 1.016 økte derfor til 16c, nå etter fire dager ved 16c er SG fremdeles 1.016. Er det noe jeg kan gjøre for å bedre utgjæringen eller er FG nådd?
20 L til gjæring, re-hydrerte tre pakker.Hvor stor batch?
Hvor mange pakker gjær?
Rehydrerte du gjæren?
93% MO, 2% acidulated, 5% CM 3.Hmmm. Nok gjær men lav utgjæringsgrad
Hvordan mesket du (temp steg/tid) og hvordan ser maltbasen ut?
Jeg hadde ikke rista på bøtta på dette stadiet men det er sikkert flere som hadde vurdert det.
Enda en fordel å gjære under trykk, da kan en bare blø fort ned trykket og gjærkaka mikser seg med vørteren igjen uten å risikere oksygen
Hei
Har satt en batch med denne og satt til gjæring på 12c, men det er null liv i gjærlåsen. Tips?
Hvor lenge har du ventet? Jeg satte en batch med 25 liter ned 1.050-vørter på tirsdag, med fire poser w34/70 rehydrert, og der tok det halvannet døgn før krausen var synlig (uten gjærlås foreløpig, så jeg kan ikke si noe om plopping).